Vinnarna den 10 mars

VINNARNA 10 mars 001

Kvällens vinnare blev allas vår Bosse Dubbel med partnern Ulf Norman.
Rickard kommer att bifoga lite statistik innan Bosse kommer med ett reportage.
Hans

image

Folke och Anders blev 2:a och Kerstin och Lars kom in på tredjeplatsen, bra jobbat klart över 60%! Bosse och Ulf vann som synes en betryggande seger, och vad som hänt sista året när Bosse spelar med Ulf kan man ju bara undra. De 12 sista månaderna snittar de 56,6% på 13 tävlingar och är klubben näst bästa rookies den sista månaden (+1,2%), bara slagna av förra veckans vinnare (+2,7%). Tittar man på deras snitt i resultatlistan har de ett snitt på 52,9% (avser alla deras 48 tävlingar tillsammans), som under det sista året stigit till 56,6%. Vem av dem har blivit så mycket bättre, eller är det så att de fungerar bättre som ett team?

image

Gör man en liten koll genom att logga in som BosseD ser man vilken trend han ligger på och vilket lyft som skett, har han hittat någon att samarbeta konstruktivt med..

image

Dagens vinst uppnåddes med 9 gröna rader och bara en ynka röd, när de mötte oss! Vi tog en dubblad straff på Bosse dubbel och fick ensamtopp, vi som aldrig dubblar…
image

Jag kommer tyvärr inte ihåg inledningen på budgivningen (Bosse minns säkert..),  men rätt snabbt bjöd Ulf 2 Sp som Lennart(S) dubblade, egentligen en “UD” som jag straffpassade, nån gång får man prova…  Bosse har ju sagt man ska använda det röda kortet. Utspelet togs på bordet och sedan stal han Hj på handen, vilket ju skvallrade om en relativt klen trumf, så jag räknade kallt med att han skulle bli trumfmatt. Jag minns inte spelet i detalj, men det slutade inte bättre än att det blev en straff!! Efter spelet varnade Bosse Lennart för hans riskabla dubbling (??), som kunde blivit katastrof om bara han hade spelat rätt…  Jag påpekade att det var jag som passade på dubblingen, så om det var någons fel att kontraktet var dubblat så var det mitt… Hur ska 2SpX spelas?

Som det kan bli i stridens hetta! /Rickard

11 kommentarer till Vinnarna den 10 mars

  1. Anonym skriver:

    god morgon Rickard!tack för din trevliga och upplysande statistik som
    du redovisar på ett proffsigt sätt.Ja Du har nog rätt,jag har förmått
    Ulf att försöka hålla en bra standard och gärna lite tufft,han är ju trots allt ganska så orutinerad efter många års bortavaro från bridgen
    som då var kanske inte så allvarligt menat,men som han nu försöker att
    varva med sitt nattarbete på usil.Han är en charmerande person vid bordet och utanför bordet och hans intelligens är hög rent allmänt.För
    mig som hans mentor betyder det mycket.då hans lugna beteende gör mig
    lugnare i min aggresivt offensiva anda.Ulf kommer att bli ännu bättre ,bara han får mer bridgevana i kroppen,intellekten finns ju där.
    I mitt nystartade serielag i div.4 nästa säsong kommer han att ingå som
    min partner tillsammans med Per-Ingemar Nilsson samt Anita Narfeldt,då
    mina gamla proffsiga bridgekompisar Åke o Leif tar en time out.En ny tuff utmaning som skall bli intressant.Till sist Rickard jag spelade som en (hossa) mot er dubbling,jag skall som du själv nämnde förstå att du straffpassade helt rätt,men jag var ej vaken,för då spelar jag ju hem kontraktet.sp.10 från bordet,du täcker med kn.jag ess och 9:an från
    Lennart,då ser jag spadersistsen och går hem med mask av sp.8:a.Du förtjänade en topp och jag ber om ursäkt för att jag blev irriterad,men det var på mig själv att spela så klantigt brukar jag ju inte göra,men blev lite för övermodig här.Ni har ju 3hj.och också 4hj.med hjälp hemma
    så detta gjorde du och Lennnart bra,bara att gratulera och som du och jag tid.disk.det dubblas alldeles för lite,NU tog du mitt tips till dig
    GRATTIS! MVH BD

    Gilla

    • Anonym skriver:

      Hej igen Rcikard! i hastigheten sa jag sp.ess,men jag menade sp.kung
      Du har ju sp.e-kn-8-3-och du skall alltid ha 2 sp.spel+stöld,så jag
      får problem att dra hem kontraktet.Rätt skall vara rätt!mvh BD

      Gilla

    • xlrocks skriver:

      Bosse? Hur kan du maska ut åttan när du lagt din dam? Det måste vara något i den högre skolan! Kungen sitter ju före mig, så två stick i trumf har jag nog hur du än vrider och vänder, eller?

