Allt är möjligt – EKDKn10 i motståndarnas trumf

Efter sommaruppehåll och partnerbyte är allt möjligt den första bridgekvällen på säsongen. På sluttampen och med ny partner, fanns inte mycket kraft kvar mellan öronen hos oss, när Tord och jag landade hos “BoAlllan” ( BBK:s “delkontrakts experter”) i denna bricka:

image

Så om minnet är korrekt öppnade Bosse(N) i tredje hand med 10 magra i 1Hj, och jag(Ö) stirrade på mina kort EKDkn10?? “Det var en mager hjärter”… Så jag hittade inget bättre än pass och tog med sedvanlig rutin upp den gröna lappen denna kväll. Allan(S) föreslog 1Sp och det blev pass fram till mig(Ö). Vad gör man?? Släppa 1Sp till BoAllan, det kan aldrig vara rätt, så jag fumlade fram den röda lappen. Tord plockade upp 2Kl, som jag tyckte var OK, men Allan prefererade till 2Hj och när det kom fram till mig var jag snabb med den gröna lappen. Ska man dubbla där?? Med facit förstås, JA – vart ska de fly…

Utspel med hjärter som trumf!! Vad gör man?? Inget man kan läsa om i läroboken precis, ett sådant läge inträffar en gång i livet, så min tanke var – det är nog bäst att dra ut trumfen… Så det blev hj10 ut som vann första stick! Vi landade på 62% fast vi “missade” 3NT, märklig bricka.

Vore kul att höra hur det gick till vid de andra borden. Kan inte se hur vi skulle hitta 3NT(23p)… Finns det egentligen?

Tycker/Undrar Rickard

2 kommentarer till Allt är möjligt – EKDKn10 i motståndarnas trumf

  1. Anonym skriver:

    Vid vårt bord gick budgivningen. Pass fram till Folke som öppnade med 1 hj. Kent passade och Anders bjöd 1 sp. Därefter bjöd Folke 2 hj som passades runt. Folke tittade på Anders och menade att han hade till öppning och utgång skulle bjudas. Men vi tog 3 snabba ruter och ytterliggare 2 spel.
    Hans

    Gilla

  2. bosse dubbel skriver:

    God förmiddag Rickard! en bra bricka du ville ha analys på.Typiskt BO H. att skitöppna med
    i hj och magra hp.Bo H. kan göra så här ibland och det är klart att man får öppna på skithänder men det bör ju straffa sig i längden.Min partner jörgen bjöd om sina hj.och spelade hem kontraktet+2=170 och 18 points.Tyvärr Rickard 3 nt.är stendött 3 ruterspel+2
    spel till precis som hans beskrev här ovan.Så var inte besviken att du trodde på 3nt som Folke B. ville komma till inte fanns i denna bricka,dessutom gjorde Folke bara 2 trick vilket jag tyckte såg märkligt ut,men de var 3 st.som hade samma resultat.Om du dubblar 1hj.så
    kommer ni i 3kl.eftersom din partner har 5 kl.till dig.Ni fick ju trots allt 15 points men borde fått mer på BO H. skitöppning,men sådan är bridgen fräcka öppningsbud försvårar för motståndarna när Ni har toppspel i deras bjudna färg och då får man för lite betalt på brickan.Hoppas du är nöjd med min kom.Ni spelad e ju bra och Tord P. är på uppgång i
    bridgen dessuto en mycket trevlig person.mvh BD

    Gilla

Kommentera

