2011-09-15 Alertering / Rolf

Du har imageoch budgivningen har gått 1sp – du pass – 1NT – pass – pass och nu är det du igen. Tillsammans med partnern kan ni ha lika många hp som motståndarna (som har visat minst 13+6). Alltså lägger du in en balanseringsdubbling.

Sangbjudaren redubblar (RD) vilket visar max och invit till häktning. Din partner visar sin femkortsfärg (?) med 2kl (med helt jämn hand passar han ju och låter dig välja). Varpå öppnaren bjuder 2sp och allt slutar där.

Den negativa sangbjudaren lägger upp sina kort – med 12hp! Och du som tyckte att du skyddade dina kungar och din spEJ därför att den starka handen satt FÖRE dig. Nåväl, 2sp gick hem vilket blev dåligt därför att de flesta varit i 3NT med bet (bricka13). Partnern slapp i varje fall spela 2klD vilket inte alla par undgick …

I vår gamla Culbertson-lokal är en negativ sang 6-9hp. I mer upplysta salonger är det 6-11hp. Men det är inte bara OK att DJ DJ nedvärderas utan även helt korrekt att undvika utgång. Min fråga gällde ALERTERING – när skall den egentligen användas?? Folke tillkallades och lovade undersöka saken. Om jag själv gräver i hävderna dyker följande upp:
   1)  Huvudprincipen är att man skall alertera bud som motståndarna kanske inte begriper.
   2)  Svaret 1NT med 6-11hp skall inte alerteras. Däremot öppningsbudet 1NT på 12-14hp.

Det är huvudprincipen jag undrar över. Betyder “motståndarna” det par vi just nu möter? Så Öst behövde inte alertera ty Abelson-Borg borde vetat? Eller har klubben en allmän regel  p.g.a. medlemmarnas genomsnittliga systemkunskap? Typ i Lund behövs det ingen alertering men i Bjärred skall det knackas. Det där håller ju inte. Det måste finnas entydiga regler oavsett vad motståndarna förväntas begripa. Alltså kommer Folke säkert fram till att 1NT 6-11hp inte skall alerteras.

Men då vill jag ha de nya MS-böckerna, gärna i flera exemplar, till det där biblioteket jag flera gånger efterlyst. Så att medlemmarna kan inhämta information om det språk motståndare utombys (och efterhand även inomhus – Rickard har redan köpt in sig) oftast talar (vilket lär vara en blandning av danska, norska och svenska). I böckerna sägs berättelsen om femkorts högfärg i sangöppningen ingå …

Eller ännu hellre – ordna en kurs Ler

4 kommentarer till 2011-09-15 Alertering / Rolf

  1. Mattias skriver:

    Eftersom det var jag som bjöd (negativ) 1NT som svar på 1 spader med 12 hp vill jag gärna förklara mig. Vi öppnar något svagare än vanligt, ner till 10 hp. Om min partner har balanserad hand, så har han 10-12 hp (2 hp lägre än Modern Standard). Därför kompenserar jag på motsvarande sätt upp min hand med två hp. Med två hackor i partnerns färg och ingen 5-kortsfärg väljer jag därför 1 NT, som är passbart om partnern har just den svaga sangen. Partnern passade också i budgivningen. Eftersom partnern är maxad till 12 hp fanns det fortfarande ingen anledning för mig att bjuda utgång när han senare bjöd 2sp, med en trolig 5-kortsfärg.
    På svenskbridge.se väljer jag
    Tävling – Regler och bestämmelser
    och väljer sedan •Alerteringsregler gällande fr o m 1 juli 2010

    Med tanke på våra svagare öppningsbud står följande
    ”…Öppningsbud på 1-läget som kan vara svagare än 10 hp och som saknar kompenserande fördelning ska alerteras… ”
    Just så här bjuder vi: Öppning på 1 i färg med minst 10hp, även med 4kortsfärg. Med kompenserande fördelning kan vi tänkas gå ner till 9hp. Partnerns öppningsbud ska alltså inte alerteras, även om det är svagare än vad Modern Standard föreslår.

    Lite längre ner under rubriken ”NT-svar” står följande:
    ”Väst – Nord – Öst – Syd
    1hj – pass – 1NT
    Om budet är avböjande sang så ska budet inte alerteras. Det är ett naturligt förslag att spela 1 NT. Om budet är krav så ska det alerteras. Om budet visar 9-12 poäng och 4 klöver så ska det alerteras eftersom det är artificiellt bud.”
    Jag bjöd 1NT som ett naturligt förslag, okrav. Det ska alltså inte alerteras.

    Den här gången råkade det vara så att jag visste att våra tillgångar var 22-24 hp och stannade under utgång. ModernStandard-bjudarna såg 24-26 hp och chansade på utgång.

    Eftersom jag är systemintresserad har vi provat lite olika metoder i budgivningen, en del gäller poäng-gränser, andra fördelningar. De flesta är naturliga, men konventionella bud alerteras givetvis. Vi har inte några intentioner att undanhålla information för våra motståndare, tvärtom. Därför har vi också en utförlig systemdeklaration med oss. Det hade jag för övrigt uppskattat att fler hade, även om Modern Standard spelas, det finns ändå så många varianter; 4- eller 5-kortsöppningar, öppningsbud på två-nivån, inkliv osv. Inte minst utspel och markeringar! Underskatta inte motståndarnas rättmätiga önskan till information.

    /Mattias Wallin

    Gilla

    • bosse dubbel skriver:

      11-09-22. Mycket bra information och snyggt formulerat och skrivet på ett förståeligt sätt med en mycket ödmjuk ton.All heder till Dig Mattias och dina kamrater.mvh BD

      Gilla

  2. Rolf skriver:

    Folke har varit i kontakt med alerteringsexpert på förbundet och jag överlåter åt honom att förklara för Mattias; Negativ sang 6-11 skall inte alerteras. Däremot menar Folke att öppningsbud som kan visa en balanserad hand med 10-12hp skall alerteras.

    Det var ju kombinationen av svagt öppningsbud och stark negativ sang som förbryllade mig. Efter 1sp – jag – 1NT – pass – pass förstod jag inte att MTV kan ha fler hp än MTH.

    Gilla

  3. Mattias skriver:

    Vi alerterar gärna våra bud, om det behövs. Motståndarna ska givetvis bli upplysta när det är bud som kräver alertering. Eftersom jag inte sett några andra eller nyare alerteringsregler än de jag redogjorde för ovan, så har jag inte sett någon anledning till alertering av våra något svagare öppningsbud. Jag tar jag gärna emot nyare information.

    Gilla

Kommentera

