Vilket är bästa kontraktet?

Jag har nu spelat på BBK med stort nöje i lite drygt 5 år, varav de sista åren med BM (Bridge Mate), där vi registrerat kontrakten och hur det gått. Så man kan nu ställa frågan till datorn, vilket är det kontrakt som ger bäst utdelningen? Sen kan man ju säga, vad har det för betydelse? Det finns ju så många praktiska människor som inflikar, om jag vet att 2xx eller 4zz är bästa kontraktet, men vi har inte kort för det just nu, vad hjälper då den kunskapen? Svaret på den frågan är enkelt, ingenting, all statistik är inte användbar i alla situationer, så är det! Men ibland kan sån kunskap vara praktiskt användbar, och som sagt – ibland totalt värdelös.

Vilket är då bästa kontraktet? Dvs det som ger spelföraren bäst % i utdelning på resultatet? Jag vet inte, men rent spontant tror jag på 2Sp, vad tror du? Jag har inte tagit reda på vad statistiken säger, men om tillräckligt många vill veta svaret på frågan, så lovar jag återkomma med det. Åtminstone när det gäller torsdagsgruppen i Bjärred, nåt annat finns ju inte i vår databas. Så om du gissar, och gissar rätt, så lovar jag ta  reda på det korrekta svaret…. Jag har angett några alternativ nedan, tror du något annat kan du ange det.

Är klubben beredd att ge en vinflaska till den som gissar rätt?
Undrar Rickard

Fick mejl från Hans att det blir en flaska vin… Men då räcker det inte med att rösta om ni vill vara med (omröstningarna är anonyma som Rolf berättade innan). För att delta i utlottning av vinflaskan får ni lägga in en kommentar där ni anger namn och vad ni tror är bästa kontraktet! OBS! Det jag avser vilket kontrakt som ger bästa medelvärde på procentuell utdelning i resultatet, inte hur ofta man lyckas spela hem det, utan bidraget till de poäng man får!! Skulle flera ha röstat på rätt blir det naturligtvis traditionell lottning. Lycka Till!

Ok, verkar inte vara så många som vill rösta mer. Det blev billigt för klubben och för Hans! 7Sp är det kontrakt som givet bäst utdelning för de som försökt nästan 71% följt av 7NT, 7Hj. Ifall vi exkluderar dessa lite ovanliga kontrakt och fokuserar på de med mer än 200 resultat ser vi att det är dyrt att släppa motståndarna i billiga delkontrakt i HF. 1NT kommer först på 10:e plats och 3NT på elfte, så där hade du fel Bosse.

image

En lite mer detaljerad analys av de vanliga kontrakten och hur de fördelar sig på spelarkategorier redovisas i tabellen nedan:

image

Som framgår av siffrorna är chansen att få behålla 1HF mycket högre för kategori A än kategori E, borde ju sannolikhetsmässigt vara lika stora kan man tycka… Eller varierar budgivning och aggressivitet beroende på vilka par som råkar mötas? 5LF verkar inte vara ett bra val, förmodligen beroende på att de flesta tar hem chansartade 3NT med övertrick, så glöm 5LF. Vi kan också se att favoriten av slutbud är just 3NT, följt av 4Sp och 4Hj. Favoriter bland delkontrakten är 2H,2Sp och 1NT. Men bjud som sagt in blint på dessa siffror, snegla lite på dina kort också!

/Rickard

5 kommentarer till Vilket är bästa kontraktet?

  1. bosse dubbel skriver:

    god morgon rickard!din partner vem är BM?strunt samma.På din fråga om
    bästa kontrakt som ger bäst utdelning så tror jag att 3 nt är i bjärred
    det mest vinstgivande betr.scooren,därför att vi har så variabelt spelfält 30-70 fördelning av spelare med övervikt för lite mindre rutinerade som gör att 3nt blir mest framgångsrikt.I övriga fall tror
    jag att delkontrakt ger bäst utdelning och framförallt gäller det att
    pressa motst. med konkurrensbudgivning i trevliga zoner där någon kommer
    för högt med straff som följd.Det finns ju spelare som inte öppnar på 11
    taskiga points och älskar att spela defensivt med sikte att ta straff på
    motst.och få bra utdelning.Min teori är spela OFFENSIVT överlag och spela defensivt mot slammar så får du bra utdelning.Spela ut kort som du
    garanterar att kunna ta emot återspel i färgen det ger också bra utdelning.EN gyllende regel är! MARKERA till den partner vad du vill ha i vända då får du ett bra resultat,men tyvärr många kan inte hantera denna så viktiga information som partnern bjuder på och därför får man inte betalt på brickan.Jag vet inte om detta gav dig någon vägledning
    Rickard men det var min spontana syn på hur man kan och bör gå tillväga.mvh BD

    Gilla

  2. 8009hans skriver:

    Klart klubben sponsrar detta annars får jag ta en vinflaska
    >Hans

    Gilla

  3. bosse dubbel skriver:

    god söndag f.m.på er! Ja jag tar gärna en flaska rött dyrt gott vin om

    nu min beskrivning anses vara den rätta.Och det tycker jag den är!

    Hans på med skidorna och ta med dig Rickard ner till sjön o träna för ni
    skall väl köra vasaloppet 2011 det ger bra taiming till bridgen.mvh BD

    Gilla

  4. Rolf skriver:

    Oj Rickard, jag visste inte ens att det spelades 7NT i Bjärred – jag kan inte minnas att jag gjort det. Men de vinsugna borde ju ha tänkt på regeln ”man bjuder bara 100%iga storslammar”.
    Avseende din analys om 1hf tror jag du spänt vagnen framför hästen. Att låta fi spela 1hf leder nämligen sällan till ett bra resultat – i min bok.
    Det är alltså inte öppnaren som är aggressiv och får behålla kontraktet utan motståndarna som passivt låter det ske. Och som därmed – vanligtvis – får färre poäng och därmed hamnar längre ner i den numera så populära kategoriseringen.

    Gilla

Kommentera

