2011-09-01 Böes? / Rolf

image

Jag har massor av ringrostiga brickor att välja bland men den som skapade mig mest huvudbry var ovanstående. Kanske finns det något att lära av den? Allan öppnade med 1hj och Lars Göran bjöd 2NT varpå Bo H tyckte 3hj. Vi har krav på de där 5-5-händerna; i zon mot ozon är det ett styrkebud (en redig tvåöppning med högst 14mp), i lika zoner ett konkurrerande bud (max 18mp = en öppningshand) samt i ozon mot zon (som här) max 22mp och en invit till offring. Lars Göran följer naturligtvis regelverket med sina 20 mp.

Jag har ju trumfstöd och 8 stödpoäng (2E) vilket ger max 14mp och kanske en bet i 4lf. 3hj verkar högst spelbart. Har partnern lite bättre (vilket han hade) kan 4lf mycket väl gå hem. Men vilken lågfärg? Hur kan jag få honom att bestämma det?  Det var nu jag resonerade helt tokigt. Att dubbla var uteslutet eftersom partnern specificerat sin hand och måste uppfatta dubbelt som en straffdubbling.

3NT kommer han att uppfatta som ett slutbud och det vill jag inte spela för det kan inte gå hem. (Fast det fanns nio enkla spel för en toppbricka). Alltså återstår 3sp??? Kan verkligen vice klubbmästarna låta mig spela 3sp? När de dubblar så redubblar jag och DÅ KAN PARTNERN VÄLJA lågfärg. Enkelt va? Bo H tyckte att hans hand var mycket bättre i spader än i hjärter. Fast inte såååå bra att han dubblade. Och därför fick jag spela 3sp med två bet; visserligen bättre än de förmodade 140 ut men ändå snopet alltså.

Nu går ju inte 3hj hem så jag skulle passat!! Hur kan man veta sånt? Svaret är att det kan man inte. Partnern skall INTE ha SPADERKUNG. Han skall ha ruK istället. Ha – där är felet. Jag visste väl det. Med en sådan obalanserad 55a skall Böe inte alls tillämpas utan Lars Göran skall kliva in med 2kl! Fast om han hade haft lika starka lågfärger skall jag ju inte konstra med att låta honom välja. Hmmm …

Det blev ju mycket det här men Rickard jagar mig …

7 kommentarer till 2011-09-01 Böes? / Rolf

  1. bosse dubbel skriver:

    Hej Rolf! varför fick jag inte spela denna redovisade brickan,Synd!För då hade mina partner skickat in 3 sang så det visslar om det.och det kan faktiskt gå hem med hjälp.
    (allt enl.metoden 0 eller 100% enl.JN) Du har rätt att sp.kung borde inte LG haft till sitt
    böesbud och då har du inga problem att hitta rätt kontrakt=UD på 3hj.och LG bjuder bästa
    LF med hemgång alt.straffdubbla motst.och få in merparten av pointsen.Bra redogörelse av dig Rolf om hur kortsistsarna kan se ut,dock bör du veta att Bo H o Allan P ibland tar en
    riktig rövare(speciellt Bo H.) men det är ju tillåtet att dj-as med motståndarna och det är väl
    det som gör kryddan i tävlingsbridgen speciellt när man möter bra spelare.mvh BD

    Gilla

  2. xlrocks skriver:

    Klöver eller ruter – ”spelar det någon betydelse”? (-;) Du överblickar 5-3 i båda och från din horisont är de lika goda. Är det så viktigt med topparna i trumf som man inbillar sig? Enda nackdelen är väl att motståndarna kommer in innan trumfen är dragen och ev. kan fixa någon extra stöld.(Och i brickan som den är, stor risk för trumfmatt om ruter blir trumf) En 8-korts sidofärg är ju ganska trist om man saknar toppar också. Är det värt att hamna i fel kontrakt? Är det inte bättre att gissa något och hoppas på det bästa? Man kan ju ändå inte veta hur färgen sitter hos motståndarna…
    Undrar Rickard

    Gilla

  3. bosse dubbel skriver:

    Hej xlrocks! jag förstod ej vad du menade.Självklart kan man inte sakna e-k-d- i ruter
    om nu man skulle hamn i ett ruterkontrakt.skall man spela med böes bör man 2 topphonnörer i båda LF.ex.vis edxxx-kd10xx i den andra färgen anars självdör man ju
    med saknad av 3 topphonnörer.sedan spelar ju zonerna ganska stor roll om man bjuder ett böesbud i röd zon måste man vara påklädd,medan man i vit zon kan vara lite mer avklädd.
    välkommen idag tisdag till Lomma så skall jag ge dig en match! mvh BD

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      Jag tog upp Rolfs idé att gå omvägen över 3Sp för att få reda på vilket som var partnerns bästa lågfärg, och det generella problemet hur viktiga topphonnörer är i en 8-korts trumf som sitter jämnt.. En 8-korts sidofärg utan honnörer kan ju ofta vara en lika trist historia, eller jag tänker generellt fel där. I given ovan avgörs ju bästa trumf av att den ena sitter 4-1 medan den andra sitter 3-2, dvs något som Rolf i sin beslutssituation inte har en aning om.
      Med 3-2 sits är väl 4kl och 4ru lika spelbara?

      Gilla

  4. bosse dubbel skriver:

    Hej igen xlrocks! Faran att bjuda spader av Rolf kan bli ödesdigert om LG uppfattar
    hans bud som äkta och blir det pass och kanske dubbelt ja då sitter man i rävsaxen.
    Nu blev det inte dubblat(respekt för motståndet av bo h.)Rolf kan inte bjuda D då tar
    LG detta som straffdubbling vilket Rolf visste och bjöd därför 3sp.fel eller rätt kan ju diskuteras,jag tycker som Rolf LG skall bjuda 2kl.och sedan har man full kontroll på
    händelserna,så bra spelare är dessa herrar.Nu sätter jag punkt för denna dialog.BD

    Gilla

  5. Rolf skriver:

    I detta fall är det är som Rickard säger – om rutern suttit jämnt hade även 4ru gått hem med klövern som reservtrumf. Kanske är det mest psykologiskt att ”spelföraren vill kontrollera trumfen”.

    Gilla

  6. bosse dubbel skriver:

    Hej Rolf! OM!OM! Hade det suttit så eller så kanske kontraktet i 4LF gått hem.Ja de e ju klart att
    man kan spekulera om sådant i tit o otid.Enklast att reda ut denna bricka var som du själv beskrev
    Rolf! 2kl.från LG och sedan löser allt sig själv det är nog det bästa.Jag skulle vilja beskriva en bricka
    från Lund igår som visar hur ödesdigert man kan hamna med böesbud.Så här var brickan.
    Jag spelade med Anita Gullberg mot falk-karlsson och vi var nord och i röd zon mot vit, giv var väst.
    1hj.väst-2nt nord böes-3hj öst-syd pass-väst 4hj-nord 5kl-pass-pass-pass och min partner sa att hon bjöd LF underifrån så kunde jag korrigera LF.(rätt bud i sådana fall är ALLTID 4nt SÅ BJUDER
    JAG BÄSTA LF.nu spelade hon 5kl.odubblat minus 6 och hon ville att jag skulle bjuda 5ruter och det
    hade flera gjort X-3 =800 ut ut mot motst.4hj.420 verkar ju inte vara riktigt klokt att bjuda böes utan att partnern sagt någonting.våra händert var så här.NORD SP-KDX-HJ-RU EKXXX-KL KXXXX
    MIN HAND VAR.SP XXX-HJ DXXX-RU KNXX-KL XX innehållande 3 points till min partners 15poäng.att motst.inte dubblade var märkligt men 600 ut mot givna 420=katastrof och bjuder man
    5 ru så dubblar Öst med d-10-8-7- plus singel kl.D partnern hade sp.E-full hj.kontroll-ru x-kl E-KN-10-7-2 SÅ PRATA OM BÖES SOM KAN BLI SÅ FÖRÖDANDE NÄR MAN INTE ÄR PÅKLÄDD OCH INTE LYSSNAR PÅ PARTNERN UNDER BUDENS GÅNG.TACK FÖR ORDET. BD

    Gilla

Kommentera

