Lomma eller Bjärred?

Vilken del av kommunen är egentligen bäst? Jag tror det beror på vem man frågar…. Idag dök upp en del kommentarer på ett inlägg där de inte hörde hemma. Diskussionen är dock, intressant vilken av de två bridgeklubbarna i kommunen är bäst? Att en kommun med drygt 20000 invånare har underlag till två föreningar är nog rätt unikt bara det, men vilken är bäst?

Själv har jag nyligen börjat spela på tisdagar i Lomma och har ju nu i mer än fem år spelat i Bjärred. Det jag upptäckte var att man kände nästan hälften när man kom till Lomma, så det kan inte hänga på vilka som är där, det är ju ungefär samma människor… Är det skillnad på lokalerna, ingen avgörande, båda föreningarna är för små för att bära kostnaden av en egen lokal… Det är mackor i Lomma och kaka i Bjärred, lite annorlunda fack att lägga korten i Lomma än i Bjärred. Men nä som betraktare ingen större skillnad, välorganiserat och trevligt på båda ställena, lite hög medelålder är väl det som slår en, borde de inte göra en gemensam ansträngning att bredda bridgen i kommunen och värva medlemmar???

Spörsmålet som diskuterade i kommentarerna var om vilket startfält som var vassast, Lomma på tisdagar eller Bjärred på torsdagar, personligen tycker jag ungefär “same same”. De inlagda kommentarerna är flyttade till detta inlägg.

Jag ställde frågan till BridgeFacts på två sätt dels medelhandicap på alla deltagare som ställt upp i Lomma respektive Bjärred de senaste tio tillfällena, dels att man jämför med topp 20 från respektive tävling. Så här förhåller sig detta:

image

Så nu när detta är utrett en gång för alla, tycker jag diskussionen mellan klubbarna kan flyttas upp ett snäpp. Kan, ska vi fortsätta som vi gjort eller ska vi i denna kommun öka samarbetet mellan föreningarna så vi blir mer kraftfulla??? Ordet är fritt…  /Rickard

14 kommentarer till Lomma eller Bjärred?

  1. BosseD skriver:

    god morgon Rickard! ja det var väl en förträfflig placering du o Mats
    fick i lomma igår,tänk kom före mig!(hm?)små fel kommer alltid i bridgen men du jobbar bort dem succesivt för att landa perfekt i sinom
    tid.EN SAK ÄR VIKTIG! ju mer du spelar bridge minst 2 ggr.per vecka
    ju bättre blir du framöver,kompetensen har du.Så det är som i golfen
    närspelet fungerar inte och fokus försvinner ju mindre man spelar.Fråga du Tiger Woods!xsom avslutning kan jag nämna att spelstandarden är faktiskt högre i lomma än i bjärred och det är precis det som gör att man kan bli bättre som spelare,för man skärper
    sig mot kvalificerat motstånd.så de så! mvh BD

    Gilla

  2. HansT skriver:

    Nu tycker jag det är väl mycket tjat om spelstandarden är så mycket högre i Lomma än i Bjärred. Det är troligen så, men skulle vi i Bjärred bara ha 20 par så skulle även vär standard bli högre. Om tisdagsbridgen i Lomma skulle få påfyllning ifrån måndagsgruppen skulle standarden bli likvärdig torsdagsspelet i Bjärred. Men om det är så som du säger till Rikard finns det bara 1 tisdag i veckan.
    Hans

    Gilla

  3. BosseD skriver:

    hej Hans! tack för ditt svar.Ta inte så allvarligt på ovannämnda,det är ju så att eftersom vi är mindre i antal än i bjärred så blir ju
    kontentan att lomma har högre spelstandard än i bjärred.hade vi haft lika många par som i bjärred så blir det nog samma på båda ställena,som du
    själv noterade.En sak skall du veta Hans! jaq är fortfarande stor fans
    av bjärreds bridgeklubb,dels bor jag här och dels har jag lärt mig spela bridge i bjärred och jag har lika mycket hjärta för båda klubbarna som jag trivs med och då samtliga spelare på båda håll.Så du
    behöver inte misströsta jag älskar bjärred o lomma lika mycket och speciellt dig HANS som jag övertalade att bli ordf.ett utmärkt val som
    du och dina styrelsemedlemmar sköter helt fantastiskt och trivseln är 100%. tack för ert engagemang

