2011-02-03 Lightner / Rolf

 

imageJag tar upp Rickards kastade handske ty bricka 9 är intressant ur flera aspekter. 4NT är faktiskt inte ett psykbud utan en seriös invit till offring i ozon mot zon. 
Det är en ren gissning om det blir 3 eller 4 bet i 5rött. På denna giv blir det minst 4 bet i 5hj och alltså inte lönsamt. Ofta blir man då räddad av den psykologiska effekten som att zonparet tar det säkra för det osäkra med 5sp. Ingen vet ju egentligen.

Det kan ju va bra att ha fått upp kontraktet ett snäpp men till priset av en offentliggjord fördelning. I detta fall att Rickard – egentligen – vet hur klövern skall behandlas. Men det finns en aspekt ytterligare med mitt bud = utspelsvisande! Om kontraktet hade blivit 6sp hade jag dubblat!

Konventionen kallas Lightner-dubbling och säger i detta fall “spela INTE ut i mina färger utan spela ut klöver där jag är renons”. Med en partner som standardmässigt spelar ut trumf mot det mesta måste jag ständigt tipsa om utspelet. Även denna gång på (indirekt) fyrläget (fråga Jörgen om annat exempel). Så mot 6sp hade Lars Göran – om än mycket motvilligt – spelat ut en LITEN klöver.

Lightner säger att utspelet i första hand skall vara ovanligt och i andra hand i träkarlens färg, vilket i detta fall är samma sak. Mitt 4NT indikerar dock klöverrenons så det blir en LITEN klöver till stöld. Nord har fortfarande ett naturligt klöverspel som betar 6sp. Trots en hotande skvis eftersom han även har hjK. Men skvisen når inte ända fram vad jag kan se.

Så Rickard, i 6sp hade du gått en dubblad bet och fått en riktigt dålig bricka. Hade jag inte först bjudit 4NT men Lightner-dubblat 6sp för klöver ut är det risk att partnern spelat ut en honnör i hopp om att jag dubblat på klE. Så det fanns faktiskt en “andra tanke” med 4NT. 

15 kommentarer till 2011-02-03 Lightner / Rolf

  1. xlrocks skriver:

    Ok, seriöst bud med psykologiska effekter, speciellt effektivt när man möter osynkade konstellationer. Märkväl jag skrev inte psykbud, jag använde ordet ”psykning”. Vi kan väl enas om att det är ett aggresivt inkliv i alla fall.🙂 /Rickard

    Gilla

    • Rolf skriver:

      Du skall inte hänga upp dig på ”osynkade konstellationer”. Jag hade bjudit likadant mot vem det vara månde (även mot Allan&BoH). Även om du dubblat 4NT är jag inte säker på att någon av er dubblat 5hj i stället för att bjuda ”det säkra” 5sp. Om du istället vill invitera din partner till slam tycker jag att 5ru (ruK) är ett lämpligt bud. Det ger honom utrymme för 5hj (hjE) och snart är ni i 6sp …

      Gilla

      • xlrocks skriver:

        Jag skrev att det var speciellt effektivt när man möter osynkade konstellationer, inte att ni anpassar budgivningen efter motståndet, det är ju oetiskt – det vet jag!
        Men fräckt och aggresivt var det, och som sagt tack än en gång för lektionen, jag är på BBK för att jag varje kväll lär något nytt, tack vare dig och andra som bjuder på er kunskap! /Rickard

        Gilla

  2. Lars skriver:

    En stilla undran? Hade Lars-Göran verkligen förstått detta
    (att spela ut hacka!!!)? Klövern är ju bara bjuden på ena handen.
    Tyvärr så får vi aldrig veta.
    /Lars

    Gilla

    • Rolf skriver:

      Ja, Lars Göran hade verkligen förstått det. Jag har ju visat minst 10 röda kort. Självklart är jag renons i klöver – om det dessutom skall finnas någon trumf att stjäla med. Jag kollade med honom …

      Gilla

      • Lars skriver:

        Gjorde han det nu vid bordet?
        Ursäkta om jag är tjatig men det framgår inte ovan.
        /Lars

        Gilla

      • Anonym skriver:

        hej Rolf! jag tycker det var fräckt bjudet av DIG! för med din
        kunskap såg du nog att en sp.slam var på väg,sådant ser och observerar en duktig bridgespelare och(räv)som du och jag och några till kanske tillämpar.det är inte poängen som är viktig
        utan fördelningen i rät zon vitt mot rött som skapar denna’möjlighet och det gäller att vara på tårna.MEN! 4 dubblade bet kan aldrig vara bra eftersom de flesta i bjärred
        aldrig kommer till slam och då kostar mer än det smakar.Däremot på mer avancerade klubbar eller tävlingar kan man tjäna en hel del points med fräcka inkliv som förekommer
        ofta.(fråga Peter Fredin vår store världstjärna hur det går till. mvh BD

        Gilla

      • Rolf skriver:

        Ja, Lars – vid sittande bord precis efter brickan. Jag förstår inte riktigt frågan. Vi spelar med Lightner-dubbling. Klöver ut är självklart men varför skulle han spela ut honnör??

