Bricka 9–3NT igen ÖT eller inte!

 

image

På bricka 9 spelade Gunnel o jag som N/S 3 NT liksom de flesta gjorde men med blandad framgång. Jag fick en straff då jag såg möjligheten att spela hem kotraktet +1 och få bra utdelning. Det är ju partävling. Frågan jag ställer nu var det rätt tänkt?
Jag fick sp 2 ut och efter 3 spaderstick fick jag hj vända.
Nu såg jag en möjlighet att ta resten. Ruterna kan sitta D o Kn punktade. Jag provade med en ruter och damen kom.
Intressant. Sitter D o Kn punktade lägger dom flesta damen före Kn. Det fanns dessutom en gardering till: Den som har ruter Kn 3:e har bara 3 spader från början.
Alltså ner med ruter K. Resultat -1 och 17% på brickan.
3 NT är alltid hemma med denna start. 1sp+4hj+2ru+2kl. (Så spelar man i 4-manna)
3 par har lyckats med övertrick. Hur skulle jag gjort för att lyckas med detta?
Mvh
Lars-Erik

10 kommentarer till Bricka 9–3NT igen ÖT eller inte!

  1. bosse dubbel skriver:

    hej lars-erik! ja 3nt är ju alltid hemma om man inte får spader ut,för då tappar man 4 spader,1ru eller 1 klöver.Men att göra 6 trick som Mona
    Hill fick göra är ju otroligt dåligt spelat av försvaret som var Esse o
    Tomas E. kl6 ut verkar vara uppgivet.Jag förstår som du gjorde lars-erik
    lägger man ru d har man förmodligen kn punktad med damen,så det var ju
    rätt tänkt i normala fall men tyvärr var det intte så denna gång.Då får
    du ju alltid 1 bet trots din skicklighet.Jag fick kl5 ut och det är lika
    passivt som kl6 från andra hållet.Ja,den bridgen slutar aldrig att förvåna en. mvh BD

    Gilla

  2. xlrocks skriver:

    Eftersom Lennart och jag inte spelade denna bricka kan man ju vara observatör utan inblandning. Tittar man på brickan verkar det vara mycket svårt att straffa 5Ru. Och tar inte motståndarna för Sp E i utspelet så är 6 Ru läggspel. Ändå har nästan alla bjudit NT, trots total avsaknad av håll i spader (Ok, 10 femte…) ! Verkar som många spelar med strategin 3NT noll håll, ingen koll!
    Rickard

    Gilla

  3. Rolf skriver:

    3NT går alltid bet (om vi bortser från fallet att Väst ger favör med klöver ut) om vi utgår ifrån att försvaret tar sina fyra spaderspel när spelföraren rest rutern. Två Öst har hittat den passiva kl6 men sedan missat spaderspelen därför att Öst nog fortsatt i klöver efter ruJ. Om det blir passivt hjärter ut försöker spelföraren kanske resa den femte spadern. Öst måste då kontra i klöver.
    Rickard har rätt – denna bricka är ett exempel på när 5 i lågfärg (obetbart) är bättre än 3NT (betbart). I teorin alltså.

    Gilla

  4. bosse dubbel skriver:

    hej Rickard o Rolf! ja det är riktigt att 5 ru är hemma och 3nt blir 1 straff med rätt motspel.Spader kung ut från öst är väl det mest naturliga och då är 5 ru otappbart som Rolf skrev.I vår budgivning där vi har stark klöver blir det följande budgivning.N-1ru-s-1sp-n-2ru-s-2nt
    n-3nt så lätt var den budgivningen.Nu kan inte väst starta med spader ut
    från gaffel,men det bästa vore ju att starta med passivt hj.utspel,att
    spela ut från dxxxx i klöver verkar ju vara sj-mord!Jag insåg faran med
    singel spader från bordet och då tog jag mina 9 spel och kände mig så där lagom nöjd när jag upptäckte den otäcka spadersitsen då gav jag upp
    planerna på att kunna resa spaderna och nöjde mig med hemgången.Nu fick ju flera spelare spela hem 3nt med övertrick och det är bara att gratulera att man mötte snälla motståndare.Att komma i en ev.slam i ruter är dumdristigt både poäng och kort fördelning räcker inte till,men
    det är ju klart som rickard skrev,tar man inte för sp.ess ja då är den
    slammen hemma(gud förbjude sådant) mvh BD

