Bloggen och framtiden / Rolf

Vi har begåvats med en blogg tack vare Rickard som menar att den kan apellera till yngre personer. Hur går det då? Hjälper bloggen till med rekryteringen? Det vill jag inte påstå. Kanske skall man se det på längre sikt? (Personligen tror jag det behövs nybörjarkurser men då krävs så mycket annat att det inte är att tänka på ens). Kanske måste medlemmarna visa lite större aktivitet så att bloggen blir en levande DUBBELRIKTAD plattform och inte en ENKELRIKTAD hemsida (som den nästan är idag).

En blogg kräver fler redaktörer (t.ex. Lars) för att det är trots allt inläggen som bestämmer fart och inriktning. Kommentarerna kommer mer från baksätet men höjer ju stämningen i kupén. Kommentarer får vädra avvikande åsikter och måste inte vara helt korrekta – man får ha fel för sig ibland. Däremot skall de vara sakliga (hålla sig till ämnet) och inte gör bort någon. Händer det i bilen kommer det genast en motkommentar som håller samtalet på den smala vägen.

På samma sätt skall deltagarna i bloggen hålla styr på varandra. Det skall inte finnas en överinstans som i bakgrunden avgör vad som passar och inte passar. Då bör Rickard snöpa bloggen till en hemsida och (troligen) lämna över innehållet till dem som vet bäst.   

Det vill då till att "den tysta majoriteten" (trafikstatistik visar att många av er LÄSER bloggen) också deltar och SKRIVER några kommentarer då och då. Ni kan börja nu genom att tycka till om följande:

Kommentarerna bör visas i fallande tidsordning under respektive inlägg precis som inläggen själva visas.

Det finns nog en inbyggd opinionsfunktion där man trycker på ja/nej-knappar men jag tycker gott ni kan träna att skriva en kommentar. Det är faktiskt inte farligt. Och kanske kan en liknande blogg byggas upp i Lomma så att fler i kommunen hoppar på plattformen.

4 kommentarer till Bloggen och framtiden / Rolf

  1. Lars skriver:

    Intressant artikel!
    Håller med om att bloggen skall vara självsanerande.
    De etiska regler som vi har vid bridgeborden skall självklart följas även i bloggen. Är man i utkanten av dessa så bör det vara läsarna
    som kommer med kritiken och inte någon domare på läktaren.
    Som bloggare skall man vara beredd på kritik men detta bör inte avhålla någon från att blogga.
    Hur det varit hittills har jag ingen aning om. Jag kom in första
    gången i förra veckan.
    Betr fler redaktörer så tar jag gärna en av stafettpinnarna, men kan inte leverera på någon vecka eftersom jag är på resa.
    /Lars

    Gilla

  2. bosse dubbel skriver:

    hej på Er! jag tycker man kan vara lite skojsam med sina komm.om spelet
    partnern och motståndarna på ett trevligt sätt utan att vara taskig eller komma med skällsord om partners spel eller motst.spel utan en kul
    dialog till det taktiska spelet och dess resultat.Jag tror att läsvärdet på bloggen och skrivandet ökar i takt med humorn.(deet tror i alla fall BD) Bra Rolf om dina kommentarer i ovannämnda skrift,erfarna
    meriterande spelare kan ju delge många bra saker inom bridgen bara de andra spelarna är med på noterna och läser och skriver vad man gjorde rätt eller fel,det är väl själva tanken att få information så att men kan försöka bli en bättre bridgespelare på sikt.tack för ordet BD

    Gilla

  3. Kent skriver:

    Jag läser gärna och ofta inläggen i bloggen.
    För mig är det logiskt om kommentarerna har samma tidsordning som själva inläggen, d v s fallande tidsordning.
    //Kent

    Gilla

    • Kent skriver:

      Jag tar tillbaka mitt inlägg ovan, sedan jag funderat och inte som tidigare spontant svarat.
      När man läser inläggen vill man ju ha de senaste överst och inte behöva flytta sig längst bak/ner för att se vad som är nytt inkommet. Det är säkert alla överens om.
      Men när man ska läsa kommentarerna till inläggen, som ju ofta inte blir svar enbart på inläggen utan även svar på kommentarerna, bör det nu enligt min mening vara som det hittills varit, nämligen att de kommer med den första kommentaren överst och den senaste sist.
      Ursäkta velandet.

      Gilla

Kommentera

