Torsdagen den 20 jan 2011

001

Vinnarna denna kväll blev paret  Solvig och Knut Nilsson. De hade 63,8 %. 5 % mer än tvåorna     Leif Ahlberg o Åke Stein. Denna spelkväll  fick sedan vårt spel med HCP ett ansikte. Det var många par som inte brukar vara med där framme men var där denna kväll.  Jag kommer att få Knut att berätta om 1 spel som gav vinst. Denna vecka är  inte Rikard hemma och kan analysera resultatet.  Stort grattis till Knut o Solvig   /Hans

Bridgen 2011-01-20 kommentar av Knut o Solvig

Utöver att det var en trevlig kväll så gick det mesta vår väg utan att det därför var något särkilt som vi lyckades alldeles speciellt med. Vi hade ingen ensam topp men vi delade förstaplatsen, med en eller flera, på sex brickor. Vi hade 15 brickor där vi var placerade på den övre halvan och så hade ingen botten.Vi satt bordet före Mats Idorn och Arne.Vi spelade således, med ett undantag, samma brickor och mötte samma motspelare som nämnda par. När man tittar på resultatlistan ställer man sig frågan om det kan vara så att en viss typ brickor passar bättre för en viss typ av spelare. Vi tycker alltså inte att vi hade större skicklighet eller mera tur på någon särskild bricka. Vi hade genomgående en lyckosam kväll.

En bricka som vi minns (med förskräckelse) är när vi spelade 3 hjärter, i zon, mot familjen Fagerström och gick 4 bet. Där blev vi trea från botten .En annan bricka som vi minns är   bricka 9  se nedan som vi spelade mot Rolf Borg och Lars-Göran .Vi i ozon ,dom i zon, jag var giv och hade 11 Hp. Jag pass , Rolf 1Nt (12-14 Hp), Solvig pass (9 Hp), Lars-Göran 2 Hj för överföring till 2 Sp. Lars-Göran hade 5 kort spader och 5 Hp. Rolf fick spela två spader och allt gick normalt tills vi hade 4-5 kort kvar och jag var inne. Jag  hade ess, kn, 10a +lanka i klöver. Jag drog slutsatsen att Rolf hade 3 klöver varav en honnör, kung eller dam .Det låg tre lankor på bordet. Jag spelade ut klöver knekt som fick gå runt. Lite konfunderad spelade jag 10an som också fick gå runt. Därefter spelade jag esset. Då föll Rolf`s kung.Jag hade visat 7 Hp inkl min klöver kn. Rolf antog att esset satt hos Solvig. ”Om jag hade haft 11 Hp hade jag nog öppnat i ozon”. Det är svårare att bjuda med 11 Hp efter en sangöppning så esset satt nog hos Solvig –men icke. En straff

Skärmklipp

3 kommentarer till Torsdagen den 20 jan 2011

  1. Anonym skriver:

    God morgon Knut o Solveig! grattis till segern det var ju komfortabelt
    ni vann,kul att nya ansikte finns högt upp i prislistan.tex.Mats o Arne
    som förra veckan vann på 77% och nu 47% snacka om svängningar i bridgen.
    Den bricka 9 som du spelade mot Rolf o Lars-göran var intressant,din försiktighet skördade triumf när du spelade lite ingmarigt med kl.10
    i vända,det skapade myror hos Rolf och det gjorde du bra snyggt att spela kn.efter och sedan lägga ner ess o kungen faller bra gjort.Jag spelade ju samma bricka mot Ulla-Britt o Anna-britta 2nt med hemgång
    men jag fick verkligen anstränga mig för att få hem detta kontrakt.Hur
    som helst är det kul att flera spelare kan skaka om de skickliga rävarna
    och få belöning därefter det är bra för bridgen för då vill man ju fort-
    sätta o kämpa på mot nya friska framgångar.trevlig helg på Er. mv BD

    Gilla

  2. Lars skriver:

    Hej Solveig och Knut!

    Grattis till vinsten, bra kämpat!
    Betr brickan ovan så förstår jag att du var konfunderad men den som svettades mest var nog Rolf. En riktig kidnappning! Kul kul!

    /Lars

    Gilla

  3. xlrocks skriver:

    Så här på lite avstånd utan inblandning kan jag konstatera det Knut nämner. Den 20/1 tycks de som chansar fått dålig utdelning tre av paren som var topp 5 förra vecka gjorde riktiga bottennapp. Underlaget är lite magert statistiskt, men bekräftar ju magkänslan att resultatet en viss kväll för medelspelaren är mycket beroende hur väl korten passar ens spelstil.
    Men för att vinna räcker inte det, dessutom krävs att man spelar helskärpt hela kvällen, grattis Knut och Solvig!

    Gilla

Kommentera