    Gilla

  4. Anonym skriver:

    Hej Rickard!ja statistik i all ära.Den behärskar du till fullo och med råge,men så är du också dataproffs!Men nu är det så här, att det är inte
    samma personer som spelar tisdagar kontra torsdagar.Vi har i lomma i snitt 5-6 par från bjärred av c:a 26-28 par,medan bjärred har i snitt
    6 par från lomma av c:a 40 par.så är förhållanden mellan klubbarna och
    skulle vi i lomma ha lika många par som bjärred så blir det som jag skrev samma spelstandard på båda klubbarna.Nu var detta inget som vi skall lägga fokus på utan det var en disk.som kom upp vid ett par tillfällen.Men OK vi lägger detta till handlingar och hoppas att båda
    klubbarna kan få fler yngre spelare,för medelåldern är väldigt hög på
    båda klubbbarna precis som det är i hela landet.Att göra en storklubb i
    vår region Lomma komun vore ju önskvärt och har disk.löst i tid.sammanhang,men lokalfrågan har varit stöttestenen.Kan man lösa detta med Lomma kommun om en gemensam lokal för spel alla dagar i veckan vore ju helt underbart för framtiden och för spelarna som bor i
    lomma o bjärred.Resp.styrelser för klubbarna får väl jobba på möjligheten att lyckas.kommunen växer så det knackar och även bridgespelandet.Med förhoppning att vi kan lösa detta på sikt.därmed vill jag avsluta denna debatt och gå vidare. mvh BD

    Gilla

  5. bbkmedlem skriver:

    Alltså Rickard, att tävlingens handikapp i Lomma ligger kring 30 och i Bjärred kring 35 utredde vi tidigt i höstas i samband med Resultat / Handikapp. Det framgår enkelt från Handikapp Information … men man måste ju ha spelat i Lomma. Om du vill få en radda procenttal kan du kolla under Medlem / Borg.
    Sedan tycker jag att Hans gör det lite för enkelt för sig. Man kan ju undra varför måndagarna i Lomma är så populära? Är det bara för att tisdagarna är impopulära?
    Men frågan jag har ställt till statistikern är denna; hur ser spridningen av procenten på torsdagar ut mellan säg 2009 – 2010 – 2011? Jag har fortfarande svårt att hitta gamla resultat. Kan jag få en instruktion?

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      Gamla resultat, dvs senare än 12 månader tillbaks. I BridgeFacts gå in under fliken Tävlingar – Välj veckodag och tid med From Tom, så visas de tävlingar du deltagit i, dvs det midnr du angett när du loggade på. Du är inte den förste som frågar. Jag har kompletterat med en instruktion på Resultatfliken på vår hemsida också.
      Det jag ville belysa var att ge båda herrarna rätt, dvs topp 20 per spelkväll ger svaret = samma nivå. Sedan visar tabellen att ditt slumpvis utvalda datum i september var ett bra stickprov. Men det jag egentligen ville var att höja ribban lite på diskussionen om bridgen i kommunen….
      När det gäller spridningen i resultatet så har jag funderat en del kring hur man ska besvara det spörsmålet. Har tittat på stdavvikelse, lätt att göra men det är det ju ingen som förstår, att jämföra skillnaden mellan Min och Max per kväll är in heller ett bra mått, ger stora spridning där en trend är svår att avläsa. Så till slut fastnade jag för medelvärde på de fem bästa jämfört med de fem sämsta, men då det var rätt jobbigt att programmera så jag lade det åt sidan… Vill du själv leka med det kan jag leverera ett underlag i Excel, bara du beskriver vad du vill ha… /Rickard

      Gilla

  6. Magnus skriver:

    Håller med om att det är lika trevligt i Lomma som i Bjärred.
    En stor fördel med Bjärred är förståss, att man kan analysera brickorna i efterhand. Jag blev glad i terminsupptakten i år, med lagda brickor i Lomma, men det rann tyvärr snart ut i sanden.

    ”VA VILL VI HA? BRIDGEFACTS I LOMMA!”

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      Det är inte speciellt svårt att åstadkomma, man gör precis på samma sätt som i Bjärred, de råa resultaten från Lomma är inlästa sedan början av 2011. Så ni i Bjärred som vet hur man gör och spelar i Lomma, tag med brickorna hem någon vecka och fråga sedan om det är fler som vill hjälpa till… Torsten och Leif är informerade, men har varit lite avvaktande. Jag tar själv bridgeledigt nästa vecka, men jag är övertygad att ni klarar det själva… Finns brickorna från igår kvar går det bra att mata in dem. /Rickard

      Gilla

  7. bbkmedlem skriver:

    OK Rickard, jag förstår inte ditt svar men det tar vi när du är tillbaks/ Rolf

    Däremot har jag försökt tänka ”kommunalt”. Jag uppmanade Lomma att lägga sin nya internetkanal på samma plattform som Bjärred. Den kan ändå se helt egen ut. Men icke. Jag har efterlyst möjligheter att få komma till en lokal för hemmamatcher i serien (t.ex. Lomma mån/tis och Bjärred ons/tor). Men vi måste spela våra hemmamatcher borta vilket är pinsamt.

