Hur lättast att hamna i utgång/Hans

Skärmklipp

Budgivningen  Öst öppnade med 1 klöver  Syd/Rikard gick in med 1 spader  Väst passade och jag som Nord passade. Öst bjöd då 2 ruter varvid Rikard bjöd 2 hj som jag passade ner. Skulle jag bjuda på mina 5 hp?   Matchen spelade vi emot Ellstorp och vi vann med 16-14
Hans

14 kommentarer till Hur lättast att hamna i utgång/Hans

  1. xlrocks skriver:

    Så har man då provat på fyrmanna i lag Tambour, och tackar för förtroendet, men hängs ut direkt på bloggen för att man inte UD, vilket jag naturligtvis borde gjort. Sen missade jag grovt i spelföringen på en annan bricka och fick fem straff i zonen. Lagspel är nog inte min grej….😉
    /Rickard
    PS. Troligen hade det gått 1Kl-UD-p-1Hj-2Ru-3Hj-p-4Hj och vi hittar utgången som även våra motståndare missade..

    Gilla

    • 8009hans skriver:

      Jag glömde att säga att du är en god 4-mannalagspelare och spelet mellan oss fungerade bra. Värre saker än att betala ut 500 har jag som lagledare varit med om. Det kunde varit så att de har 5 kl i korten och då hade det inte varit roligt
      Lagledaren

      Gilla

  2. 8009hans skriver:

    Om du hade dubblat istället och jag bjudit 1 hj tror jag att jag passat på 3 hj. Då hade jag ingen information att du hade 5 spader vilket gjorde det lätt att korsstjäla. Så frågan kvarstår om jag skall bjuda.
    Hans

    Gilla

  3. Rolf skriver:

    Jo visst grabbarna, MS säger att man med 17hp skall dubbla och därefter bjuda eventuell färg med krav. Jag vill gärna hänvisa till ”relativitetsteorin”. Om Rickard höjer till 2hj har han alltså visat en minimihand (med sina redan redovisade 17hp) med stöd, bjuder han 3hj har han således visat en bättre hand, säg runt 20p. Hans har då ett självklart pålägg – på gränsen till ett hopp (2hj) redan i första budronden.

    Gilla

    • Rolf skriver:

      Jag får väl skjuta in en brasklapp; om Öst bjuder (t.ex. 2ru) är 2hj bara en kamp om slutkontraktet. Men Nord har visat 0 poäng och Syds hopp till 3hj måste fortfarande visa 20 poäng i ett hjärterkontrakt. Jag relaterar till trappans ”drygt 20p på treläget med gemensam färg”.

      Gilla

  4. Magnus skriver:

    Hej och grattis till segern.
    R måste väl dbl med en överstark inklivshand. Om V då passar, är det väl frågan om Du inte är för stark för 1hj. (8hsp). Med 2hj kommer ni förmodligen till ug. Hade Du bjudit 2hj om V bjudit 1sp? Om ja, så borde 2hj vara rätt i framtvingat bud.

    Gilla

    • bbkmedlem skriver:

      För min del vill jag att ett hopp av Nord till 2hj skall visa 10hp ty Syd har bara visat drygt 10hp och det behöver inte finnas en gemensam färg. Nog borde Nord sputnikdubbla 1sp med sina röda färger – ruterfärgen kan ju annars komma bort helt.

      Gilla

      • Anonym skriver:

        Hej Rickard&co.Rickard du kommer att bli en alldeles utmärkt
        4 manna spelare,det krävs bara lite mer spelträning i 4 manna
        såbli det hur bra som helst.Misstagen skall man göra i starten
        och sedan minskar desa ju mer du spelar.Som många påpekat skall du UD:a på en så stark hand och sedan kan ni inte missa
        utgång i 4hj.med hemgång och en bra bricka för vinst.Har man
        båda hf.när fi öppnat UD:a så kan ni partner bjuda sin bästa hf.på 3-4 kort och sedan är ni i utång.partnerns 5 points.är
        ju kalas med 5korts hj. och 5 korts ru.skit i poängen med fördelning skall ni vara i utgång 4hj.slutcitat:UD:a alltid med båda hf.efter lf.öppning och mycket poäng så vaknar din partner till något riktigt bra.SÅ RICKARD! nu skall du på allvar gå in för 4 manna det är riktig bridge i paritet till
        partävling,ge dig bara lite mer spelträning.Lycka till mvh BD

        Gilla

  5. Anonym skriver:

    Hej Hans! javisst skall du bjuda på 5 poäng när du har 5-5 i röda färger
    desa kan vara guld värda för din partner.Om Rickard ud:a så är ni i utgång i 4 hj. kalas och så vinner ni matchen.MEN ETT STORT GRATTIS TILL
    ERA PRESTATIONER I DIV.3 FÖR FÖRSTA GÅNGEN,bara att gratulera och lycka till.Som en parentes kan jag nämna för dig,vårt serielag som varit i div.2 flera gånger och i div.3 för det mesta,nu får kliva ner i div.4 efter att vårt lag spelat dåligt hela säsongen och det får vi 4 spelare
    gemensamt ta på oss,sådan kan bridgen vara även om vi har hög kompetens
    i laget 1sp.mästare.3hj.mästare och 1 reserv som är kl.mästare,men det är ju inte alltid detta hjälper.Bridgen i sitt nötskal.mvh BD

