Bricka 38 defensivt utspel/Hans

Skärmklipp

På denna bricka mötte Kent o jag vinnarna. Vi kom till 3 NT rätt bud. Åke satt en längre tid och sa att spela aldrig ut. Så efter en stund kommer sp 3 ut. Jag skickar i spader 7 och Leif sticker med spader 9 och jag tar med kungen. Jag ser fram för mig en hemgång med 3 spader stick, 5 klöver stick o1 hj. Jag sätter givitvis sp dam hos Åke, men nix. När jag sedan vänder med sp 5 kommer spader 2 och jag tager för knekten( Enkelt tyckte jag) då plockar Leif fram damen och vänder med sp 10. Hade jag sett faran ifrån början skulle jag givitvis spelat 1 spel i ruter./Hans

4 kommentarer till Bricka 38 defensivt utspel/Hans

  1. Anonym skriver:

    Hej Hans min vän! du får inte gå på sådana stötar.skit i sp.forts.utan ta dina 5 kl.spel spela mot ru k-d och plötsligt hade du 1 extra trick
    delad topp med en hel del 22 points.Man får inte slarva i ett snyggt
    bjudet 3nt.Tyvärr så var Rickard o Lennart lite passiva när jag smög in
    med 1 sp. 1nt av lennart-pass.rickard 2nt-pass-pass.där skall lennart
    bjuda 3kl. så bjuder rickard 3 nt=resultat 10 spel som de också gjorde men bjöd ej ut.Fräcke bosse hade de tydligen lite respekt för och man bugar ödmjukt för deras respekt.(det har framkommit att i bjärred vill man helst inte möta mig)jag tror inte det är för att jag är otrevlig snarare att jag spelar ett giftigt spel,dock mot de allra bästa spelarna
    mot de mindre erfarna skall man ha en ödmjuk attityd som jag tror att jag visar ärligt.Vi spelar trots all trivsel TÄVLINGSBRIDGE och då får
    man slipa knivarna på ett behagligt sätt.vänliga bridgekomm.från BD

    Gilla

  2. xlrocks skriver:

    Din erfarenhet stärker mig i min uppfattning att vägra begära ut något från bordet innan man överblickat läget och gjort en rejäl analys, även om man känner sig stressad. Din ”slarviga” analys bjöd motståndarna på rejäla poäng. Visste ser 3:an ut som en 5-kortsfärg med damen i topp. Kollar man resurserna rejält innan man begär hacka från bordet ser man ju snabbt att det finns ett 100%-igt ruterstick men att masken ju bara är 50%, om man nu saknar övernaturlig förmåga att se genom korten. Den är ju dessutom gratis att testa i första sticket utan att göra tempoförlust.

    När det gäller budgivning vid vårt bord vill jag bara korrigera Bosse:
    Den gick 1kl-1hj-1NT-2NT. Hade Lennart öppnat med 1NT (vilket han nog borde gjort) hade jag via 2kl satt 3NT. Med budgivningen som blev fick jag beskedet 12-14hp och ansåg då att jag med mina 11 fick nöja mig med en invit! (rätt ska vara rätt…)

    Och snälla Bosse, visst kan du mycket, men jag känner ingen respekt, sorry! Sista året har vi snittat 38% i hörnan, men 2008 gjorde vi 66%, vi har värre akilleshälar än så!/Rickard

    Gilla

    • Anonym skriver:

      hej glade Rickard!jag håller helt med dig,jag försökta med en fredinare mot er i all välmening.Har ni 12-14 sang skall lennart givetvis öppna med 1nt och då är ni i det fina kontraktet 3 nt.

      Snälla Rickard varför skulle du ha respekt för mig eller någon annan,
      inte ens min fru har respekt för mig så de så.Men det finns andra som
      har det i bridgen både bra spelare och mindre rutinerade och det har jag väl med åren åstadkommit med min fräckhet som bridgespelare,en sak
      har jag själv lärt mig.Kan andra bra spelare tillämpa fräckhet varför
      skall inte jag göra detta också.Det är trots allt tävlingsbridge vi spelar och då när man är ute i landet och lirar får man ta till metoder som man kanske inte tillämpar på klubben.Man söker det optimala kontraktet eller beten i kontrakten genom att vara på tårna.

      Så du behöver inte känna någon respekt och ingen annan heller jag är ju bara en människa av kött o blod(o lite dj-het)trevlig helg på dig BD

      Gilla

  3. xlrocks skriver:

    Spela ut måste man, men ibland är valet svårt för att inte säga omöjligt att hitta det bästa. Det var inte min avsikt att missleda spelföraren. Det jag visste var att sangbjudaren saknade 4-korts högfärg och att träkarlen hade minst en bjudbar högfärg. Vanligen vill man ju välja ett offensivt utspel, men hjärterfärgen kändes som att ge favör och/eller förlora tempo. Alltså återstod bara defensiva utspel. Spaderfärgen borde lova minst 4 kanske 5 kort hos partnern och inte ge favör. Så det blev spader 3.
    Hälsningar
    Åke

    Gilla

Kommentera

