2011-05-12 Hjärterdam / Rolf

Du sitter med nedanstående hand och alla i zonen när PG öppnar med 1kl och förnekar 5khf.image3hj kan väl vara lämpligt och därmed förnekar du 17hp (annars UD + hjärterbud senare) men visar att du kan ta 7 stick på egen hand. Hans passar och Lars Göran lyfter in 4hj. Han antingen förstärker spärren eller tycker sig ha 3 stick. PG har ju inte kunnat visa sin hand (nackdelen med artificiell klöver som Mattias antydde) och tvingas nu bjuda 5kl. Jaha, vem offrar sig egentligen?
Jag dubblar för att visa att jag har försvarsvärden bredvid min hjärter. Hans passar igen och partnern bjuder 5hj. Offrar han sig eller tycker han att 5klD blir för billigt mot våra utgång 5hj? Alla passar – utom Hans som nu plötsligt bjuder 6kl. De andra passar fram till mig. 
Vad är detta? Partnerns pass måste ju innebära att han kan tänka sig att jag bjuder 6hj. För att han har renons i klöver och handen stärkts av Hans’ bud? Jag tycker det låter chansartat och dubblar 6kl. Det kan ju inte gå hem.
Jag spelar ut hjK och Hans lägger upp sina kort. image
Jag fick för hjK. Partnern hade Dxxx i hjärter. Vad har han mer då? Han kan inte ha värderat spK ty PG har öppnat efter och den kan sitta i fläkten. Alltså har han ruter ess! Och då gör vi lätt 4hj och troligen även 5hj. Med andra ord måste vi ro hem 800 för tre dubblade bet. Kan PG ha bjudit 5kl på EKJmångte, singelHJ och spKJx? Ja, en frustrerad PG kan.

Jag vågar inte vända i ruter ty partnern kan tro att jag vill ha en ruterstöld och jag kan inte lägga ner spE ty då kan vi inte få in 800. Alltså slår jag ut mig i hjärter. Varpå PG tar resten. Hade jag lagt ner spE hade vi vunnit tävlingen🙂
image
Var ligger felet? Jo, i utspelet! Det är mycket rimligt att partnern har hjD då han stött två gånger. Alltså skulle jag spelat ut en liten hjärter! Inte hj8 ty det är enligt 11-regeln och Lars Göran visar gärna att han kan 11-regeln och låter mig bli stor på hj8. Och ser dessutom nöjd ut. Och inte hj3 ty då Lavinthalar jag för ruterstöld. Alltså skall jag spela ut hj5.
Jag tvingar honom att bli stor på hjD. Han kommer att klia sig i huvudet under en halv minut men sedan kommer spadervändan. Jag tar mina två spaderstick och vänder med tian. Sedan är det bara att vänta på det eventuella rutersticket … 

8 kommentarer till 2011-05-12 Hjärterdam / Rolf

  1. bosse dubbel skriver:

    Hej Rolf! intressant redovisning av dig på bricka 39 som vi startade med
    mot magnus o berny.Tar inte magnus för sina båda ess gör vi också+1men
    magnus var vaken och tog sina ess.Jag förstår din frustation när segern
    stod på glänt!pinsamt!Jag öpppnadde med stark kl.17+ dock bara med 15hp
    men en bra kl.hand som kan bli vad som helst.magnus bjöd 1hj.PI bjöd 2 ru 5 kort 8+.berny bjöd 2hj.jag tog fram släggan o bjöd 5kl.pass-pass-pass.Jag var lie fundersam om där fanns 6 kl.i brickan,men blev glad när
    jag var av med 2 ess.tar fi 2 ggr.hj.står 6 kl.som K i källvatten.Bjuda
    6kl.som Hans gjorde mot Er kan vara en ren skär blamage,tyvärr som du sa gjorde du fel utspel,men hur synsk skall man vara för att underspela
    hj.för att få sp.vända!NÄ du skulle nog gjort som du sa o ev.tänkte hj.ess och sedan sp.ess och så jublar fåglarna till vinsten.f-n vad bridgen är orättvis ibland.Men grattis till er fina 2:a plats.Nu slapp ni möta mig och det var kanske tur?vem vet? mvh BD

    Gilla

  2. xlrocks skriver:

    Vad bra Rolf, då vet du nu det min farmor lärde mig när vi spelade tolva: ”Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket”. /Rickard

    Gilla

    • Rolf skriver:

      Men Rickard, problemet här var ju att veta storleken på stycket. Att säkra 200 och sikta på 500 när stycket kan vara 650 hade nog din farmor tyckt vara en alltför timid inställning.
      Cherchez la femme säger fransmännen, kolla Lars Göran säger jag. Vad hade han bjudit annorlunda om han haft ruteress?
      Hade han då bjudit 5ru istället för 5hj på 5klD?
      Borde han nu – utan ruE – dubblat 6kl för att AVRÅDA från 6hj?
      Men hj5 i utspel hade avslöjat hela stycket …
      Och BosseD – till Hans’ försvar; kunde inte PG varit renons i hjärter???

      Gilla

      • bosse dubbel skriver:

        god morgon Rolf! ja trots min f-dag 15 maj vill jag svara dig
        på ovanstående inlägg.Ja jag tor att dubbl.LGA så får du signal att ej bjuda vidare,som vi tyvärr gjorde mot Sjödahl
        och fick det dubbl.3 straff=800 så var den gången grusad.Visst
        kan PG ha renons hj.men som du vet kan ju PG bjuda vad som helst när han är på det humöret och även vi andra som också kan komma i klistret.Slutcitat av denna bricka.dubbla 6 kl.om fi hamnar där och ta dina 2 ess och lyssna till segerfanfaren!
        mvh din kompis BD 68 bast!

        Gilla

  3. bosse dubbel skriver:

    Morning igen Rolf!ber verkligen om ursäkt,jag var helt ute på fel bricka
    kan bero på att jag är omtumlad efter inträdet i gubbträsket.Vi spelade
    5 kl.= mot Magnus o berny och inget annat.Så glöm mitt inlägg ovan och
    ha en skön helg så syns vi i Lomma på tisdag 17/5 mvh BD

    Gilla

    • Hans Svensson skriver:

      Inte lätt att möta senaste torsdagens vinnare.
      Vem som helst, kan få stora darren.
      Hilsen
      Hans.
      PS: P-G är i Milano

      Gilla

      • Rolf skriver:

        Du låter Hans ungefär som Fantomen ; ”när Hans bjuder står tanken stilla” – eller hur det nu var?

        Gilla

  4. bosse dubbel skriver:

    Hej Rolf! NÄ! Hans låter mer som DURAN fantomens pyggmévakt samma kroppslängd och är mörka i hyn och talar nog samma språk!HA!HA! mvh BD

    Gilla

Kommentera