    Gilla

  6. xlrocks skriver:

    OK, tack alla!
    Hur bjuder man då så fel…. Hade inte sett många poäng denna kväll, så när jag då fick 17p – tror dessutom att jag missade damen initialt när jag räknade. Öst funderade en stund och jag förberedde mig mentalt på att öppna med 1Sp. Så bjöd Ö 1Kl och jag funderade bara en kort stund OK 5-kort HF – borde visa min fina spader och med 15p tyckte jag inte jag hade till en stark UD. När jag väl lagt ned 1Sp insåg jag i samma stund att jag ju borde dubblat….
    Det är en sak att veta, det är en annan vad som sker vid bridgebordet, åtminstone när jag sitter där! /Rickard

    Gilla

  7. bbkmedlem skriver:

    Jag blev lite osäker på Modern Standard så jag kollade på nätet kravet för hopp efter 1xx – UD – pass:
    Filbyter: Hopp i färg = 4(5)+ färg, 9–10 hp.
    Nivre: Ny färg med hopp visar 8–11 hp och 4+ färg.
    Mitt riktmärke på 10hp var enligt boka om nu inte Nilsland/Wirgren hittat på något annat. Observera att det går bra att hoppa även med en fyrkorts högfärg (annars bjuder man 1NT som visar samma styrka).

    Hans kan inte begripa att ni har HP till utgång utan han ser bara till att ni får spela ett hjärterkontrakt på lägsta nivå. Möjligen om du hoppar till 3hj att han lägger på i fyrmanna. Du har då ”bara” 16hp … /Rolf

    Gilla

  8. Christian skriver:

    Det är trevligt att läsa allt om bridge man kommer över, som er trevliga blogg, och jag vågar mig på en kommentar om budgivningen som säkert inte alla håller med om, men ändå. Ett annat sätt att bjuda, liksom.
    Ponera att man dubblar som syd. Nord har förslagsvis 4-korts hjärter och 6-korts ruter. Då kommer han att bjuda 2Ru och det är först nu som man kan visa sin starkare hand med spader och spaderfärgen blir ju inte nord jätteglad åt precis. Samtidigt tycker förstås syd att den där rutersingeln måste vara väldigt trist. Risken är att man inte hinner fram till att visa hjärtern. Speciellt gäller det om ÖV använder så kallade omvända höjningar, dvs väst bjuder 3Kl med Kl-stöd och 6-9 hp. Då blir man lätt bortspärrad om man börjar med en dubbling.

    Det viktiga är att man har TVÅ färger att visa. Då kan det vara säkrare att bjuda båda färgerna naturligt. Om man börjar med 1Sp så kan väst spärra bäst han vill. Jag har ändå råd att bjuda 3Hj som syd. Just det att jag bjuder en andra gång, fastän nord sitter tyst och passar, säger också att jag har mer poäng än för ett vanligt inkliv. Det gäller förstås att båda är införstådda med det sättet att bjuda.

    Gilla

  9. Den hemlige Christer E skriver:

    Syd skall givetvis dubbla istället för att bjuda 1Sp men räknar man först fel så är det bara att gilla läget. Nu fick ju syd en chans till och då har nord en given höjning av 2Hj till 3Hj. Att sitta och passa med 5-stöd i högfärg är sällan rätt – speciellt inte när man nu redan passat en gång så att partner har lätt att förstå att höjningen baseras på bra stöd och inte enbart honnörspoäng.

    Kan även bli en lustig bricka om syd väljer att UD:a 2Ru-budet istället för att bjuda 2Hj. Finessen med denna UD:a är att då kan syd ”en chans till” att visa riktigt bra kort.

    Om nu syd istället inlett med UD: När det gäller spelstyrkan på nords kort så skulle jag personligen alltid vilja spela utgång om syd har en ”UD-hand” med 4+korts hjärter. Öppnar syd med 1hj är ju hoppet till 4hj givet. Efter UD finsn dock faran att syd inte har hjärter utan en överstark hand med spader som livfärg så man vågar nog inte med ett högre bud än 2hj.

    Gilla

  10. Rolf skriver:

    OK att det med 5-4 i högfärg kanske är bättre att bjuda färg än att UDa. Men om vi flyttar oss österut – vilket skäl har Öst till att bjuda på 1sp? Fi har ju minst lika många hp och förfogar över högfärgerna. Att bjuda 2ru har bara ett syfte – att trissa upp NS i en högfärg. Lite att tjäna – en hel del att förlora (särskilt i fyrmanna). Jag tycker att Öst skall passa på 1sp och inte dela ut en andra chans. Vilket i sin tur innebär att UD trots allt är bästa bud …
    1kl – UD – 3kl är ju en möjligt hot med lite annan hand hos Väst. Med 6ru + 4hj (Christian) måste Nord kunna klämma ur sig ett frivilligt 3ru. Syd hoppade ju INTE in 4sp direkt (som min partner alltid gör när jag har den handen) vilket tyder på att han har en röd färg dessutom. Nu bjuder Syd det väntade kravbudet 3sp varpå Nord äntligen kan bjuda 4hj och låta Syd priffa.

    Gilla

Kommentera