    Avseende brickor har Torsten en intressant tanke; i första ronden matas de två brickorna in direkt i ”apparaten”. Hårdvaran med alla knappar finns ju – det är ”bara” mjukvaran som saknas.

    Gilla

  8. 39188 skriver:

    Två fina klubbar vilka det är ett nöje att besöka.
    Tycker det är aningen imponerande att det finns två så livaktiga klubbar i en så pass liten kommun. Jämför med Lunds kommun där vi ju bara har en klubb med stor aktivitet. Tyvärr så har LUCK blivit lite av en Lavec typ av klubb utan några partävlingar att egentligen tala om. Jag vet att Jan-Eric, Pierre och några till jobbar på saken så vi får hoppas på ett uppsving.
    Samarbete mellan Bjärreds BK och Lomma BK låter som en jättebra idé Rickard!
    Kanske kunde man anordna ett kommunmästerskap på någon ”neutral” lokal t.ex. restaurang, konferensställe…… Lite i stil med vad Lunds BK gör på Bokliden två söndagar per år med tre rätters och snaps till de som känner sig hugade.
    Kanske kunde bägge klubbar även organisera in inbjudningstävling tillsammans i stil med Lundasilvret.
    Det är nog bara fantasin som sätter gränser.

    //39188

    Gilla

    • Anonym skriver:

      Hej 39188 min kompis Ulf!bra komm.i ditt inlägg,tyder på att du har en bra mentor tillsammans med din begåvning.Att bilda 1 klubb av 2 i
      lomma kommun är mycket viktigt och bra och vi har i lomma styrelse disk.denna fråga och disk.med bjärreds bk om möjligheterna att göra
      en klubb av två med spel alla dagar i veckan 2dgr.rutinerade spelare,
      2 dagar i veckan med lite mindre rutinerade som det är idag.måndag-onsdag mindre rutinerade. tisdag-torsdag med rutinerade.fredag em.spel
      för pensionärer och även andra intresserade.Gärna ett kommunutbyte med
      lunds bk som du föreslog och gärna silvertävlingar tillsammans.Detta
      måste väl vara en framtidsvy att sikta på.En frisk fläkt av dig som vi
      hoppas kan komma i rotation.MEN! det gäller lokalfrågan?VAR?HUR?NÄR?
      ja vi hoppas att detta kan ske om inte alltför långt borta.mvh BD

      Gilla

  9. Rolf skriver:

    Kommunen byggde inte in en bridgelokal i det nya centrumet trots att kanske fler spelar bridge än badar varje dag. Så lokalhjälp därifrån (utöver den klubbarna redan har) är inte att tänka på. Nu slår jag säkert in öppna dörrar men kunde inte klubbarna och golfklubben tillsammans lösa problemet och samtidigt hjälpa sig själva? Om nu alltså all prestige kan läggas åt sidan. Vi kan väl tillsammans bygga en klubblokal där ute om så krävs. Kök och toaletter finns ju redan. Kommunen får fixa bättre kommunikationer och borga ett lån. En extra tia kan vi alla stå ut med …

    Gilla

    • Anonym skriver:

      Hej Rolf! bra skrivet om 2 klubbar i en och samma lokal.Jag och flera
      bridgespelare har framför önskemål att jobba fram ett förslag om detta
      och att vi skulle kontakta Lomma kommuns ordf.Anders Berngarn för en
      disk.om var och hur och när man kunde sätta igång detta projektet.Ett
      s.k.”bridgens hus” med spel minst 5 dagar i veckan som finns på flera
      ställen i sweden.Sthlm.gbg.uppsala.västerås.m.fl.Man kan ju trots allt
      ändå vara 2 klubbar om man så vill och spela precis där man tycker det
      passar i tid.DOCK! skall man bibehålla 2 dagar för rutinerade och 2 dagar för mindre rutinerade som nu är. må-on för mindre rutinerade,ti-to för rutinerade för att uppnå bästa trivsel med jämnbördigt motstånd
      de olika speldagarna.fredagar kan ju vara pensionärspel men ändå för
      andra intresserade som jag tid.nämnt här ovan.Jag föreslog att man
      hade 2 deltagare från varje klubb som ett arbetsutskott att kontakta lomma kommun och få en dialog om bridgespelandet som hela tiden ökat och ökar i vår region Lomma.Detta arbete måste starta NU för att komma
      till skott i någon form eftersom våra lokaler i bjärred o lomma är osäkra hur länge vi kan spela bridge här.DET BRÅDSKAR!!!SÅ STARTA GÄRNA OMG.MED DETTA INNAN TIDEN RINNER IVÄG. mvh BD

      Gilla

  10. Pilar skriver:

    Paragraph writing is also a fun, if you be acquainted with then you can write if not it
    is complicated to write.

    Gilla

Kommentera

