BBO – kan det va nåt?

Till och från, ibland efter ett glas vin en fredag med tråkigt TV-program har jag hamnat där – på BBO (BridgeBaseOnline). Just nu – lördagskväll 23.00 (jag är ensam i vårt sommarhus och Eva besöker vår dotter i Dalarna) finns det 14697 människor där, och min BBO-partner (Sophie54 – från Katrineholm är där.. – hon är “maniack” 5000+ påloggningar sen 2008, hon är nästan alltid där, så det kan bli vanebildande – men hon är trevlig och duktig – lite risky ibland dock, men jag bromsar så gott det går…)

Bridge ska upplevas live (IRL som det heter på nätet, in real life) med känslan av kortlapparna i näven, visst är det så, det vet jag – och det tycker jag också, helst på Medborgarhuset i Bjärred

Jag gjorde ett försök att via BBO knyta an till min bridgepartner från lumpen, Hasse W (han bor i Stockholm). Han och jag utvecklade en speciell känsla , mellan alla trista lektioner och vapenvård, vi hade en feeling för hur vi bjöd och spelade som var magisk… Vi var lirare båda, och tänkte nästan alltid lika. Om man exakt vet hur partnern tänker och han vet motsvarande är bridge magiskt, det behövs inga invecklade system och konventioner – det bara funkar!!

Så vi gjorde ett försök att “lira” igen, men för Hasse fungerade det tyvärr inte, han behövde kortkänslan, sa han – kanske det berodde på obalansen vi har i datorkunskap – man måste också känna sig likvärdiga med totalt förtroende för att bridge ska fungera.

Jag vet att Magnus är där ibland, han heter maleka och jag har lagt upp honom bland mina vänner, så när han är där får jag reda på det när jag loggar in. Har inte hittat honom ännu tyvärr. Hade varit kul att spela lite med honom nån gång…

Men jag vet inte om vi är fler som är där, och ibland…. Att spela med XXXX från Argentina, som bjuder efter helt andra principer, är ju inte speciellt kul och inspirerande – varför skulle det vara det?  Jag har ju ingen idé om hur han/hon tänker så det är ju egentligen bara lite meningslöst tidsfördriv, fast det kan man ju få unna sig ibland. De som jag haft en trevlig stund med samlar jag bland mina ”vänner”, de jag vill undvika spela mad har jag i listan av ”fiender”, så slipper jag bli placerad med dem fler gånger.

Men, om jag och alla andra visste vilka ni andra är, som är där? Så skulle vi ju kunna ha lite kul när det är tråkiga TV-program. Så min tanke med detta inlägg är att om ni är registrerade på BBO kan ni väl lägga in en kommentar där ni anger ert alias på BBO. OCH om ni inte har registrerat er så kanske ni ska komma loss…

Det finns även en Nordisk hörna där nu och jag tror man kan lägga upp en hörna för Bjärred också – om nån tar reda på hur man gör det. Vi kanske skulle köra en 10-12 brickors tävling där ibland…. Med full dokumentation, det trevliga/otrevliga med bridge på nätet är att allt är registrerat budgivning och vart enda kort som spelades och i vilken ordning… Datorn är duktigt på sånt!

Eller om ni vill hellre ha en genomgång IRL, dvs att jag tar med min dator och att vi har ett snack innan en torsdag – signalera för det i så fall.

En annan tanke jag haft är – om jag och min partner spelade lite där så skulle vi kanske  kunna uppnå det optimala – förstå varandra om och hur vi tänker och fungerar och med ett rationellt snack om varför och hur efteråt , baserat på exakt registrerade fakta… Men jag inser att ni som nappar på den idén blir odödliga, eller?

/Rickard

4 kommentarer till BBO – kan det va nåt?

  1. bosse dubbel skriver:

    hej xlrocks! jag tycker det är bra att du ger bridgespelare i bjärred
    tips om vilka fina möjligheter det finns med databridge i alla dess former,dessutom är detta ditt revir så att säga,jag vet många som spelar
    på nätet varje dag antingen bbo eller någon annan datafil.Lycka till med
    utvecklingen av detta.Jag personligen spelar aldrig bridge på nätet jag
    nöjer mig med att spela live på klubbarna det räcker för mig som kan se
    mina partners och motståndares ansikte live,det är min personliga åsikt
    många håller säkert inte med,ok upp till dem då.mvh BD ingen datanörd!

    Gilla

  2. Magnus skriver:

    Stämmer att jag brukar vara inne på BBO under ”Maleka” (ej med ck). Namnet har jag tagit från vår segelbåt. Färstår igentligen inte varför man allid måste ha ett ”nick-name” på nätet. Det är ju inget att skämmas för att man spelar bridge🙂.
    Förresten har mitt nätspelande minskat sedan jag fyllde år. Min hustru förärade mig då ”Bridge Baron 20”, vilket tar upp mycket av min lediga tid. Felet med nätspel, tycker jag, är att det ofta går lite för långsamt.

    Gilla

    • Kjell Wiberg skriver:

      Hej!
      Det händer att jag spelar på BBO o då som kjeove,lundius eller lundabo.
      OBS kan vara vanebildande!!!

      Gilla

  3. xlrocks skriver:

    Har nu också anmält mig på BBO Nordic, http://www.bbonordic.com/. Verkar mer norsk än nordisk för närvarande. Se även artikeln/annonsen i Svensk Bridge. Gör det du också!! (körde alias xlrocks som här)

    Gilla

Kommentera

