Missing pts

Skärmklipp

Hej  Undrar hur många missing pts det är på denna hand. Vi diskuterade detta vid bordet och vi fick helt olika. Det gäller givetvis västs hand.  Denna hand öppnade jag med 2 klöver men vad jag förstått hade 2 spader varit det rätta men det får vi  i vårt system partnern passa på.

Hans

7 kommentarer till Missing pts

  1. bosse dubbel skriver:

    hej hans! miss.points här är 17 varför rolf bjöd 4 spader direkt för
    slam fanns nog inte på brickan.klok analys av Rolf och jag bidrog till
    de saknade poängen så 4 sp.gick hem.gör försvaret fel har man 5 trick
    men se de gjorde de inte.mvh BD

    Gilla

  2. Rolf skriver:

    Jag får det också till 13 mp. Men det är ju bättre med KD än Kx så lite rabatt kan man få där. Jag har aldrig sagt att ni SKA öppna med 2 spader – det beror på vad ni skrivit på deklarationslappen. Står där ”Inviterande tvåöppningar i högfärg” är 2sp korrekt. Fast handen visar inte vitsen med mp eftersom den är en ”balanserad sexa”.
    Med sammanlagt 10mp skall man kunna spela utgång så svarshanden driver ju på (t.ex. 2NT – 3sp – 4sp). Jag hade aldrig hittat 3NT.
    Nu satt BosseD mittemot och han hade dels passat, dels sagt att vi spelade med svaga 2sp. Jag bedömde att slam var osannolikt så jag öppnade med 4sp🙂

    Gilla

  3. xlrocks skriver:

    Jag tycker där är ungefär 8,5 SS, dvs det saknas drygt ett stick till egen utgång. Lite får man hoppas på av partnern. Men det är ju bara en amatörmässig synpunkt! MP verkar ju mer vetenskapligt!
    Med facit visar det sig att V:s hand ger 8 stick och att partnern denna gång kunde bidra med de två som behövs… HjE var ju ett dubbelstick!!
    Lite naivt tror jag att tom Lennart och jag hade hittat det, åtminstone med en ostörd budgivning typ : 2Kl 2Ru 2Sp 3Ru 3Sp 4Sp… Men det är kanske väl simpelt.
    MEN så enkelt var det inte, vi satt på andra hållet mot Lars-Erik och Gunnel och de hittade tyvärr (mycket skickligt) 3NT som gick +1! 10 futtiga points och en skillnad på 63% eller 17! Vi reste oss och tackade artigt och med rätt etikett, men i fickan knöt vi näven och tänkte – vilken osis…

    Gilla

  4. bosse dubbel skriver:

    hej xlrocks! jag kände mig tvungen att bidra med en komm.om bricka 2.
    man kan med tur göra 5 trick i spader som någon gjort och man kan med
    misstag av fi göra endast 3nt och då får nNi bra betalt på brickan vilket ni borde fått.rätt kontrakt är 4 sp.att man sedan tar en chans på
    3nt ingår ju i partävlingsbridgen.mvh BD

    Gilla

  5. xlrocks skriver:

    Bosse, nu får du visa vad du går för! Ett par har gjort en ÖT i 4Sp och ett har fått en straff, det är ju sånt som bara händer. Bortser man från detta ser man att NT eller SP ger 10 stick! Tittar man på korten inser man ju också att ett trumfkontrakt kan ju inte ge något extra stick eftersom det inte finns några stölder att göra på korta trumfhanden. Det är väl det som är själva vitsen med trumf jämfört med NT om det inte finns något behov av att stoppa att motståndarna kan odla hackor i en färg. Om jag inte är hel fel underrättad innebär det i sådana lägen att NT är klar mycket mer värt än HF när man spelar partävling, eller? Tur hit och tur dit är väl inget du kan kalkylera med för att fastställa rätt kontrakt. 3NT var optimalt och Lars-Erik kom fram till det efter en stunds funderande, ett bevis på stor rutin och skicklighet. OCH som vanligt hade vi otur att sitta vid deras bord då.
    SEN kan man ju diskutera om vår diskussion är utanför ämnet för detta inlägg….

    Gilla

  6. bosse dubbel skriver:

    god morgon rickard!tack för din kommentar.Ja,du har rätt att 3nt kan bli 10 spel,men som du ser finns chans att man inte kommer åt färgerna
    hos träkarlen för att göra 10 trick och då är ju 4sp.att föredraga.Skarpa motståndare ser nog till att hålla 3nt= alt.straff och
    det finns chans på 11 trick i 4 sp.om motst.somnar till som någon gjort.
    att få straff i 4sp.måste ma som spelförare gjort något galet.Betr.ditt
    resonemang om tur hit eller dit så spelar inte jag,sitter korten fel får
    man bita i det sura äpplet.Själv använder jag plan A och plan B och går inte detta så gjorde jag ändå vad jag föresatt mig och får nöja mig vad
    protokollets utfall blev med de andra spelarna.Sådan är min strategi,fel
    eller inte?men så är min filosofi oc det har ju inte gått helt åt pepparn resultatmässigt!Ja du rickard bridgen är spännande och kul ibland är man i himmelen och ibland under jorden.det är väl det som gör livet värt att leva.mvh BD

    Gilla

  7. xlrocks skriver:

    OK, Bosse jag håller med om att det kan se besvärligt ut för spf att få för HjE utan hjälp vid ett första påseende. Och tack för pucken om skarpa motsåndare (mao Lennart & jag missade..), med sånt ordval får du räkna med moteld!
    Har svårt för att inse vad ett spaderkontrakt hjälper mot detta, du kan ju aldrig komma in på bordet med en stöld, så lyckas du komma åt hjE så beror det ju inte på om det är Sp- eller NT-kontrakt, eller är det något som mitt öga missat där?
    Kollar man läget lite närmre så inser man att N förr eller senare tvingas spela in bordet eller ge favör oberoende av NT eller Sp, that’s it! Berätta annars hur motspelet ska gå till för att tvinga spelföraren till 3NT=!

    Gilla

Kommentera

