Vinnarens privilegium..

För en gångs skull fick vi snabbt och enkelt en redogörelse från en av veckans vinnare, och för en gång skull en förklaring på varför de vann, dvs en bricka där de gjorde ensamtopp. Bosse valde bricka 7 som var en av de två brickor de fick ensamtopp. /Rickard

image

Jag satt nord och budgivningen blev följande:
Syd/1ru slask – Väst/pass – Nord/1 sp – Öst/pass
Syd 3 sp – Väst/pass – Nord/4 sp – pass runt. (Spelförare blev Nord, dvs Bosse.)

Utspel av Öst hj.10 följt av 2-K-E. Nord spelar 2 ronder sp.och ser då att öst sakar x-10. Nu spelar syd som är inne hj.3-v hj.9-syd kn-öst hj.d. Öst vänder med ru till v som tar ut e-k i ruter och vänder med hj.x till nords 8(bingo) nu spelar nord kl.kn.-D-e-x-. Syd tar sista sp.av fi spelar hj.5-v hj.6-n.8-örux. Nord spelar nu in bordet på spader lägger ner hj.7 och kastar förlorad kl.av nord – Slutar med 2 korsstölder och hemgång.

Detta ledde till en ensam topp på brickan. Jag vill i detta sammanhang påtala vikten av följande:får du ett tempoutspel av fi. Se då till att ha korträkning av antalet och valörerna i den färg som utspelas och då får du kanske den belöning som jag fick på denna bricka.

För övrigt var det en sådan afton där vi spelade bra i egna kontrakt och försvarsspel och det ledde till denna triumf. Ulf o jag tackar för en trevlig och trivsam spelkväll och vi lovar att försöka fortsätta på den vinnande vägen. /mvh bosse dubbel med partner Ulf

5 kommentarer till Vinnarens privilegium..

  1. xlrocks skriver:

    Utan hjälp i hjärter hade ju inte era chansartade 4Sp gått hem… Som vanligt gäller ”Undvik att spela ut om det är möjligt…”
    Har precis börjat läsa Gorens bok ”Bättre bridge för bättre spelare” (utgiven 1942, upplagan jag har trycktes 1983, så den hade samlat en del damm) Jag har läst kapitel 1 som gäller utspelet. Enligt denna bok ska man undvika spela ut färger med honnörer i och nästan aldrig spela för stöld med dubbelton. Dvs det enda som återstår blir en trumfhacka, vilket ingen valt mer än Åke och Leif som fick 2 bet! Vad jag kan se är det ett bra utspel som leder till straff i denna brickan om Öst håller fingrarna från den känsliga hjärtern, vilket ju är uppenbart när man ser fyra hackor på bordet.
    Hårdbjudna kontrakt -> defensiva utspel. /Rickard

    Gilla

    • Anonym skriver:

      hej Rickard! tack för din hjälp med vinnarrepotaget,man skall alltid
      låta dataproffsen bistå de här mindre rutinerade 40 tals-listerna, VAD
      DATA BETRÄFFAR.Du har rätt att man skall alltid ha en straff som korten sitter,det är bara att motståndarna inte ger oss möjligheten
      att gå hem,kanske man känner en viss press i utspelet beroende på vem
      man möter,det är nog så för alla även för de rutinerade spelarna.Sen
      gäller det ju som jag sa i tid.komm.ha korträkning på antal och valörer i utspelsfärgen annars är man torsk.(jag har själv missat detta tid.)Betr.ditt slutord i komm.ALLTID OFFENSIVA UTSPEL DÄR DU KAN
      TA EMOT EN VÄNDA I FÄRGEN,MOT SLAMMAR ALLTID DEFENSIVA UTSPEL=INGEN FAVÖR. Nu tar jag helgledigt ffrån bridgen och gottar mig åt segern.*mvh BD

      Gilla

  2. Rolf skriver:

    Det verkar ha funnits 15 hjärter (hj8 tog stick två gånger) – men vi har fattat att hj 7 till slut blev stor för klöversak. Vilket förutsätter hjärter ut från Öst. Som inte har något lätt utspel från sina damer. Därför som sagts ovan – spela ut trumf. Oftast ingen favör men kan vara en tempoförlust.
    Som jag påpekat tidigare; ju HP-svagare en utgång är desto fler stölder behövs för hemgång. Det kan därför vara rätt försvar att mata trumf så ofta som möjligt, till att börja med redan i utspelet.

    Gilla

    • Anonym skriver:

      god morgon Rolf!ja mycket riktigt,man kan ju inte spela hj. 2ggr.jag
      redovisade nog felaktigt.Men det kom hj.10 ut från 10-D av öst,liten från bordet,kung från väst o Ess.2 ronder spader och då ser jag att
      sp.10 kommer från öst,då har väst 3 hackor.kl.Kn-D-K-x.inne på bordet
      liten hj.-v 9-n-kn-D.ru vända till väst E o K=3spel till fi.hj.vända från väst till min hj.8 och kl.sak på bordet.in på kl.E-x-x-x.hj.7
      med kl.sak och sedan 2 korstölder i ru o kl. och så var kontraktet hemma.så gick det till ber om ursäkt ifall jag redovisade något annat.
      Du var ju observant att jag redovisade fel,men hem gick jag,tack för det.Man spelar väl aldrig ut från D-10 som kan kanske ge spel under resan.Trumf ut som Du skrev är enda alt.och då får man minst 1 bet.om
      man slarvar kanske 2.Tur att jag inte mötte dig på denna bricka för då
      kommer trumf ut och så är man torsk.(en liten parentes bara,jag fick
      chansen och jag tog den,det kanske inte alla som ser hemgångsmöjligheten med det utspelet så nog var jag på alerten som Du
      säkert har observerat.mvh BD

      Gilla

      • Anonym skriver:

        Rolf igen!fel igen.det är för tid.på söndagen. hj.8 och hj.sak
        naturligtvis på bordet.sedan hj.7 och där kl.sak.så lätt var
        det att skriva fel men mena rätt. hej på Dig BD

        Gilla

Kommentera

