25% när motståndarna missar 3NT…

Bridge är ett märkligt spel, suckade Bosse H när vi landade hos dem. Denna kväll gällde bjud inte utgång när du har till det och vice versa. Även Tord och jag “drabbades” när vi mötte Kent och Hans:

image

Enligt läroboken gäller att har man 26hp ska 3NT bjudas, och så har många också gjort! När vi landade hos “styrelsen” bjöd de : 1Ru-1NT-2NT- pass, 18+7=25 och statistiken på BBK säger att även 24hp är lönsamt, men ack nej, Hans passade av! Känsla eller bonnatur? Även Lars och Agneta hade “rätt känsla”. Hur hittar man den?

Undrar Rickard

4 kommentarer till 25% när motståndarna missar 3NT…

  1. Anonym skriver:

    Eftersom jag står nämnd i Rickards kommentar så får väl jag svara.
    Jag öppnade som öst med 1 Ru. Agneta bjöd 1 Nt och jag inviterade med
    med 2Nt (18-19 hp). Jag tyckte inte jag hade till direkt 3 Nt med två ihåliga färger och dåligt med 10-or. Agneta med sju tyckte inte heller att hon hade till pålägg. Med dubbelvärderingen i hjärter så visade det sig vara rätt beslut. Ibland får man resonera som Tjolpe ” in är in”.
    Denna gången var det lyckat. I fyrmanna så bjuder jag nog 3 Nt direkt.

    Gilla

  2. bosse dubbel skriver:

    Hej Rickard! Du får nog räkna rätt 19+7=26 hp och inte 25 som du skrev.Jag får gratulera er till
    vinsten mot oss,där vi ej hittade rätt i utspelet.
    MEN TILL NÅGOT HELT ANNAT.FÖRRA TORSDAGEN REDOGJORDE ROLF BORG EN BRICKA
    SOM HANDLADE OM BÖESBUD OCH HUR MAN SKULLE GJORT.JAG SKREV ETT INLÄGG DÄR
    JAG HÖLL MED ROLF ATT HAR MAN INTE HONNÖRER I LF BÖR MAN VARA FÖRSIKTIG MED ETT INKLIV SOM KAN SLUTA ILLA.DET OM DETTA. NU TILL MIN REDOGÖRELSE I SAMBAND MED OVANNÄMNDA BRICKA.DET GÄLLDE EN GIV FRÅN LUNDS BK DÄR BÖESBUDET KOM I
    FOKUS OCH SOM JAG SKREV.,HUR ILLA MAN KAN HANTERA ETT BÖESBUD I RÖD ZON EFTER ATT MOTST.BJUDIT UTG.I 4HJ.JAG NÄMNDE ATT DET VAR KATASTROFALT TOKIGT
    ATT ÖVERHUVUDTAGET FORTSÄTTA BUDGIVNINGEN NÄR PARTNERN JAG PASSAT HELA
    TIDEN PÅ MINA 3 POINTS.SLUT PÅ DEN REDOGÖRELSEN.DÅ TYCKER MAN ATT MAN INTE SKALL MISSKREDITERA SIN PARTNER I BLOGGEN(DEN TYCKS VARA LIKA HELIG SOM PÅVEN) SYFTET AV MIG VAR ATT BARA PÅVISA ATT BÖESBUDEN BÖR INNEHÅLLA MERA
    BODY FÖR ATT TILLÄMPAS.

    DÄRFÖR HAR JAG BESTÄMT MIG FÖR ATT INTE SKRIVA MER I BJÄRREDS BLOGG,NÄR MAN
    HELA TIDEN FÅR PÅSTÖTNINGAR ATT SÅ KAN MAN INTE SKRIVA OCH DÅ HAR JAG TAGIT
    BESLUTET ATT SLUTA SKRIVA INLÄGG SOM MAN ALLTID FÅR ANMÄRKNINGAR PÅ.
    MVH BOSSE DUBBEL 14015

    Gilla

  3. 8009hans skriver:

    Som du vet hade vi likvärdig budgivning som Lars o Agneta. Om partnern frestar så är det lätt att med 7 hp passa av vilket denna gång ”drabbade” Er. Nästa gång är det säkert fel med pass.

    Gilla

  4. xlrocks skriver:

    Trevliga svar – tack för det.

    Lars: Din redogörelse berättar det man kan känna ibland 26p är inte alltid ”26”. Tior och nior i NT är klart undervärderade när man räknar poäng.

    Bosse: 2NT lovar 18-19 därav ”felet”…. Tack, som du påpekar en hel del får man gratis på ”turkontot”.

    Hans: Visst är det så, ibland går maskarna ibland inte – omöjligt att veta i budgivningen.

    Rickard

    Gilla

Kommentera

