Kvällens vinnare och Klubbmästare 2010-2011

vinnarna 18 nov 001

Agneta Tham o Lars Persson blev på torsdagskvällen årets klubbmästare. De har varit i topp alla redan ifrån första start. Tvåor blev  Bo Holmqvist och Allan Persson. Treor blev Rolf Borg o Lars Göran Abelson. Vi gratulerar pristagarna.
Hans

PO och jag undslapp inte att plockas på poäng av vår nya klubbmästare, på bricka 1 där de med schabbel i budgivningen hittade en 25-poängs slam:

image

Lars öppnade med 2Sp och Agneta bjöd 4 Sp. Lars som inte hade glasögonen på svarade på 4Nt – 5Hj som PO dubblade och sedan landade de i 6Sp. Som alltid står i +1! Ingen har misslyckat med det mer än Lars och Agneta, vilket beror på att jag knappade fel på bridgematen. Som det kan gå till – de ska faktiskt ha en poäng till.  / Gonatt Rickard

12 kommentarer till Kvällens vinnare och Klubbmästare 2010-2011

  1. Jonas Persson skriver:

    Grattis Agneta och Lasse Laser!
    Hälsningar,
    Ett stort fan i Stockholm

    Gilla

  2. Lars skriver:

    Glasögon av-eller på???

    Vi får skylla detta på min dåliga syn. På avstånd behöver jag glasögon på och när jag tittar i korten så är det glasögon av som gäller.

    Som Rickard skriver så öppnade jag med 2 Sp inviterande.
    Mtv (Peo) passade och Agneta bjöd 4Nt?? essfråga. Mth (Rickard) pass och jag 5 Hj, svar på 4 Nt, två ess. Blixtsnabbt dubbelt från Mtv och 5 sp från Agneta.
    Först nu så upptäckte jag att Agneta inte bjudit 4 Nt utan 4 Sp.
    Vad gör man nu? Agneta har tydligen spaderanpassning och lite poäng.
    Hjärterna sitter tydligen hos motståndarna så jag bjöd 6 Sp.
    Det var lättspelat eftersom spaderna och klöverna satt jämnt. På fjärde klövern kunde en ruter sakas så det blev sju trick.
    När Rickard knappat in resultatet (jämn hemgång)hade jag fått på glasögonen igen. Jag hade svårt att se vad där stod så jag nöjde mig med att att Rickard meddelade att resultatet blev 100%.
    Det är snart dags att skaffa progressiva glas.

    För övrigt så återspeglar resultatet att vi satt med korten igår kväll.
    Som vanligt blir allt så mycket lättare då.

    Mvh/Lars

    Gilla

  3. Rolf skriver:

    Fast Lars, nog tycker jag att Agneta visar en hand utan sidoess genom att hoppa direkt till 4sp? Men du levde tydligen kvar i tron att hon essfrågat? Och varför PO hjälper dig med hjärteranpassningen när han själv har utspelet förstår jag inte heller. Men det förklarar varför jag inte har varit i närheten av någon vinst det senaste halvåret …

    Gilla

    • Lars skriver:

      Jo Rolf, vi har inte så avancerade bud som essvisning i det här läget. Jag vet bara att hon har mer än till ett enkelt 3Sp.
      Vad hade du bjudit på 2Sp? Om man har Stenbergs i detta läget så kan jag bjuda 4Hj som renonsvisande och i så fall är
      det ganska säkert att vi landar i 6 Sp.

      Mvh/Lars

      Gilla

      • Rolf skriver:

        Det ser ju ut Lars som om 2sp är menat som en 14-mpare. Då visar 3sp stöd och slaminvit med 1½ HS. Du bjuder nu 4hj och det borde eliminera risken att du har en lågfärgsrenons. Så 14 – 10 = 4mp och 6sp är strö. Alltså 2sp – 3sp – 4hj – 6sp.
        Svag hand, även med spaderstöd, bjuds via tangentbudet 2NT (som i just detta fall är dubbeltydigt – men det visar sig).

        Gilla

      • Rickard skriver:

        Ja, ja 6sp… Men där är ju 7! Hur hittar man det? Dels med glasögon dels utan. Undrar Rickard😉

        Gilla

      • Rolf skriver:

        7sp måste bjudas i blindo …

        Gilla

  4. Mats Idorn skriver:

    grattis till de nya klubbmästarna, önskar den föregående.
    Mats

    Gilla

  5. Anonym skriver:

    god förmiddag bloggare!jag ville så gärna lägga in en braskislapp här.
    Som Rolf skrev 7 sp.=då har man sett korten och vunnit 1 miljon på lotto!25hp+fördelningens kort men ingen långfärg att leva på,då skall man vara glad att spela hem 6sp.= och fikar man efter storslam förtjänar
    man att hamna i skamvrån.(även om det nu lyckades att gå hem i 7trick)
    Det finns spelare som har pokerstatus i blodomloppet och de bjuder säkert 7 spader,men vi som har normal blodstatus nöjer oss med 6sp.och mår fantastiskt bra med delad topp och bra hälsa.så de så! tack för ordert BD

    Gilla

    • Lars skriver:

      Jo Bo, bjöd du också 6 spader?
      Dessutom skulle det vara intressant att höra hur Boallan tog sig dit?
      Mvh/Lars

      Gilla

  6. Anonym skriver:

    Hej Lars o Angneta! stort grattis till er komfortabla seger och till
    klubbmästerskapet som ni utan disk.vann överlägset.GRATTIS!Nej lars
    vi kom bara till 4sp.+2 vilket gav skitdåligt resultat.Och det var faktiskt jag som missade att kasta en förlorare på stor klöver,men som
    Rolf tid.sa man får inte sova vid bordet.Där ser Du även duktiga spelare
    kan missa så brutalt.Men vi är ju bara människor. mvh BD

    Gilla

  7. Den hemlige Christer E skriver:

    På frågan hur man hittar 7Sp (om man nu verkligen vill spela det, är ju trots allt mindre än 40% hemgångschans) så var det ju nära, det är ju inte ovanligt att spela med följande finess som svar på essfråga: hopp till 6-lägen i ny färg visar 2 ess samt renons i bjuden färg.

    Gilla

Kommentera

