Vägen till 4Sp….

I MS föreskrivs öppning med 2Kl vid 21p+. Vissa tycker detta är lite chansartat med en blank partner och använder 22. I bricka 36 igår dök gränsfallet upp:

image

Som V kunde jag räkna ihop 20hp, och då jag tyckte jag hade för mycket honnörer i de korta färgerna och spadern inte var tillräckligt tät, valde jag det fega alternativet 1sp som jag fick behålla!! När partnern lade upp sina kort tyckte jag att han hade till 2Sp även om det var 4333, men då även han fegade hamnade vi fel. Hade jag öppnat med 2Kl hade vi ju hamnat korrekt i 4Sp. Det vore kul att höra hur ni andra bjöd och få en analys av vad som är rätt och fel, om det nu finns i gränslandet. /Tycker Rickard

11 kommentarer till Vägen till 4Sp….

  1. bosse dubbel skriver:

    god morgon Rickard! grattis till 800 in mot oss,det förtjänade ni.Men nu
    till din bricka som du komm.ovan.Oavsett om du öppnar med 2kl.som nog är
    mer rätt och då hamnar ni i 4sp.rätt kontrakt.MEN! din partner får aldrig passa med 4 korts stöd och 5hp han måste bjuda 2 sp.som lovar 5-9
    poäng och inget mer,sedan blåser du ut den i 4sp.Du vet ju att Lennart
    är lite feg och då får du absolut inte också fega,därför öppna i 2 kl.
    så tvingar du fram ett bud så ni kommer i utgång.FEGA ALDRIG I BRIDGEN
    FÖR DET FÅR DU INGA POÄNG PÅ.f.ö. behöver jag väl inte komm.vår egen insats,bedrövligt med mycken otur där våra motst.inte bjöd ut som många
    andra vilket resulterade i delkontrakt med hemgång och 0 i vår kolumn,sådan var torsdagskvällen och det får man acceptera om än motvilligt,ibland blåser vindarna fel och med den korten.mvh BD
    (notis bara jag tror inte jag har haft en sådan plac.i Bjärred de senaste 10 åren,men någon gång skall ju vara den första)

    Gilla

  2. 8009hans skriver:

    Hej Bosse
    Måste tyvärr medd att du har fel. Det var en tävling 5 nov 2009 som både du och jag vill glömma. Av 38 par blev du o Jörgen 35 med39,5 % och Kent o jag blev 37:or
    Ha trots allt en god helg

    Gilla

  3. xlrocks skriver:

    Minnet är kort, men i BridgeFacts har du tre sämre resultat (under 40%) sedan 2008, om det nu tröstar dig…
    Håller inte med dig att jag har en feg partner, han bjöd modigt 4 klöver med 15p när du ”bushöjde” din partners svaga inkliv till 3Ru…
    Jag tror man ska fega vid rätt tillfälle. Du klagade ju på att ni missade mycket poäng på fega motståndare, ibland är det alltså rätt att fega. Jag tror nyckeln till detta heter anpassning – om så gasa annars bromsa. Problemen uppstår när båda bromsar som Lennart och jag gjorde i denna bricka, eller när båda gasar som du och din partner gjorde igår mot oss…

    Gilla

    • bosse dubbel skriver:

      hej du glade xlrocks!tack för påminnelsen om sämre plac.under åren
      även Hans var snabbt framme o noterade samma sak,kul att ni följer upp
      en sådan obetydlig person som mig?Sedan Rickard en sak är säker och det står jag för:din trevlige partner Lennart är feg i budgivningen
      det vet både du o jag,men det är inget jag har med att skaffa utan snarare vill väl jag pusha på Er att vara lite modigare o fräcka som du säkert vet att jag påtalat ett flertal gånger i all välmening så ni
      kan klättra på bridgestegen.Hoppas Du förstår vad jag menar och inte
      gråter för mina positiva signaler allt för min hjälp till dig.mvh BD

      Gilla

      • bosse dubbel skriver:

        hej igen xlrocks!jag missade ju att komm.som du skrev fega
        motståndare.Det har jag inte sagt,däremot har jag sagt att de är försiktiga i sin budgivning och kanske speciellt när man
        möter mig, inte vet jag, men jag antar att där ligger något i detta.Till sist min vän.GLÄDS ÅT DINA 800+ MOT MIG DET HÄNDER
        JU INTE SÅ OFTA ATT JAG ÄR SÅ FRIKOSTIG!(jag förtjänade straffet för min budgivning och det kan jag leva med)ha en skön helg så syns vi i Lomma på tisdag 10/3. mvh BD

