2011-01-27 Motspelet / Rolf

Detta är den svåraste grenen i bridge, men också den som är mest intressant – det är ju enda gången man spelar kort med partnern! I denna lilla studie bortser jag från markeringar (styrka – längd – attityd) som alltid är relativa och tolkningsbara. Utan jag vill visa på två helt olika förhållningssätt i försvaret; Passivt genom att ge spelföraren så få favörer som möjligt, från utspelet till sista sticket. Partnern brukar hålla sig lugn då. Detta kan betala sig i partävling där det sällan blir helt onödiga övertrick.

Eller aktivt genom att försöka förekomma spelföraren; "resa spel till oss innan han hinner saka" (färgspel) eller "bryta hans förbindelser genom att tidigt slå ut ingångar" (vanligen i sangspel). Men då krävs både fantasi och samspel med partnern. Någon gång "sitter det inte så" och är då inte partnern med på upplägget muttrar han om "tokvändor nu igen".
image 

Ett exempel i kontraktet 2sp efter att Syd öppnat med 1sp. Jag får ru7 i utspel och lägger i damen och Syd tar för esset. Därpå spelar han en liten trumf till kung och mitt ess. Jag är en passiv motspelare, tar för ruK och vänder i ruter. Partnern kan ju ha spelat ut ru7 från knekten …

 

Eller har han det? Att spela ut från knekt är sällan bra rent allmänt och måste man göra det kan man lika gärna spela ut knekten. Jag som aktiv motspelare börjar fundera lite. RuK är en ingång som partnern vet om. Jag kanske skall hitta en vända som kan resa ett spel till oss? Hjärter är inte bra men klöverfärgen ser lovande ut. Har partnern klK får vi bara ett spel men har han klE kan vi få två. OM HAN DESSUTOM HAR KLÖVERNIO och släpper min klJ till damen på bordet.

Är klJ en riskfylld vända? Jag får nog för ruK ändå. Men har Syd kl9 och spegelfördelning har jag hjälpt till i färgen. Vad har han för hand egentligen? Han har minst 4 spader och troligen 4 ruter med max 6hp där. Om han bara har klK måste han ha minst hjE. Om jag lägger ner ruK har han en möjlig sak om rutern sitter jämnt. Så det måste vara helt fel att ta för ruK. Dessutom har Syd en möjlig sak på bordets hjD. Verkar ganska riskfritt att vända med klJ.

image

 

Partnern har just E9x i klöver. Kontraktet går en bet eftersom vi hinner få 2kl-spel plus 2sp+1hj+1ru. TEMPO är väldigt viktigt i bridge och genom PASSIVT spel lämnar man från sig taktpinnen. Av resultatlistan framgår att de par som öppnat med 1ru och därmed fått spelföringen på Nords hand fick bet med klöver ut.

Som synes kan Syd AKTIVT först lägga ner hjE och spela upp mot damen INNAN han sätter igång med trumf- utdragningen. Men det är mindre uppenbart och dessutom kanske man maskar med tian om Väst kryper. Men det krävdes inte heller ty vid vårt bord bedrevs ett PASSIVT motspel.

5 kommentarer till 2011-01-27 Motspelet / Rolf

  1. Anonym skriver:

    hej Rolf! intressant redogörelse du har lämnat här ovan.Bra formulerat
    och förståeligt om man anstränger sig att noga ta del av dina synpunkter.Jag måste få påtala följande:Jag har alltid sagt, att tappar
    man tempo med ett passivt utspel är brickan i regel alltid förlorad.
    Jag håller helt med Dig Rolf! passivt utspel mot slammar.Offensivt utspel i delkontrakt och normala utgångar.Här gäller det att följa budgivning från start och agera agressivt,men med kontroll.Dra för knektar eller hackor i LF i 3 sang är enligt min mening självmord!Din
    beskrivning här ovan är precis så jag tycker bridgen skall genomföras,sedan får andra tycka vad de vill. mvh BD

    Gilla

  2. xlrocks skriver:

    Suverän analys av ”menlösa 2 Sp”, där allt egentligen avgörs. 2 Sp är ett av de mest lönsamma kontrakt du kan hamna i…
    Och om man då inte är där själv, hur agerar man då? Aggggresivt eller passivt? Vad är egentligen det optimala?? IMP-tävlingens optimum, och mitt mest optimala utfall.
    Vi satt som ni och fick vad vi förtjänade på ett passivt motspel. Men med mer aggresion fanns ju helt klart mer att hämta, tack för den tanken!

    Gilla

  3. Anonym skriver:

    hej Rickard! ja vi fick skit på båda brickorna och vi mötte familjen
    Ekelund som ofta spelar passivt i delkontrakt och det gjorde de också på
    båda brickorna vilket gjorde att vi fick kvällens enda plump i protokollet,här fick de betalt bra för att man ställs inför valet att göra så eller så och så blir det åt h-e och då är brickan kass för oss
    Bra spelat av ekelunds och sämre av oss(jag var spelförare tyvärr!)
    bara att erkänna man borde nog spelat bättre än vad jag gjorde.mvh BD

    Gilla

  4. Den hemlige Christer E skriver:

    Bra post. Som spelförare på denna bricka så skulle jag ta för ru E och direkt spela liten hj mot damen. Väst har då det både knepigt se att direkt gå upp med kung och gör denne det så är vändan inte lätt.

    Kul med delkontrakt – oftast MASSOR med varianter🙂

    Gilla

  5. Anonym skriver:

    Ja du hemlige Christer!(jag undrar om det är Du som kallas för Greven och spelar på s:t Erik i sthlm?)Helt klart att man skall spela på hj.dam
    och få upp tempot,tyvärr satt jag och somna till vilket gav ett dåligt
    resultat.Man skall vara på tårna från början till slutet(jag brukar för det mesta vara det men dock inte denna gång.sådant är bridgelivet ibland
    och det är väl det som stimulerar till fortsatt bridgespel för det är ju
    livet enligt många och så också mig själv.mvh bosse dubbel.

    Gilla

Kommentera

