Dax igen för Åke och Leif – 3 mars 2011

Det blev samma bild från förra gången, bara två veckor sedan sist. Det verkar som vi delvis fått nya och återkommande vinnare denna termin. Åtta tävlingar och tre par som vunnit två gånger, i kväll var det dags för Åkes och Leifs andra viktoria med 64,4%. Vi gratulerar! Tvåor blev denna kväll Bosse och Per-Ingvar och på tredje plats kom Bengt och Jörgen, båda paren representerar gäster från Lomma och Lund, stort grattis i vilket fall.
Med denna bedrift tog sig vinnarna upp i topp i vår rankingtabell och har under senaste månaden vandrat upp med helt unika 1,7%, kan man få ett tips om hur man åstadkommer det..

image

Lennart och jag fick känna på det igen denna kväll. I bricka 15 inledde Lennart som Syd med 1Ru och Åke(V) hoppade in med 2Hj. Jag tittade på mina 6 hp och funderade ganska länge innan jag lade ned 3Ru (borde ju valt 2Sp med facit i hand, men med 6p – ny färg på 2 trick?? Hade ju varit bra med Rolfs sputnik i det läget då 2sp är “okrav” om jag förstått det hela rätt..) , Leif lade ned 3Hj utan att blinka och Lennart fick bekymmer så han valde 4Ru som vi fick behålla, och vi missade på så sätt ett läggspel i 4 Spader!! 

image

Tre par hittade sina fyra spader, blev de också störda men hade mer is i magen än jag undrar /Rickard

10 kommentarer till Dax igen för Åke och Leif – 3 mars 2011

  1. Anonym skriver:

    god morgon Rickard! öppnar ni inte på 4 korts hf?varför bjöd lennart 1ru
    när han 4-4 i lf?Du skulle ha bjudit 2 spader på 5 korts alt.D på åke:s
    inkliv och visat minst 4 spader,och med lennarts 4korts spader och 18
    poäng är ni i 4 spader +2 med trumfutdragning och rutermask 3 gånger=
    6 trick,synd att ni inte fick till det,för då hade vi vunnit!Jag mötte
    uno o signe och de bjöd friskt både 2hj.o 4hj.men vi var inte sena att ta kommandot.5 hj.är en bra offring med 2 bet mot 4 sp.som var i röd zon mot de i vit zon,därför bjöd åke o leif friskt, de anade att 4 sp.var hemma.Synd att min partner kollapsade i budgivningen mot tambour
    på bricka 18 där vi kom i helt fel kontrakt beroende på att min gode vän
    hittade på ett svar på min stark kl.som inte finns och då går det åt h-e
    med besked.(tambour han myste med all rätt) mvh BD

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      MS säger högsta om inte Hj, I Know! Vi tycker dock att det ger problem med en budgivning som 1Sp-2Hj-?? Bjuder Lennart i det läget 3Kl (måste han ju dessutom ha 17+, vilket gäller denna gång), och han lovar 5-4 i Sp/Kl dessutom, eller? OCH bryter mot principen att inte ljuga i HF, så vi startar gärna i färgen under singelton med 4144, dock inte optimalt denna gång!
      Visst sög jag på 2Sp, men bjuder vi 2-över-1 ska vi ha 11+… Gillar inte att ljuga om poäng heller (5 fattas)! Med Rolfs Sputnik har vi ju inga problem med 2Sp, som är okrav.
      Som jag sa 4Sp är lägg och som du konstaterar +2 är inte långt borta. Vad som hände var att vi loosa 16p och fem placeringar denna kväll på detta. Vi tar det som läropengar och grattar Åke till ett bra inkliv som sköt oss i sank! /Rickard

      Gilla

  2. bbkmedlem skriver:

    Korrekt Rickard, du kan bjuda 2sp om ni spelar med SD. Fast nog tycker jag att Lennart kunde ha upplysningsdubblat 3hj med 18hp och en singelton. Du ”funderade ganska länge” och Lennart ”fick bekymmer” = typiska symptom för en upplysande dubbling. Använd den röda lappen för att lösa tillfälliga budproblem. Om det leder till rätt slutkontrakt kan jag inte lova🙂

    Gilla

    • bbkmedlem skriver:

      Jag borde tillägga att 2sp förnekar 10p då du INTE sputnikar. Borde visa mer spader eftersom du kan få spela 2sp med bet när 3ru står. Ett gränsfall – ”sök högfärg”. Även om du som nu bjuder 3ru borde Lennart tacka Leif för 3hj (klivsten) och UDa med sin starka hand (knepigt bud annars). Nu anser jag att 4ru bara konkurrerar om kontraktet. Att INTE UDa är också information! – precis som dina 2sp!

