Flow

Människans psyke är underligt. Rolf har nämnt det, jag vet Lars pratade om det i samband med KM, “flow”, flytet då allting bara funkar. Man kan läsa om det i många böcker om psykologi…

Det mesta bara funkar, man gör den en bra grejen efter den andra, inget kan stoppa en… Vissa kvällar med bridge är sådana, man önskar man hade en formel man kunde använda för att koppla på det. Sen har det nog lite med tur att göra också, för hemgång krävs dam andra och man chansar på det, damen faller, och alla andra har maskat…. /Rickard

image

Kommentar:  ”Känd statistiker?” Nåväl lite ljug i artikeln fanns väl. Satt med en tråcklig 1NT i bricka 16 som V och fick spader ut som jag tog med E för att säkra en ingång till min magra näve. Det man kan se är 2sp, 1hj (Nord hade öppnat med 1hj) och 3 ru, dvs det fattas ett. Får man 4 i ru är man ju hemma, så jag toppade när jag ändå var på bordet, sen fick jag på klD också så det blev +1 och delad topp, typiskt en sån här kväll…

3 kommentarer till Flow

  1. bosse dubbel skriver:

    Hej xlrocks!FLOW! ja bridgen är förunderlig!Ibland toppar man sitt kontrakt,andra gånger maskar man oftast med helt skilda framgångar.Ja sådan är ju bridgen och det gör att så många utövar denna form av kortspel,för ena gången är inte lik den andra.DU kan aldrig vinna en bridgetävling på egen skicklighet.UTAN DU MÅSTE FÅ FI TILL ATT GÖRA MISSTAG OCH SKAPA DESSA MISSTAG MED DIN EGEN BUDGIVNING O KLURIGHET.
    och en dj-a massa TUR.Ja så är spelet i sin helhet,psykologi,fantasi är
    ingridienser som ingår i hela spektrat.Gläjds av framgångarna för bakom
    hörnet lurar misslyckandet.Till sist GRATTIS TILL VINSTEN I LOMMA.Det
    lyckades igen för dig o Mats och det var väl det jag trodde på när jag
    rekommenderade dig att öka spelandet och med en duktig partner.Enl.all
    elitspelares komm.påtalar man följande:spela alltid med en bättre spelare,för då blir du själv också bättre.En liten notis!jag skall sätta
    dig på prov nästa gång vi möts och så får vi se vad utfallet blir!ha!ha!
    mvh BD

    Gilla

  2. Rolf skriver:

    Man förlorar tilltron till mänskligheten när vår statistiske expert sitter och toppar ut Dx för snöd vinnings skull. Säkerligen på åttakortsfärgs alltså eftersom Mats alltid toppar med niokortsfärg. Skall inte sånt skick åtminstone alerteras?

    Gilla

    • bosse dubbel skriver:

      Hej Rolf!välkommen på båten.Ja vet du,statistiker har sin speciella
      prägel.Toppar gör man ju normalt på 9 korts färg med EKxxxxxxx.men det
      är ju ofta så att en del chansar att damen skall ramla i stick ett eller två,det verkar ju inte vara logiskt.Jag är inne på samma linje som du.Vore kul och få en komm.från vår kände statistiker! mvh BD

      Gilla

Kommentera

