Lillslam på 23hp också!! 17 hade räckt!

Satt och tittade igenom gårdagens brickor än en gång, trevlig läsning ju (fyll min själ med praliner). Kan ju bara konstatera att vi hade ett otroligt flyt när vi fick hem en slam som kändes väl chansartad. Vi spelade bricka 39 och mötte Ekelunds….

image

Lars(S) öppnade med 1Ru och Kerstin knackade. Tvåfärgshand igen kunde jag(V) konstatera, 9p, borde kanske passa men jag drog upp 1Sp, Lennart satt med öppningshand och lade upp 3Hj efter Kerstins pass. Skit tänkte jag total missanpassning, jag har ju lovat 5 så jag ger mig inte utan la upp 3Sp och hoppades partnern skulle passa. 4NT kom det upp!! Med fyra ess hamnade vi så i 6sp! Jag spelade klantigt och tappade snart förbindelsen mellan händerna. Satt med en massa spader och Ru10 och 6 på näven och kunde bara hoppas på hjälp från ovan. Och den infann sig Lars och Kerstin missuppfattade varandras markering så när jag hade Ru10 och 6 kvar fick jag stick för dem också!! Dubbelflax kan man kalla sånt, händer tyvärr alldeles för sällan. Det är då även dumdristigheter är lönsamma…

Men när jag i efterhand tittade på brickan ser jag ju att slammen inte går att beta med rätt spelföringen, eller har jag fel där? I den aktuella sitsen kan man ju till och med avvara HjE och D och ändå gå hem. Sitter rutern 4-2 behövs dock HjE för att saka Kl3 på.

Som sagt alla ni som var generösa igår, tack ännu en gång! /Rickard

3 kommentarer till Lillslam på 23hp också!! 17 hade räckt!

  1. Rolf skriver:

    Med spader ut behöver du hjärteress att saka KLÖVER på …

    Gilla

  2. Anonym skriver:

    hej Rickard! tydligen hade ni julafton igår,grattis till den julklappen.
    På vårt bord i första ronden satt fädmyr o haraldsson.Min partner PI öppnade med 1ru-väst hoppade till 2spader-pass-öst 4hj.pass runt.Nu var
    fädmyr spelsugen och så kom de i fel kontrakt när 6 spader var som Rolf
    brukar säga STRÖ! Nu vet jag att fädmyr är lite pokerspelare varför bjuda 4hj.när han vet att partnern har 6korts spader och minst 10 points
    joo! är man spelsugen så bjuder man som fädmyr och då kommer man inte längre.DET KAN JAG SÄGA HADE VI ALDRIG MISSAT!(ej heller Rolf).kul att
    ni gjorde det.Du ställde till det som du skrev men oavsett ut får man kl.sak på hj.ess sen är det rena rama autobahn.mvh BD

    Gilla

Kommentera

