2011-02-21 Hårda bud / Rolf

I slutet på femtiotalet när jag började med bridge himma i Åhus var stuvarna ett dominerande inslag. I väntan på fartygen spelades det kort nere i hamnmagasinen – bland annat bridge. Det där med  budgivning var bara en nödvändig procedur innan man fick fart på korten. Och som de korten sedan spelades  – snacka om kortkänsla!

Skulle man inte bli helt bortkollrad på bridgekvällarna i Folkets Pärk gällde det att ha blufflarmet påslaget. Dubbelt på inkliv visade att jag själv hade minst honnörfjärde och tänkt bjuda samma bud. Eventuellt överbud senare från partnern visade naturligtvis äkta färg. Det hände att vi kom i utgång i en färg motståndare introducerat. Sedan fick man ta hänsyn till snedsits – eller inte.

Efterhand har detta inslag stävjats, bluffbud har till och med förbjudits på sina håll. Stuveriarbetarna blev väl hamnlogister och fick inte tid till kortspel. Fast dubbelt för att visa inklivsfärgen förekom även i AFs hörnrum under sextiotalet.

Sedan kom Sputnik (negativ dubbling)! Jag vet inte vad som är orsak och verkan. I och med att inkliv numera alltid visar äkta färg blir ju dubbelt mycket mer användbart som UD = partner jag har de andra färgerna.  Vilket i sin tur innebär att man kan kliva in på hur svaga kort som helst utan att bli dubblad.

Med öppningsstyrka dubblar jag visserligen inkliv oavsett fördelning , men partnern kan inte omvandla min UD till en straffdubbling. Och med samma färg bakom inklivet och säg 10p måste jag passa och bara hoppas att partnern har en så stark öppning att han kan UDa. Det har hänt och då har jag som svarshand straffpassat🙂.

I värsta fall måste öppnaren också passa (mitt pass kan ju visa noll poäng) varpå inklivaren får spela sitt "billiga" kontrakt odubblat. Trots att jag sitter med säkra betar på min "efterhand". Hårda bud …

6 kommentarer till 2011-02-21 Hårda bud / Rolf

  1. Anonym skriver:

    hej Rolf!kul att veta att du jobbat som hamnsjåare i åhus mycket intressant och förmodligen lärorrikt,det är väl där du la grunden din
    skickliga kompetens i hela spektrat.Är man som jag och då även du född med kortspel från barnaåren sitter detta i hypofysen och fungerar som motor till att bli en bra spelare med fasansfull respekt.Jag tycker dina
    komm.är mycket lärorrika för dem som vill och kan ta detta till sig,det var ju meningen att bloggen skulle vara motorn för de mindre rutinerade.
    Fortsätt gärna Rolf med dina kunskaper till alla jag backar upp dig till’100%.Din bridgevän bosse dubbel

    Gilla

    • Rolf skriver:

      Jag må vara BosseD svårtydd, men på den tiden skötte jag tennisbanorna i Täppet på somrarna. Kring 1965 skiljde jag plattor från plåtar på Lomma Eternitfabrik två somrar. Kan det räknas?

      Gilla

      • Anonym skriver:

        hej Rolf min vän! tack för din komm.det var ett kul påhopp att
        du skulle vara hamnsjåare,det trodde jag med tanke på din fysiska kroppsbyggnad(hm?) Du har ju tydligen gått den långa vägen arbetsmässigt och sedan utbildningsmässigt och kontentan
        av detta har gjort dig till en mycket bra bridgespelare med all respekt.Vill du så skall jag gärna redovisa min väg från
        ungdomen till arbetslivet,men det är väl meningslöst att disk.
        detta här,det kan vi ta i en paus vid bridgen.En sak skall du veta Rolf i mig har du en bridgekompis och en giftig motpart i
        bridgespelet som det skall vara.Ha de bra min kompis så syns vi på torsdag i bjärred och kanske vi möts?de du! mvh BD

        Gilla

  2. xlrocks skriver:

    Min tolkning av detta inlägg var: ”I modern budgivning lönar sig chansartade inkliv, då det sällan händer att man dubblas”. Rätt?? Eller det finns det andra tolkningar? / Undrar Rickard🙂😉
    Detta hände dock inte idag i Lomma….

    Gilla

    • Anonym skriver:

      Hej Rickard! trevligt och se dig spela i Lomma,du är välkommen varje
      tisdag att utkämpa fighten vid borden.I Lomma spelar man kanske inte
      så chansartad bridge som man kanske gör i Bjärred,där motståndet är
      bra men lite mer blandat bland spelarna.Enligt uppfattning bland bridgekolleger i landet så är många överens att det straffdubblas alldeles för litet i alla typer av kontrakt.frisk vågat hälften vunnit
      så lyder tesen och den stämmer säkert.mvh BD

      Gilla

  3. Rolf skriver:

    Korrekt Rickard – men kolla först på deklarationskortet att de spelar med Negativ dubbling. Sputnik gäller nog inte på inkliv efter stark sang-öppning. Där går vanligen gränsen till straffdubbling.
    Annars menar jag att Modern Standard får skylla sig själv. Sputnik öppnar för svagare inkliv än MS egentligen kräver. För att konkurrera, för att visa utspel, för att söka offring. Ett inlägg i psykdebatten …

    Gilla

Kommentera

