2010-12-02 MP i praktiken / Rolf

Eftersom vi haft "missing points" uppe till debatt måste jag passa på att berätta om gårdagskvällens övning. Jag sitter med EDxxx EKxxx – Exx och BosseD öppnar med 1ru före mig. Jag får ihop till 4+3+2+5=14mp och visar de två högsta färgerna direkt med 2ru (i vårt system). Min partner bjuder 2hj varpå den dubble hoppar till 4ru.

Jag har bara visat 22mp i glad zon (ozon mot zon) och räknar nu bort de två straffpoängen i ruter då min partner inte har så många onödiga poäng där. Vilket innebär att jag har 10mp bättre än redovisat. Det räcker ju att han har säg hjD + spK + klD  = 7stp för att lillslam skall bli spelbar (12 – 7 = 5mp kvar).

Hur kan jag nu visa att jag är intresserad av 6hj och samtidigt ta hänsyn till att partnern kan ha noll stp? Enkelt – dubbla 4ru som ett kontrollbud! Jag har därmed visat fördelningen 5sp + 5hj + 3kl och kring 12 mp. Självklart ju och precis vad jag har. Partnern kan nu räkna baklänges på alla sina honnörer i de tre färgerna.

image

Nu hade Öst bara 5stp så han lägger av i 4hj. Trodde jag – men han passade!! Ah, fint partner med ett par zonbet.

Icke. Jag tog fyra spel för ett under-medel-resultat. Det var en sådan där zombiekväll. Jag återkommer när det finns en lyckad mp-bricka att berätta om. Trots allt var detta ett kontrollerat haveri. Vi kom ju inte i 6kl🙂

3 kommentarer till 2010-12-02 MP i praktiken / Rolf

  1. bosse dubbel skriver:

    hej Rolf!ja jag förstår dig,LGA var inte med på banan denna gång.
    Jag öppnade med 1ru för att inte onödigt spärra bort min partner ifall
    han hade något vettigt kontrakt.Att jag sedan bjöd 4 ru som en naturlig
    spärr för att bromsa er i en ev.slam fanns jag naturligt.Nu fanns ju inte slammen denna gång men det kunde ju varit så.Att jag sedan spelade
    för att undvika merrän 1 straff D i röd zon var ju ett måste.Men på parbrickan fick ni ju full utdelning,men det har ju inte med brickan innan att göra.jag förstår din irritation över partnern.mvh BD

    Gilla

  2. 8009hans skriver:

    Hej och skönt att se att även de rutinerade spelarna kan hamna i fel kontrakt. Hos oss öppnade jag med 1 ru Arne bjöd 2 ru Kent höjde till 3 ru och Mats passade pass även pass ifrån mig varvid Arne bjöd 4 ru pass ifrån Kent och Mats funderade och bjöd 5 kl som Arne bjöd 6 kl.
    Hans

    Gilla

  3. bosse dubbel skriver:

    Hej Hans!bra inlägg av dig.MEN! vad sysslade de rutinerade herrarna med?
    RÄTT KONTRAKT ÄR 4hj. alt. 4sp. som är strö hur kan man hamna i 6 kl.NI
    dubblade väl kontraktet?med ett par bet?stör alltid bra spelare så fort
    som möjligt då ger du dem huvudbry trots all deras skicklighet det gör
    att de oftat kommer i fel kontrakt eller för högt och det är ju bridgens
    lilla finess som man kan suga ”gött” på länge. mvh BD

    Gilla

Kommentera

