1NT och femkorts högfärg??

Jag har den senaste tiden börjat spela med två helt nya partners och vi har kommit i diskussion om man öppnar 1NT(15-17) med 5332 där 5:an är en högfärg. Jag vet att många i klubben öppnar med 1HF med en sådan hand. Då jag haft stora luckor i mitt “bridgande” i livet tvingades jag vid min comeback att läsa en del för att förstå vad Modern Standard är.

I de böcker jag läst står det att 5332 med 5-korts högfärg ska öppnas med 1NT. Systemet bygger på detta, då man kommer att sakna svar i andra budronden om man öppnar på 1HF. Lägsta NT-bud är 12-14 och hoppande NT är 18-19. Hoppande återbud i högfärgen lovar 6-korts och bjuder man en annan färg lovar man 5-4 och obalanserad hand, dvs man tvingas ljuga redan i andra budronden. Så vad är rätt och vad är fel? Varför detta undantag? Eller kanske hellre vilka fördelar/nackdelar finns med att öppna 1NT med 5-korts högfärg?

Undrar
Rickard

Sammanfattar man kommentarerna: “Relativt” nytt påfund, men gäller i MS. Rolf, Lars, Hans och Magnus öppnar med 1HF och Mattias enligt “moderna” skolan 1NT. Egentligen är det inget stort problem, det finns 33 brickor av de drygt 2000 vi har i vår databas, dvs  det är mindre än 1% chans att drabbas av en sådan bricka. Så statistiken är skral, i tabellen nedan redovisas utfall för de par som uttalat sig och tabellen talar för sig själv vad som är bäst i praktiken Ler

image

5 kommentarer till 1NT och femkorts högfärg??

  1. Rolf skriver:

    Vi gamle Rickard har mentalt svårt att öppna med 1NT med en högfärgsfemma. Allra svårast för svarshanden att komma ihåg att fråga om sangöppnaren har en sådan femma. Så vi kämpar vidare med öppningshandens återbud och överlämnar åt nya bridgegenerationer att värdesätta fördelarna.

    Gilla

  2. Anonym skriver:

    Vi öppnade också 1 nt med 5_k hf tidigare. Vi hade då en modifierad Staymankonvention, där man kunde hitta 5-3 sitsen. Då denna konv. var ganska komplicerad, har vi övegått till att lova max 4-kort. Att ljuga i lf i andra ronden, ser jag inte som något problem.
    Magnus

    PS Nymodighet eller ej- ”om en låg dubbelton inte lade något hinder i vägen för ett sangbud, så gör inte en 5-korts hf det heller” sitat Jannersten 1959 DS

    Gilla

  3. Anonym skriver:

    Jag vet inte om jag tillhör som Rolf skriver den nya generationen men isåfall är det hedrande. Vi kommer ifrån problemet 4 el 5 i hf då vi öppnar med 5-korts hf och spelar med 2över 1 systemet. Krav
    Hans

    Gilla

  4. Mattias skriver:

    Jag spelar också 1NT som kan inehålla 5korts högfärg. Det ger bättre stadga när man öppnar med 1 hj/sp, precis som du redan skriver. Jag tycker inte om att bjuda min andra färg på trekortsfärg (även om det implicerar 5 kort i öppningsfärgen).
    Jag har inte märkt någon nackdel med att ta med 5korts högfärg i 1NT-öppningen, som är ett beskrivande bud i både styrka och fördelning. Oftast ska man i partävling ändå hamna i sang-kontrakt, även om man har en 5-3 fördelning i högfärg tillsammans. Det är bara om den andra högfärgen är vidöppen (eller självklara stöldmöjligheter) som det kan vara någon vits att söka sig till högfärg
    I Modern Standard del 1 står om svarshandens reläbud 3kl (som andra bud efter 2kl), som visar utgångsstyrka. Öppnaren måste bjuda 3ru. Nu kan svarshanden antingen visa 3-kortsstöd i en högfärg (visar indirekt svag andra högfärg), eller visa egen 5-korts högfärg.
    Därmed kan man ha kvar sin vanliga variant av högfärgsfrågan 2kl, men precisera sig genom att följa upp med 3kl och därmed hitta eventuella 5-3 sitsar i högfärg.
    /Mattias

    Gilla

Kommentera