    Gilla

  5. xlrocks skriver:

    Så Bosse vilket är rätt kontrakt denna gång, ni bjöd mao fel som hamnade i 3NT. När jag tog upp diskussionen för någon vecka sedan sade du att 3NT var fel. Allt detta är lätt med facit i hand.
    Men i praktiskt spel och med vad jag ser drar jag slutsatsen att 5LF är fel i 99% av fallen, dvs bjud aldrig 5LF utan alltid 3NT. Är det rätt slutsats?
    Undrar
    Rickard

    Gilla

  6. bosse dubbel skriver:

    hej Rickard!tack för din kommentar.Ja du har rätt man skall inte bjuda
    3nt som vi och en del andra gjorde.Men kan förklara vår budgivning en gång till.Ulf 1ru kan vara kort-bo-1sp ka vara 4korts-ulf 2ru-bo 2nt som
    visar 10-12 points dock behöver jag ej ha några ruter,min partner har
    visat minst 5.på 2nt av mig skall ulf bjuda 3ru och ej 3nt,då kommer vi
    i 5ru som är det rätta kontraktet denna gång.Men som du vet så i bjärred
    chansar många med 3nt beroende på den variabla sammansättningen av bra
    och lite mindre bra spelare och oftast lyckas man spela hem 3nt därför att motståndarna startar oftast i favör som i vårt fall denna gång.Våra
    motst. var barbro lerud och ann-kristin paulsson och vi hade turen att de gjorde fel som någon annan också gjort.Så min avslutningskommentar blir ej 3nt utan 3 ruter alt.5ruter.hoppas du fick klarhet vad jag menat.
    mvhBD

    Gilla

  7. xlrocks skriver:

    Ok så det är alltså så att man hamnar i olika kontrakt (med andra ord har annan budgivning) beroende på vem som sitter ned vid bordet.
    Vad ska vi med deklarationskorten till då, killen som skrev om förnyelse i Svensk Bridge kanske ändå har lite rätt…

    Gilla

  8. bosse dubbel skriver:

    god morgon Rickard! Nu måste jag protestera mot ditt inlägg.Man spelar
    inte olika system mot vilka motståndare man möter.Detta existerar inte överhuvudtaget.MEN! alla spelare har olika system från MS till stark
    klöver och då bjuder man lite annorlunda,vilket kan resultera i olika
    scorer sämre eller bättre.Om nu alla spelare i Bjärred använde sina deklarationskort framme så kanske fler skulle anamma buden lite annorlunda.Slutkommentaren från mig blir då!MAN ÄNDRAR INTE SIN BUDGIVNING BEROENDE PÅ VEM MAN MÖTER,DET EXISTERAR ICKE.mvh BD

    Gilla

  9. xlrocks skriver:

    Ok, då är det väl så då…
    Jag sade inte olika system, men jag tror som sund bridgespelare att man har med i sin kalkyl en idé om hur tufft motspelet blir och hur stor risken för dubbling är, beroende på vem man möter just då. Att påstå något annat är ju märkligt…. Men visst att påstå att det är så, är som att svära i kyrkan, lite märklig dubbelmoral i mitt tycke.
    Urspårning från ämnet – som vanligt!

    Gilla

  10. bosse dubbel skriver:

    hej Rickard! jag förstår inte riktigt vad du menar.Jag sa,att alla spelare har olika system från modern standard,precisionsklöver,m.m.
    MEN! att ändra sitt system beroende på vem man möter är ju helt absurt
    jag tror inte någon tillämpar en sådan metod.DÄREMOT är det ju självklart att beroende på vem man möter så har man kanske en liten fräckare budgivning eller inkliv om motståndarna inte bland de allra
    bästa.(för min egen del tillämpar jag fräckt spel mot alla och gärna de
    spelare som är mer rutinerade)det ger en bättre fighting spirit att ta
    points mot skickliga spelare.Att få och ta points från mindre rutinerade
    spelare är inte någon fjäder i hatten som man vill bravera med.Däremot
    tycker jag man skall vara ödmjuk mot de mindre rutinerade spelarna och
    inte visa en attityd hur bra man själv anser sig vara.Sån är jag.hoppas
    du förstått min andemening med dessa kommentarer.vi syns på torsdag mvh
    BD

    Gilla

Kommentera

