Värsta psykningen hittills

Spelade med lånad partner denna kväll, Marianne hade satt P-O på “tradinglistan” och jag hade pga andra omständigheter också hamnat där. Vi är ju seriösa så vi satt en kvart och försökte åstadkomma det som inte går – att överföra 10 års erfarenheter på 15 minuter!

Men egentligen lyckades vi nog bättre än vi båda trott – med mycket grundtänk som vi delar. Vi hade naturligtvis några missförstånd bakom oss när vi i näst sista ronden landade med Rolf och LG i bricka 9. Rolf kändes som att allt hade gått åt pipan denna kväll och såg butter ut…image

I protokollet är ett fel, det var V som blev spelförare (ego) så jag är säker, men LG var trött och hade lite bekymmer med tangenterna…

Budgivning gick ganska naturligt, Ö (PO) öppnade med 1 kl, jag bjöd 1Sp och PO bjöd 3Sp, varpå jag vädrade slam med anpassning och som jag tyckte mervärden på min hand. Då lägger Rolf (S) upp 4NT!!! Med 1 poäng! Snacka om aggressiva inkliv! Ovan partner, vad gör man??? Tänkte och tänkte, “keep it simple”. Ska jag bjuda D, då Rolf snodde mitt bud eller ska jag visa mitt slam-intresse på ett naturligt sätt? Det blev till slut 5sp, vilket jag också fick spela! När jag såg PO:s kort tyckte jag vi missat en slam på Rolfs psykning och var mycket irriterad över hans tilltag. Så jag slarvade med klöverbehandlingen och tog utan orsak ut K på bordet, varpå det var omöjligt att spela hem kontraktet med +1 och vi fick 33%. Utan psykningen hade jag fått svaret 3 E från PO och då hade jag glatt bjudit 6sp, som bara våra extrema slamjägare naturligtvis hittade (fel som påpekats Arne och Mats satt emot det var Knut och Solvig som spelade hem slammen). Övertygad om att jag inte gjort tabben i klöver utan rott hem det i skarpt läge är jag också!

Så tack Rolf, för den lektionen, om jag dubblat misstänker jag att LG får försöka med 5 hj som dubblat hade gett oss 800p, svårt att se att ni kan undvika 4 straff, eller du har annan uppfattning. Även det hade gett oss samma utdelning som lillslammen som vi blev blåsta på.

Jag vet det tillhör spelet, så du kan räkna med att jag kommer att kontra när tillfälle ges… 
“ Hämnden är ljuv!”

/Rickard

8 kommentarer till Värsta psykningen hittills

  1. Anonym skriver:

    god morgon Rickard! här får du lite kött på benen från en mycket förkyld och magsjuk BD.Ja eftersom zonerna var till Rolf:s fördel tog han fräck rövare då han antog att det fanns en slam på era kort.Så fräckt spelar många duktiga spelare på klubbarna i landet och det finns
    ett botemedel på detta.straffdubbla alltid när motståndarna använder sin listiga fräckhet det ger lika mycket betalt som om ni bjudit 6 spader.I bjärred kan man ta till sådana här psykningar för oftast bjuder de flesta 4 eller 5 spader och då tar ni hem pointsen.(detta kan
    ske i bjärred eftersom många spelare inte har den rutin som är nödvändig för att hitta optimala kontrakt,det vet vi alla som spelar i bjärred.Att sedan Arne och Mats dubblar Knut och Solveig i 6 spader är väl än huvudlös dubbling som också ledde till hemgång för paret Nilsson,
    där finns ju inga boody kort hos dem som dubblar,men de trodde väl att starten klöver ut och stöld skulle kunna ge points,även om klöver kommer ut och med hj.vända blir det inte mer och kontraktet är i hamn.Bra spelat av familjen Nilsson då man förmodligen trumfa ut och spelade med klövermask som var helt uppenbar med det utspelet och så fick Arne o Mats bita i det sura äpplet.mvh från en sjuk BD

    Gilla

  2. xlrocks skriver:

    Jag märkte det – det var ovanligt lugnt i lokalen igår🙂
    Såg att jag sett fel om slamjägarna, blir så när man försöker skriva inlägg efter en intensiv bridgekväll, det var Knut och Solvig som spelade hem den dubblade slammen, SJ satt emot.
    Får nog också justera min åsikt att slammen inte går att beta. Med spelföringen på V som vi hade, blir det ju bet med klöver ut, även om BD påstår motsatsen, jag kan i alla fall inte se något annat.
    Om LG valt det utspelet om vi spelat en hårt bjuden slam lär vi aldrig få reda på, eller? Rolf muttrade en del om passivt motspel så då borde det ju bli trumf ut mot 6sp??
    /Rickard

    Gilla

    • Anonym skriver:

      hej xl-rocks! punkt ett:du sa att det var lugnt i lokalen för att jag
      ej var närvarande!MEN!rolf var väl där?hur lugnt var det?(skämt åsido
      man är ju bara en vanlig proletär).punkt två:slammen är alltid hemma
      om man spelar ut kl.knekt som arne och mats gjorde.stöld sedan hj.vända räcker inte till utan motst. trumfar ut kör kalasmask i klöver och sakar förlorare på sista klövern på bordet.kl.ut eller trumf ut kan bli en smula besvärligt och det går nog inte hem såvida inte motst. hjälper till med en hj.vända från kungen(men det verkar vara idiotsikt) i en slam.till sist! jag är tydligen den man alltid skall tycka till om vare sig det är befogat eller ej,men det är jag van att leva med och det bästa man kan göra då,det är att se till att motst. får alltid en svår omg.när man möter BD! sån e jag!

      Gilla

      • Anonym skriver:

        xl-rocks! tacksam för en kommentar av dig ang.mitt inlägg ovan.Kändes som ett litet förargligt påhopp!men kanske solen bakom var ursäkten.mvh BD

        Gilla

  3. xlrocks skriver:

    Jag försökte hitta en sol som blinkade med ena ögat men lyckades inte. Att man ska vara försiktig i sina kommentarer har jag ju försökt lära både mig själv och andra under det gångna året. Ibland har även ”solen” sina fläckar, ingen är ofelbar, sorry om du tog illa vid, jag trodde kanske du tålde kraftigare törnar än så…
    Rickard

    Gilla

    • Anonym skriver:

      God morgon xl-rocks! tack för din kommentar.Ja jag tål nog många törnar som jag fått åtskilliga gånger,men jag tycker att man alltför
      ofta älskar att hoppa på mig i tid och otid och det blir lite jobbigt
      att jag alltid är föremål för händelser under spelkvällen.Säkert år
      det rätt ibland men det känns lite taskigt att det har blivit rutin att attackera mig.Människan är en bräcklig varelse så även jag om du
      förstår vad jag menar.Nu lägger vi detta bakom oss och går vidare.
      Till sist Rickard det skulle vara kul om man ibland kunde få ett erkännande att man kanske inte är så tokig bridgespelare trots allt
      men det verkar svårt i Bjärred att få bekräftelse på.mvh BD superförkyld

      Gilla

      • xlrocks skriver:

        Jag anser mig nog inte ha kompetensen att döma vilka som är duktiga och vilka som är mindre duktiga…. Sorry, det jag gör är att jag tittar på siffrorna i vår databas och försöker tolka dem. I vår rankingtabell kan man exvis avläsa att du och Ulf gjort en fantastisk resa senaste månaden genom att öka +1.5% på en månad, den i särklass bästa höjningen i A-gruppen. Denna tabell visas i veckans vinnarreportage. Jag tror de flesta på klubben registrerar sådant Bosse. /Rickard

        Gilla

  4. Anonym skriver:

    hej xl-rocks!tack för ditt svar.jag förstår om du jobbar med databasen
    bridgefacts m.m. inte hinner reg.kompetensen på alla spelare hos oss i
    bjärred och det är förståligt,jag har ju alltid gett dig feelback för det fina arbete du lägger ner om nu alla försöker att tolka dem på ett
    läsvärt och lärorrikt sätt.Ett tips för att se kvaliten på spelare kan man ju kolla mästarpoängen de har införskaffat och delvis där avläsa en
    viss kompetens.Du vet att jag är nog den ende spelaaren som är flitig på
    många klubbar i skåne samt sm/dm,silvertävlingar,11 bridgefestivaler och
    allt detta mynnar ut enl.vad jag själv anser en lärorik bridgekompetens
    som jag kan använda på klubben bl.a.Detta var bara en parentes,men jag gillar att få uppskattnig för det jag presterar.ha nu en skön helg mvhBD

    Gilla

Kommentera

