Brist på fantasi – psykologi igen.

Som nybörjare i bridge har man en tendens att titta sig blind på sina egna kort och inte tänka utanför ramarna. Igår i Lomma var det dags för en sådan blunder igen. Man kan undra hur långsamt man lär..

Min partner hade lurat upp motståndarna i omöjliga 4Sp och avslutat med att dubbla. Sedan spelade han ut RuD och på bordet dök K108xx upp, själv hade jag EKn9x. Damen täcktes och jag tog med esset. Då sker kortslutningen, dubblat…, här gäller det att inte göra bort sig!! Paniken kommer, självfokus och det känslomässiga tar över. “Kan ju inte spela rakt in i gaffeln på bordet”, gör inte bort dig nu! Totalt fokus på de korten man ser. Inte en tanke på varför partnern spelade ut ruter D. Vänder i något annan än med ruterhackan som gett partnern en given stöld….

Ser partnerns besvikelse och går in i nästa fas, f-n borde ju insett det var en singel!! Så då sker nästa blunder sakar fel därför att tankarna inte är där de ska vara. “Tävlingsledaren” – revoke. Ett extra stick till spelföraren – och 4 dubblade spader är hemma!! Så förvandlas en given topp till en botten! Att det blev 0 på nästa bricka där jag var spelförare behöver jag kanske inte nämna!!

Medel och topp hade gett ca 30p mer och 12:e i stället för 19:e plats – så fantasi är kanske viktigare än knepiga budgivningskonventioner. Är det någon som vet en genväg till mer fantasi?

Undrar Rickard

6 kommentarer till Brist på fantasi – psykologi igen.

  1. bosse dubbel skriver:

    hej Rickard! ja,ibland lyser inte solen fast den borde göra det.Jag vet ej ur ni bjöd på brickan?men ru dam måste du nog bedöma som singel när du ser bordets ruter.Kortslutning kommer till oss alla,så ta det med ro
    du är inte ensam.Att du i parbrickan får 0 är effekten av din mentala miss i brickan innan.Et naturligt fenomen! Betr.din komm. med brist på
    fantasi så är det grunden till framgång i bridgen(jag vet detta).Det finns en sak man alltid måste göra när utspel kommer.TA TID PÅ DIG OCH GÖR EN FUNDERARE,KAN DET VARA SINGEL O DAM UT!JA TROLIGTVIS ÄR DET SÅ.
    så nästa gång du är i farten ta tid på dig och låt fantasin flöda fullt
    ut.Utan fantasi är man ofta ett uppätet villebråd.mvh från en som verkligen är född med fantasi från barnsben och det har gett mig mycket
    positiva egenskaper under hela min levnad. mvh BD

    Gilla

  2. Rolf skriver:

    Fast Rickard, din vända beror på om spelföraren rimligen kan saka bort sina två ruterförlorare på handen. Det verkar ju inte som att bordet skulle ha en färg ytterligare? I så fall finns inge anledning att ge Mats den där stölden utan bara sitta och vänta … fast följa färg givetvis🙂

    Vanligen är det bättre att försöka resa något annat. Ni måste ju ha ett spel ytterligare. Du reser ju bordets två sista ruter! Dessutom kan Mats ha spelat ut från Dx. Undrar om inte spelföraren borde låtit bli att täcka ruD …

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      Tack för de tröstande orden. Nä bordet hade 4 korts sp, 3 låga hjärter, 5 ruter och K singel i klöver, om jag minns rätt. Jag tror jag vände i hjärter, men efter allt kaos i hjärnan är jag inte säker…
      Mats kanske kan komplettera…
      Jag kanske inte gjorde revoke ens? Erkände allt, då hjärnan var på en annan planet…
      Skit samma – tisdag snart igen!

      Gilla

  3. bosse dubbel skriver:

    Hej Rolf! du blev faktiskt 3:a i KM i lomma,så var inte alltför besviken
    det är mer än godkänt.Betr.Rickards olyckliga fadäs mot Eva Bartosch o
    Anita Narfeldt.Rickard nämnde brist på fantasi-psykologi?Ja jag skrev ju
    att har man inte fantasi i bridgen så når man inte ända ut!Du kan väl komm.detta spörsmål som jag tyckte var intressant!Fantasi har säkert du i överflöd,rätta mig om jag har fel. mvh BD

    Gilla

    • Rolf skriver:

      Det är inte resultatet BosseD, utan spelet. Jag har kommit fel hela våren oavsett vem jag spelar med. Men det kommer en tid då allting blir rätt hur man än bär sig åt ..

      Gilla

      • xlrocks skriver:

        Som oerfaren tror man ofta att dåliga resultat är orsakade av ens egna misstag. Skönt att höra att de som varit med en tid tror på orsaker man inte kan påverka, har själv varit inne på den tanken ibland….

        Gilla

Kommentera