      Gilla

      • Anonym skriver:

        Hej på er! om partnern öppnar med 1 i lf.och fi kliver in med
        2hj.spärrande,måste ju partnern till öppn. UD:a med 6hp och
        en 5 korts sp.trots att han kanske har bara 4 oavsett vad fi
        som bjuder 3 hj.hittar man ju 4 sp.med öppnarens starka hand
        och så gör man 6 trick om man inte slarvar.Sitt aldrig passiv
        om du har tillstymelse till ett bud eller en UD,för då har ni
        tappat kontrollen på brickan med fi som anfaller som i detta
        fallet.lycka till mvh BD

        Gilla

      • bbkmedlem skriver:

        BD bjuder alltså tvärtemot hur jag bjuder. Jag anser att en SD på tvåläget är starkare (10p). Borde driva Syd mot lillslam i någon hård färg🙂
        Även avseende öppning av 4441-hand är BD ensam (av oss) att öppna med spader. Jag öppnar inte ens med hjärter utan väljer en lågfärg som passar min styrka; 1 kl om jag har till revers 2ru annars 1ru för att återbjuda klöver.

        Gilla

  3. Anonym skriver:

    Hej Rickard!ja vi bjuder nog lite annorlunda du och jag.Har man 4 korts-
    öppning i hf så öppnar man med 1 sp.Annars öppnar man väl med 1kl.då man
    har till reversbud med sina 18hp.Att släppa in fi.i ett hj.kontrakt och
    sedan bli avklädd känns ju förfärligt när man 4sp.+2 i röd zon.Betr.din
    synpunkt på hur ni bjuder för att inte visa revers kan man väl återbjuda
    1nt.ifall man vill bromsa,men nu slängde åke in spärrande 2hj.och så var
    ni bortkollrade.Jag tycker rickard att du skall vara mer aktiv med dina
    kort för att hjälpa din partner och sen kan ju lennart UD:a på leifs 3hj.som visar 4 korts spader och bodypoints,så nu är ni i utgång och får
    er förtjänta bricka i.st.f.skitkontraktet 4ru.öppnar man inte i hf.finns
    alltid risken att denna ej kommer fram om fi.nu är fräcka att gå in o spärra bort er.Jag disk.gärna mera med dig om detta om du vill,jag tror
    ex.vis att Rolf som är en proffsig spelare har samma uppfattning som jag.Rickard allt för att bidraga till hjälp om du finner det behövligt.
    mvh BD

    Gilla

  4. xlrocks skriver:

    BD och Rolf! Tack för era synpunkter. Som sagt med 1Ru-2Hj blev vi ställda denna gång. Tycker dock mitt 3Ru var rimligt. Som ni beskriver ”UD” på 3Hj, vilket vi inte är vana så hade vi kanske kunnat rädda oss denna gång och hittat 4Sp, då jag nog efter D från Lennart hade bjudit 3Sp och han fyllt på! Risken finns ju dock att Åke brassar med 4Hj… Att säga 4Sp på mina kort i det läget, ja det hade jag kanske? Eller så hade vi hamnat i 5Ru vilket ju är bättre…. Som sagt läropengar som man får betala! Tack än en gång!
    Jag tyckte budgivningen på denna bricka var intressant, det finns ju många varianter på kontrakt, 3NT= ?!?
    Märkligt spel det är… /Rickard

    Gilla

    • Anonym skriver:

      hej Rickard!tack för din komm.kändes bra.De par som bjuder 3nt utan
      kontroll i hj.och dessutom får hj.5 ut då har fi.6 spel o ta,men här
      brast det för arne o mats som inte lyckades avblockera partners fina
      start,därför gick 3nt hem.OTROLIGT! av så duktiga spelare som arne o
      mats,men även de kan ju tänka fel när fi.bjuder 3nt.utan hj.kontroll
      och så litar man på motst.istället för sin partner,mycket märkligt må
      jag säga och så fick de ändå 17 points för detta felkontrakt.Snacka om
      att bridgen är förunderlig i dess linda.mvh BD

      Gilla

      • Anonym skriver:

        hej igen Rickard! måstge be om ursäkt för mitt misstag om nämnda bricka det var ju olsson-langåsen som spelade ut hj.mot
        3nt.av arne o mats.p.g.a.deras orutin glömde de att avblockera
        hj.färgen för 2 straff,synd när man hittar ett mördande utspel.Förstår inte hur arne o mats kan komma i sådant här skitkontrakt som det desssutom är 2 bet i.Ibland är gudarna med en i bridgen.Ville bara korr.min komm.ovan för rätt skall
        vara rätt.hej på dig Rickard och välkomen till lomma på tisdag
        med din nye partner Mats Idorn lycka till! mvh BD

        Gilla

Kommentera