        Gilla

      • xlrocks skriver:

        Jag har vid flera tillfällen (10 mars) än igår märkt att ditt tips med att använda det röda kortet ger utdelning hos er. Så fortsätter du bjuda kaxigt mot oss kan vi nog räkna hem fler ensamtoppar nere i hörnan!🙂

        Gilla

  4. Rolf skriver:

    För att återgå till ämnet håller jag med om att Väst inte har en tvåöppning. Däremot tycker jag att Öst skall bjuda 2sp baserat på sitt fina trumfstöd. Handen har två ingångar för att slå de behövliga maskarna i andra färger. Byt spD mot ruD säg och det är kanske inte lika lätt för Väst att komma in och maska ut trumfen till att börja med. Jag tycker en extra pinne för D8xx i trumf.
    Sedan hoppar Väst till 4sp och visar cirka 20 poäng. I partävling drar jag inte mot så starka spelförare. Det är oftare favör än reser något hos partnern.

    Gilla

    • bosse dubbel skriver:

      hej på Er! när man blir utmanad tvingas man ju gå till attack på ett
      vänligt sätt.Var inte för säker Rickard att dina röda kort ger utdelning mot mig.Jag har ju bara gett dig vägledning o hjälp att få
      någon topp för att stimulera Er att dubbla lite oftare.Men försök inte
      framledes mot mig för då XX jag dig med hemgång så blir du snabbt botad i din iver att få points mot mig.skämt åsido Rickard!du är välkommen med dina röda lappar så skall jag hantera dessa på bästa sätt,jag lovar.
      till Rolf! här hade du förmodligen öppnat med 2sp.med missingspoint och då är ni i utgång 4 spader+1=delad topp,tack för kaffet.Hade jag
      spelat med dig Rolf och inte hamnat i utgång,då hade man väl hamnat i
      sträckbänken!Ha nu en skön helg hemma eller på österlen så syns vi väl på tisdag i Lomma.spelar du med Lars P. eller Nils E.ge mig besked
      under måndagen så vore jag tacksam.din vän BD

      Gilla

  5. Magnus skriver:

    Jag öppnade också med 1 sp. Med 4-kortstöd till vår 5-kortsöppning tyckte nog min p. att han kunde bjuda 2sp.

    Gilla

  6. Mattias skriver:

    Händer med 19-21 poäng är svårbjudna med Modern Standard. Ofta saknar man det där lilla extra för att våga kräva till utgång, men saknar bara en glugg i en egen färg, t ex en kung eller dam, för att tro på utgång. Problemet är att svarshanden behöver minst 6 poäng för att hålla liv i budgivningen efter en-öppning i färg. Efter 2 klöver krävs ingenting, då måste man till utgång. Det är ett hopp i krävd styrka med 6 hp och ger ett olösligt problem för öppnaren. Själv tar jag risken att kräva till utgång med 2kl, för att ge partnern plats för bud och även själv ge alternativa färger (eller sang) för utgång. Partnerns genomsnittliga styrka är ca 6-7 poäng, så det är för pessimistiskt att riskera ett rundpass med en en-öppning i färg, det behöver inte ens vara rätt trumf vid rundpass! Att hoppas på att motståndarna bjuder vill jag inte heller.
    Själv spelar jag helst klöversystem där alla starka händer samlas en budnivå lägre (1kl) men inte kräver till utgång (ca 17+ hp). Det tar bort detta problem och en del andra (men skapar visserligen andra).
    /Mattias

    Gilla

  7. bosse dubbel skriver:

    Hej Mattias! välkommen till bjärreds-bloggen!En bra o intressant beskrivning du redovisade här ovan.stark klöver använder jag konsekvent
    med alla mina partners och det funkar förträffligt.Dock finns det de
    gånger då korten inte passar så bra med detta system,men det får man leva med.av 10.ggr. är det bra 7 gånger och då kan man leva med systemet.Fortsätt gärna med frågor och andra spörsmål om givar eller bud
    som verkar kluriga och hur man skall tackla dessa,så vi får en dialog till gagn för dem som vill veta-hur?göra?vad?Så skriv du i bloggen om något som du är tveksam till eller något som du tycker är bra.mvh BD

    Gilla

Kommentera