        Gilla

  3. Lars skriver:

    Ja, då förstår jag. Rickard satte i klöverhonören redan i utspelet!
    Det framgick inte av hans berättelse.
    /Lars

    Gilla

    • Anonym skriver:

      hej på er!trots min starka förkylning vill jag vara med i debatten.
      man kan ju inte starta med kl.knekt i en slam däremot liten klöver till gissning av motst.bakom,man måste ju vara finurlig och lägga lågt
      när man anar renons eller singel hos syd.Att arne/mats starta med kl.knekt mot nilssons var ju helt galet som gjorde 6 spader D= ren o skär topp till motst.från ett så rutinerat och bra par som Arne/mats.
      det måste kännas som pojken med guldbyxorna för familjen nilsson.
      mvh BD

      Gilla

    • Rolf skriver:

      Nej nej nej, de bjöd aldrig 6sp och jag dubblade aldrig något kontrakt. Varför skulle det då bli klöver ut? Av Rickards redogörelse NEDAN – i förra inlägget alltså – framgår det verkliga händelseförloppet. Det här med Lightner-dubbling var bara en tänkt fortsättning på 4NT som aldrig blev av.

      Gilla

      • Lars skriver:

        Ok, har spelat själv med lightnerdubbling dock inte med Agneta.Dubblingen betyder entydigt utspel i motståndarnas först bjudna färg enligt min deklarationslapp.
        Bosse har hoppat på Arne och Mats för deras dubbling av sex spader (se hans kommentar under Rickards artikel nedan). Det spelar igen roll om kontraktet är dubblat eller ej. De får en nolla ändå.
        Förmodligen så har Arne, som jag tror sitter syd lightnerdubblat, men Mats har inte nappat. Skulle vara skoj att få ders kommentar.
        Själv så satt vi emot tre sang. Spadern var aldrig ett alternativ för våra motståndare så här gjorde man också fem trick efter ruter knekt ut. Skönt att slippa sitta emot ett spadekontrakt.
        /Lars

        Gilla

  4. Anonym skriver:

    God morgon Lars P.Jag måste få korr.ditt inlägg om brickan som arne/mats
    spelade.Jag har inte hoppat på herrarna utan bara konstaterade att utspel från arne/mats kl.knekt och dessutom dubblat,jag ser att det har
    ingen betydelse topp är topp.Men har man lightnerdubblingar som i detta
    fall som Rolf har redogjort för,får man väl aldrig spela ut honnör i klöver för stöld,liten ut och gissning för motst.nu tog ju rickard en honnör från handen och det var ju katastrofalt,men det är klart Rolfs fräcka inkliv satte myror i huvudet på Rickard jag kan förstå om han
    blev upphetsad och gjorde ett kardinalfel.MEN LARS! du kan väl inte påstå att jag hoppade på Arne/Matsdet var ju bara en komm.till dett skedda.mvh från en dunderförkyld BD

    Gilla

    • Lars skriver:

      Krya på dig Bosse. Jag menar du skrev ”huvudlös dubbling”
      vilket resonemanget här visar att det inte var!
      Hade utspelaren varit med på noterna och spelat ut hacka så hade du höjt Arne och Mats till skyarna för då hade det blivit bet i kontraktet. Ibland måste man vara försiktig med ordvalet.
      Mvh/Lars

      Gilla

      • Anonym skriver:

        hej Lars! huvudlös dubbling,ja jag tycker inte man har boody i korten för att dubbla en slamm,tar man en straff odubblat blir det ändå en bra bricka,men går den hem garanterat 0 points.Jag är inte rädd för att sticka ut hakan det brukar ge
        fint bränsle till alla som spelar,antingen bra eller dåligt.
        Jag höjer ingen till skyarna för Arne o Mats är så pass bra
        spelare att det vore naturligt om de fiskar ihop en toppbricka.Så ligg lågt i båten Lars så syns vi framöver.mvh BD

        Gilla

Kommentera

