2011-09-08 Fel- och fegspel / Rolf

image

1hj – p – 2hj – 2sp – 3kl –p- 4hj och nu skall jag som Öst spela utgång. Anders spelar ut en spader. Jag tar med esset och spelar genast trumf och Anders vänder med ny spader till stöld. Så spelar jag en liten klöver till nian på bordet – som håller. Uttrumfning och klT som Anders täcker. Folke bekänner. Jaha, alltså hade Anders kl KDx och skall få åka in på kungen. Men då måste jag först rensa hans hand från spader. Det fixas med en spaderstöld. Nu har Anders bara klK och fyra ruter kvar. Läget är sålundaimage

Nu begår jag felspelet genom att spela klöver knekt från handen. Anders kommer in och vänder i ruter. Jag släpper till handen och Folke lägger i ruK som jag tar med esset. Nu kommer fegspelet; Folke kan ha haft både kung och dam i ruter och en ruter nu upp mot knekten ger två zonbet. Vilket ger en säker nolla. En bet kanske bara lite under medel.

Med klöver knekt kvar på handen hade jag kunnat säkra en bet och samtidigt spela på hemgång upp mot ruter knekt. Lars Göran får vatten på sin kvarn och förklarar för mig att jag skulle behållit klöver knekt …  Suck.

2 kommentarer till 2011-09-08 Fel- och fegspel / Rolf

  1. Rolf skriver:

    OK,jag kommenterar väl själv då. Naturligtvis borde spD varit klD för en utgångsinvit. Och givetvis skulle jag lagt i ru9 (förutsatt HTxx hos Anders). Kanske la jag ru9 – kommer inte ihåg – men hur skulle Folke kunna hitta ru8?
    Om Anders haft båda honnörerna skall jag lägga i ruJ. Men det trodde jag inte på. Då hade Anders haft trekortsspader+K+KD+KD utan att bjuda 3sp. Men Folkes 2sp-inkliv var inte starkt. Han kunde mycket väl haft båda ruterhonnörerna …

    Gilla

  2. xlrocks skriver:

    En klen, men dock tröst för oss andra att även du missar när det gäller planeringen av kommunikation mellan händerna. Blivit lite bättre med rutinen, men fortfarande inser man väl sent väl ofta att man är på fel näve vid fel tidpunkt.
    Rickard

    Gilla

Kommentera

