2011-09-22 Den röda brickan / Rolf

Vi brukar kunna åstadkomma runt fem gröna brickor på egen hand men fick i går kväll femton stycken. Det är bara att tacka motståndet för givmildheten. Bottenbrickan åstadkom jag alldeles på egen hand. imageJag öppnar som Öst med 1sp och partnern tycker 2kl och min hand blir bara bättre. Enligt den moderna standarden är krav ställt till två i öppningsfärgen, d.v.s. 2sp.  Jag kan alltså bjuda 2hj utan att partnern passar. Nu får jag bli lite systemman; vad hade ett hopp till 3hj betytt?
     – att jag kräver ännu mer, d.v.s. 3hj är krav till utgång? 
     – att jag visar singel hjärter + klöverstöd? (Splinter)
     – att jag visar en svag öppningshand med 5-5 i högfärgerna?
Det är bara att bestämma sig och vi har fastnat för det sistnämnda alternativet (som ju måste alerteras eftersom det är passbart). Det stämmer med Acol-systemets filosofi att bjuda ut händerna så snabbt som möjligt. Slut på parentesen.

Efter 1sp – 2kl – 2hj hoppar partnern till 4hj. Eftersom jag inte behöver ha mer än en slätstruken öppning med 5sp + 4hj visar han därmed en egen öppningshand och fyrkortsstöd. Det här luktar lillslam! Jag hade kunnat hoppa till 6hj direkt för visst måste partnern ha ett ess. Men Lars Göran behöver träna på “Roman Key Card Blackwood 1430” – han har svarat fel de två senaste gångerna. Nu kör vi ett systempass igen:
     – Blackwood betyder att man svarar med trumfkung som ess, alltså paret kan ha fem ess.
     – Key Card avser primärt trumfdamen och den infogas direkt eller senare i i svaret.
     – 1430 innebär att 5kl = 1/4 ess och 5ru = 0/3 ess. 5hj = 2E utan trumfdam, 5sp med.

4NT. Partnern svarar helt korrekt 5kl vilket visar 1/4 ess. Tack vare det omvända ess-svaret får jag nu plats med trumfdamfrågan 5ru (tangentbudet). Utan trumfdam är svaret avslag i trumf, d.v.s. 5hj. Med trumfdam kan partnern bjuda något annat upp till 6hj. Nu struntade jag i det eftersom allt annat satt som på bio denna kväll och man måste liksom passa på. 6hj alltså.

Nord hade mycket riktigt damen ifråga – men fjärde. Efter ruE ut och ruter fortsättning fick jag stjäla för min hj8. Därmed kunde jag inte maska ut Nords D9xx (Syd hade tian singel). Jaha – nästa gång får jag väl fråga efter trumfdamen och bärga mig med 5hj.

7 kommentarer till 2011-09-22 Den röda brickan / Rolf

  1. Anonym skriver:

    Ok Rolf, inser att man bara ska bjuda slam när den går hem, det är ju absolut lönsammast. Men även med bästa budgivning går ju aldrig 100% att uppnå, då man inte vet hur de saknade korten sitter. Jag tycker er slam är bjudbar även om man vet att trumfdamen saknas, borde ju vara nästan 50%, som jag en gång lärt är en bra gräns. Eller denna riktlinje gäller bara i fyrmanna, ska man ställa högre krav i partävling?
    Undrar Rickard

    Gilla

  2. Rolf skriver:

    Nu var Rickard slammen inte 50%-ig. Trumfdam satt rätt men det räckte ju inte. I fyrmanna är det matematiskt 50-50 eftersom man kan vinna 500 (980 – 480) eller förlora 500 (- 50 – 450). MEN taktisk måste procentsatsen justeras med styrkeförhållandet; tror man sig vinna matchen på bättre fotarbete skall man inte blotta sig och svinga för knockout.
    Samma resonemang gäller i partävling; i vår lokal kostar det mer att gå bet i slam än att missa en. Tag ovanstående bricka som exempel; INGEN annan hade försökt sig på 6hj..
    Men man förkovrar sig inte i bridge genom att sitta och ducka slammar som hänger på en mask. Och man har inte särskilt kul heller🙂

    Gilla

  3. xlrocks skriver:

    Precis min tanke med 5-10% på ”nöjeskontot” är den bjudbar, men inte i längden om man bara vill optimera procenten. Nu hade ni ju ändå så det räckte ganska långt denna kväll🙂

    Gilla

  4. Sven-Anders Eskilsson skriver:

    Hejsan!
    Är slammen hemma om det sitter dam 3e före?
    Det saknas väl ändå ett spel😉
    Om man inte får Ruter ess och en ruter ut.

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      Det är väl så att då behövs två stölder på bordet om spadern inte sitter 3-3. Bör väl gå om den som har 3 hjärter också är den som har fyrkorts spader, men mindre än 50% är det ju dock, om man nu vetat så mycket i det läget man tvingas fatta ett beslut. Eller?:/

      Gilla

  5. Rolf skriver:

    Nu är jag inte riktigt med Anders. Slipper jag rutervändan tar jag – med aktuell sits – resten av sticken eftersom spadern satt jämnt. Fortfarande krävs dubbelmask i trumf (ruteress såg ut att vara från långfärg för att ge partnern en stöld) men MTV kan ha kastat tian från tiania …

    Med t.ex. klöver ut tar jag alla sticken med dubbelmask i trumf. Men så kommer jag inte att spela när hjT faller på hjE. Lägger nog ner hjK för att täcka upp DX bakom och sedan spela på att klövern sitter bra så jag kan kasta min ruter. Då får jag alltid trumf över för korsstöld. Men går bet när trumfen, som nu, satt 4-1. Eller hjDxx + klxx på samma hand naturligtvis.

    Med Dxx rätt i trumf och två gånger ruter ut (som nu) får jag väl alltid 5hjärter + 4klöver + 2sp + 1ru?

    Gilla

  6. Sven-Anders Eskilsson skriver:

    Hej Rolf
    Grattis till segern!
    Vad jag menade var att om D3e sitter före så krävs det ju spadern löser sig för hemgång.
    Försvaret måste först ta sitt ruterspel och sen vända i klöver.
    Det är alltid lika trevligt att läsa era inlägg här på hemsidan

    Gilla

Kommentera

