Vinnare för en liten stund/MATTIAS

Skärmklipp

Det var kul att få känna sig som vinnare i några minuter. Grattis Arne och Mats. Ni smet förbi med 0,2 poäng.
För mig och Ted var det en fin kväll, där misstagen var få. När jag tittar i protokollet var där ingen röd markering (<20%) under hela kvällen. Å andra sidan hade vi inga ensamtoppar och bara 4 resultat över 80 %.
Då vi inte kan skryta över någon slam eller utgång som vi var ensamma om att hitta, så vill ja ta upp bricka 10(se ovan). Denna spelade vi mot Leif N och Jan L, där budsystemet har betydelse var man hamnar. Som Öst har jag 14 hp och jämn hand. Jag öppnade med 1 NT, som visar 13-16 hp. Syd passar på jämn hand och fina 14 poäng. Ted överför till hjärter med 2 ruter och jag bjuder 2 hjärter som passas runt. Jag går 1 back, men vi får ändå 62 %.
Med svag sangöppning (12-14,13-15 eller som i vårt fall 13-16) tillåts väst att visa sin hjärterfärg, trots bara 3 hp. I just den här given krävs det stort mod för Syd att fortsätta mot både 2 o 3 NT NT, vilket var N/S bässta resultat. Att hitta en trumf(2sp el 3 ru) är inte med säkerhet bättre.
Med Modern Standard öppnar man med 1 kl som Öst. Det ger Syd tillfälle att direkt bjuda 1 NT, eller senare, för bästa slutbud. Väst kan bara passa med sin klena femkortshjärter. Öst lär inte bjuda fler gånger heller.
Att sangöppna är guld värt för partnern. Styrkan är preciserad och lovar minst 2 kort i alla färger. Partnern kan därför oftast tidigt  se var man skall hamna, och tillåts agera på svaga händer. Därför förordar jag en relativt svag sangöppning, eftersom man öppnar oftare med 13-15 än med 15-17. Jag vill ofta göra det lätt för min partner. Riktigt svag sangöppning t.ex     (11-13) vågar jag mig inte på, även om det är svårt att försvara sig emot, och zonberoende styrka belastar minnet för mycket. 13-16 hp i alla zoner är vår kompromiss, lagom svagt med hyfsad öppningsfrekvens. Tack för ordet
Mattias Wallin

9 kommentarer till Vinnare för en liten stund/MATTIAS

  1. Anonym skriver:

    hej Mattias! trevligt skrivet av dig med bra komm.synd att ni ej fick vara vinnare,men ni placerade er högt ändå.kul med nya namn på bridgetoppen.Vi spelade samma bricka som ni och eftersom vi har stark kl.öppnar vi med 13-16NT och då finns det naturliga avslagsbudet 2hj.
    från min partner.Vi använder inte överföring jag är starkt emot övf.av det enkla skälet,visa aldrig den svaga handen på bordet då får fi.lätt
    att placera maskar m.m.Låt fi.få gissa vad har den svaga handen,finns där någon honnör?och hur många points har han?Det brukar sluta med att kontraktet går hem med en bra score på brickan.Ett tips Ni kanske vill
    använda! än en gång grattis till er fina placering,fortsätt på denna väg
    så blir bridgen ännu roligare.mvh Bosse dubbel

    Gilla

  2. Anonym skriver:

    Grattis till Er båda
    Som man säger lyckan är kort ibland. Kent och jag använder svag sang i ozon och 15-17 -i zon. På denna bricka 10 spelade vi mot Elmbergs. Bernt öppnade med 1 kl och jag dubblade. Det var svårt för Irene att gå in med sina 5 hjärter och 3 hp. Kent hoppade till 2 ruter och slutbudet blev 2 NT. Jag fick kl 8 ut i utspel. Bernt vände med låg hjärter. Hade han gått i med hög hjärter hade han inte blockerat Irenes hand och jag hade inte gått hem
    Hans

