Bricka 23/Hans

Skärmklipp

Enl tfn med Folke hade de inte så många roliga brickor denna kväll utan det var som han sa bara att hålla i korten. Men givitvis mot Kent o mig där jag var spelförare ville inte Folke ge mig en favör med att dra för klöver ess  vilka många gjorde. Då är det ett självspelande oiano 6 hj. Folke spelade ut hj 2 vilket jag tog med hög hjärter. Upptäcker att Anders inte har några och att det kan var snedsittning i spader. Tar för sp Ess och lägger min enda spader. Sedan drar jag ut Folkes trumf vilket med facit i hand var fel. Skulle stulit 1-2 ggr, Sedan när klöver spelades höll Folke upp i gång. Han fick för kl ess och en stor spader hacka./Hans

3 kommentarer till Bricka 23/Hans

  1. Rolf skriver:

    Det är rätt Hans, tre x trumf blir lite tungt. Därför har du inte råd att ta två gånger ty då får du den tredje efter klE. Spela direkt till handen (sp / ru) och sedan klöver upp mot bordet. Tar inte Folke för klE gör du 7 trick. Tar han för klE går du lätt hem. Det får bara inte sitta sämre än 4-2 i klöver. Bra slam.

    Gilla

  2. xlrocks skriver:

    Vi mötte Lars-Erik och Gunnel så jag fick samma defensiva utspel, trumfhacka. Vi var ju dessutom inte i en 27 poängs slam ens, så det kanske innebär mindre tryck. Jag insåg att man nog bör stjäla lite spader tidigt så jag funderade en del på den planen. Ok jag visste ju var trumfen fanns och att det behövdes tre ronder för att dra den. Funderade på hur många sp som behövde stjälas, så jag körde tidigt liten klöver mot bordet och Lars-Erik var ”snäll” (se Rolfs kommentar) och tog med esset. Då hade jag ju två sak av spader klara, en på ruE och en på klD, så det behövdes bara en stöld för hemgång i 6, dvs jag kunde dra trumfen när jag ville. Jag slapp med andra ord uppleva Hans kval, åtminstone i denna given. 50%!! Det var ju bra en kväll som denna./Rickard

    Gilla

    • Anonym skriver:

      Hej på er!ja som vanligt fick vi inte vara med o leka på denna brickan
      tur eller otur? Som Rolf skrev spela enl.hans modell så går du alltid
      hem i 6 trick och kanske rentav i 7 om han håller upp kl.ess.Slammen är ok att bjdas även om man sknar ett par points,men fördelningen sitter ju bra man måste våga för att vinna.Rickard slapp ju att kämpa
      i slam mot lars-erik som var bara i utgång och då känns det inte så betungande att försvara sig.MEN! slammen är fullt bjudbar och skall
      bjudas enl.min åsikt. mvh BD

      Gilla

Kommentera

