Budplanering / Rolf

Vadå budplan? Är det inte nog med spelplan? Kan man inte bara få spela bridge? Men att komma i ett vettigt kontrakt är ju målet med budgivningen. Då måste man skapa sig en uppfattning om målet. Fast det kan ändra sig under resans gång. Systemet med sina syntaxfattiga budlappar är medlet att komma dit: parets sätt att utforska sina gemensamma tillgångar.

                    Exxx J Kxxxx KJx

Från seriematchen i går kväll. Jag öppnar med 1ru och partnern hoppar till 3kl. I Modernaste Standarden är det en minisplint som visar minst öppningsstyrka + ruterstöd + singel klöver. Man har av okänd anledning tagit bort Hoppande Borttag. Ett bud som jag anser behövs i kontraktsutredningen.

Lars Göran har med 3kl visat minst en bra femma i klöver, 17hp och minst dubbel ruter. Han har således minst 10hp i de andra färgerna. Har han inte för mycket poäng i hjärter siktar jag på lillslam i någon av de tre andra färgerna. 3sp är nu ett självklart bud ty bjuder partnern 3NT passar jag, bjuder han 4sp frågar jag efter ess och bjuder han 4lf hoppar jag till 6kl.

                    Kxx E Exx EDxxxx

Lars Göran bjuder 4ru på mina 3sp och jag 6kl enligt plan. Det är bara att resa en ruter för spadersak. Motståndarna kom i samma kontrakt fast då fick den starka handen efter viss vånda lägga på till lillslam efter "slutbudet" 5kl. Det blir lite knepigt efter inledningen 1ru – 2kl – 2ru/3kl.

Ett annat exempel på budplanering är följande hand (från Lomma i tisdags):

                    Kxx xx EKxx Txxx

Bosse öppnar med 1kl och i vårt system skall jag bjuda 2NT som visar minst 10hp och klöverstöd. Siktet är inställt på trissing och i värsta fall ett klöverkontrakt. Fast nu gick MTH in med 1hj och jag ville då inte bjuda 2NT för skall vi spela 3NT måste Bosse vara spelförare. Det är ofta att budplaneringen går ut på att rätt man skall vara spelförare: håll i 3NT eller skydda Kx i slam etc.

Så då fick jag upplysningdubbla (Sputnik) 1hj istället. Jag visar därmed ruterfärg och normalt fyrkortsspader och minst 8hp. Efter pass från MTV kräver Bosse med 2sp som visar reversstyrka = 24hp (som krävs på treläget) – mina 8hp = 16hp. Jag är för stark för att bjuda 3kl så jag måste nog bjuda 3hj. Men det gjorde istället MTH.

Vad gör jag nu då? Vart skall vi? Uppenbarligen har vi 26 hp men klarar vi verkligen 5kl? Det är ju nästan lillslam och ingenting man söker i partävling. Bjuder jag 4kl har jag sumpat Bosses eventuella enkelhåll i hjärter. Alltså dubblar jag 3hj. Passar partnern kan vi nog ta ett par bet, bjuder han 3NT får han spela det, bjuder han 4kl får jag lägga på. Men Bosse hoppar till 4sp och löser problemet alldeles på egen hand.

                    EJxx xx DJx EKJx

Till och med fem trick eftersom båda de svarta damerna uppförde sig väl. Och jag har bara dubblat två gånger; först visat fördelning och sedan visat ökad styrka. Den röda lappen är ett mycket användbart bud genom att den dels "upplyser" och dels inte stjäl budutrymme.

Kommentera