    Gilla

    • Anonym skriver:

      hej Hans! kul att ni fick tursamt hem denna bricka,men ni är ju så
      (skickliga hm?)det är bara om man öppnar med stark kl.=sang 13-16 eller man har 12-14 i ozon som man hittar avslagsbudet 2hj.Jag vet
      att ni spelar med övf.2ru av din partner till 2hj.och sedan pass runt
      =hemgång och en bra bricka.Nu mötte ni ett par som var snälla mot er
      och det skall man ha ibland för att ltckas.Grattis till pointsen.
      mvh BD

      Gilla

      • Anonym skriver:

        He Bosse
        Det är lättare att se att man skall spela stor hj när man har öppna kort. Måste medd att du har fel ang överföring hos oss.
        Hans

        Gilla

  3. xlrocks skriver:

    Grattis till en delad första plats, 0,2 p kan inte vara en tillräcklig skillnad tycker jag! Ni hade ju båda 62,0%!
    Intressant belysning av hur budsystemet påverkar utfallet i de viktiga delkontraktsbrickorna. Rolf har berört tidigare vad svag 1NT kan innebära både på plus- och minussidan. När man drabbas känner man sig ofta blockerad tycker jag, då det blir svårare med inkliv, vilket leder till att öppningssidan får behålla kontraktet. Vore kul att höra om någon kan ge tips om det finns något klurigt försvar mot svag 1NT…
    Vid vårt bord hade vi tur, som vanligt denna kväll. Lennart(Ö) öppnade på 1Kl, syd UD jag passade och N bjöd 2Ru som fick stå. Vi har som idé att inte släppa våra motståndare under 2Sp, men gjorde det och lyckades få en straff och fick då bra betalt 88%, otroligt vad som händer vissa kvällar! /Rickard

    Gilla

    • Anonym skriver:

      hej Hans o Rickard! ja hans, ni har alltså inte överföring det trodde
      jag ber om ursäkt.får man hj.x ut så måste man väl lita på partner och
      ta hj.d och sedan hj.k för att möjligöra 3 hj.spel,2kl,1ru summan blir
      då 1nt med 1 straff,när 2hj.är 1 straff,men spelar de fel i försvaret
      får man +1 eller 2 beroende på hur listig man slira hem kontraktet.

      Till Rickard! det finns massor av försvar mot svag nt-stark sang-stark
      klöver 17+ och de är följande alt:brozell-dont-capiletti m.fl.finns
      beskrivet i systemkonv.på SYSKON PÅ SV.BRIDGE:S HEMSIDA MEN det krävs
      att man är samspelt om dessa konventioner.Själv har jag provat dessa
      men kör med UD beroende på vem jag spelar med.Har spelat Brozell-dont-
      capeletti med olika spelare,men det krävs som sagt att man är samspelt
      med sin partner annars kan det sluta illa.hoppas Du fick tips som du
      kanske vill använda. mvh BD

      Gilla

  4. Rolf skriver:

    Som BosseD skriver – varning, båda måste kunna varje konvention. Och komma ihåg den ända fram till halvelva! Om man har några olika medspelare är ett rent och naturligt system bäst.

    Gilla

    • Anonym skriver:

      hej Rolf! jag har noterat att ni kommeer till Lomma tisdag 22/3 då vi
      har tototävling(som ni naturligtvis vinner)Vill bara inflika din fina
      komm.är man inte klädd för konventioner som nämnts skall man spela
      naturlig MS som Rolf påpekat,mycket klokt påpekat. mvh BD

      Gilla

  5. xlrocks skriver:

    Verkar som vi är helt överens om mitt andra mantra i bridge, undvik missförstånd till varje pris, det första är skärpa och fokus till 22.30!!
    Min idé om bridge är om man håller på de två principerna behöver man inte tillgripa knep 3 – skäll på partner när det går illa!🙂 /Rickard

    Gilla

Kommentera