      Gilla

      • Anonym skriver:

        Ja Rickard! du har helt rätt,men det skrev jag i komm.efteråt
        det är nog för tidigt på morgonen,dessutom har vi ett förkylt
        barnbarn som gärna vill knappa på min data,därför var jag ofokuserad i mina komm.Ni förtjänade alla pointsen på denna
        bricka och det unnar jag er.tack för vänligheten.BD

        Gilla

  2. bbkmedlem skriver:

    Om jag får tycka Rickard, så var det en chansartad straffdubbling. Du bör ha en spader eller någon poäng till. Du ”vet” att din partner har åtminstone fyrkorts hjärter. Ni strör ju 4hj … (aldrig får man va gla).

    En annan sak gäller utspelet. Eftersom ni som par har merparten av poängen skall försvaret gå ut på att motverka korsstöld. Därför rekommenderar boka spader ut i den budgivningen. Du tar med esset och vänder i spader (en bet ändå). Tänk på det nästa gång du straffpassar …. det blir nog trumf ut.

    Gilla

    • Anonym skriver:

      hej Rolf! bra kommentar om mitt synsätt att straffdubbl.var chansartad
      att jag sedan placerade korten fel och fick en bonn får jag skylla mig
      själv.Jag tyckte också att där var 4 hj.i korten,förmodligen inte helt fel.Trumf ut då dör man sakta men säkert.Bra med komm.av andra som kan se sin syn på brickan ur ett annat perspektiv.mvh BD

      Gilla

    • xlrocks skriver:

      Jag minns inte budgivning men tror den var så här: Bosse öppnade på 1Sp i tredje hand med sin fina spader.. Lennart bjöd 2Ru och Ulf lade på till 2Sp. Så vi blev blockerade av deras aggresivitet, som vanligt… Efter det vi lärde förra veckan så drog Lennart till med en UD på mitt pass, och inte kunde jag ana att vi hade 4hj i korten, men jag bestämde mig för att prova att dubbla Bosse Dubbel för en gångs skull, men visst var det en chansning, som denna gång föll särdeles väl ut!
      Så inspirerad av detta och allt som skrivits om aggresiv budgivning uppmanar jag alla par som liksom Lennart och jag drabbas, plocka fram det röda kortet lite oftare så de ”duktiga” lär att det kostar att bjuda huvudlöst!

      Gilla

      • Anonym skriver:

        hei igen Rickard! endast en blygsam kom.till dig.huvudlöst var
        kanske inte det rätta ordet!när ni har 4 hj.hemma och vi har trots allt 19hp tillsammans,så där hade du inte rätt min vän.
        Men roligt att ni vågar er på den röda lappen som jag har tjatat görs alldeles för lite på klubbarna.(och som även SVB
        har påpekat)mvh BD

        Gilla

  3. bbkmedlem skriver:

    Nja Rickard, nog tycker jag att Lennart, som mycket riktigt kände sig lite utbjuden, måste ha fyrkorts hjärter för att UDa 2sp. Samt de poäng han har (han har ju förnekat 17hp). Du har spE till hans singel (annars går ju 2sp hem), du har JTx i hans första färg, du har dubbelton i klöver plus fyra hjärter att stjäla resten av klöverna med. Dessutom sitter Lennart EFTER den s.k. öppningshanden. Eftersom 3hj från dig visar noll poäng hade jag nog bjudit 4hj.

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      Rolf, du har som vanligt kloka synpunkter, mina 6p är ju mer värda med den information som står till buds. Fin anpassning (Sp,Ru) och som du säger våra poäng efter ÖH (även om det var BosseD i 3:e hand..). Både Lennart och jag är nog lite fega, och missar att dela ut pluspoäng när så ska ske, även om det i mina ögon är en liten bit kvar till de magiska 25-26 poängen. Men med anpassning – gasa!

      Gilla

      • Anonym skriver:

        God kväll båda två! jag kände mig tvungen att ge en kom.om ovannämda.magiska 25-26 poängen Rickard! Se inte alltid på
        poängen utan ta hänsyn om partnern öppnar och kolla din fördelning om där finns en liten gnutta att pusha i budgivningen.Man skall spela ett kontrakt på 28 points och få
        straff och man kan spela ett utg.kontrakt på 21 points och
        ändå gå hem.Sådan kan verkligheten vara och är,någorlunda poäng och 5/5 längder ger alltid bra betalt oavsett kontrakt.
        Dock bör man vara observant på zoonerna.försiktighet i rött
        och full gas i vitt,det är ett bra recept.mvh BD (fråga Rolf?)

        Gilla

Kommentera

