KM 2010-2011, första deltävlingen 101118.

Bridgen är ett märkligt spel. Ibland sitter man på klubben och spelar motspel en hel kväll och sliter som ett djur för att nå medel. Ibland spelar det ingen roll hur man bjuder poängen ramlar in ändå och många gånger förstår man inte riktigt hur det gick till. Agneta och jag hade en sådan kväll igår. Givmilda motståndare slängde många gånger poängen efter oss. Dock hjälpte vi ibland till själva och resultatet blev som sagt lyckat, 73%. En gång på 90-talet när vi hade medel = 100% så hade Agneta och jag 148% dvs omräknat till dagens måttstock 74%. Det var samma euforiska känslor då som nu.

Några av spelen:

clip_image002[4]

På kvällens första bricka mötte vi Arne och Mats. Båda dessa herrar har varit mina partners under många år. Det är alltid spännande att möta dessa eftersom vi känner varandra så väl. (Arne spelade jag med i ca 10 år och det var när jag träffade Agneta (kärleken) som partnerskapet upphörde. Vi har haft många trevliga stunder vid bridgebordet. Mats är min Lomma- och fyrmannapartner sedan många år. Samma där, många trevliga stunder. Ett stort tack till er båda nu när jag har möjligheter att tacka i tidningen. Till given: (Denna brickan tog jag med eftersom den finns på hemsidan, alltså ingen kritik mot motspelet.)

Budgivningen gick:                     Öst, Agneta        Pass         2Hj 
                                              Syd, Arne           1Ru          3Ru 
                                              Väst, Lars          1Hj           3Hj 
                                              Nord, Mats         1Nt           D

Mats startade med RuÄ och bordet så riktigt trevligt ut. Jag var hundra på att Mats hade Hj K och Hj Kn fjärde. Arne markerade med hög ruter visandes spadervända. Sp Kn kom från Mats och redan nu visste jag att jag skulle få hem kontraktet bara inte Mats hade fem Hj Sp K stack knekten och Sp Ä kom i. Sp D kom och en tredje spader kunde jag ta med Sp 10. Hj 8 fick gå runt och det var trevligt att se Arnes Hj 2. Hj 10 tog Mats med Hj Ku och vände med Kl till min kl Kn. Hj till Hj D, Ru K med klöversak, Kl till Kl Ä. Hj Ä , knekten föll och hög spader och hög hjärter ordnade hemgången.

clip_image002[8]

Om jag fick anstränga mig på förra brickan så behövde jag göra desto mindre på denna. Budgivningen gick:
Pass från Hugo, disciplinerat pass från Agneta, pass från Sven-Åke och en hj från mig.
Pass från Hugo 2Ru från Agneta (minst 5-korts eftersom ruter är tangentbudet till hjärter) och jag hade ett lätt pass. Det satt pest för allting och när röken skingrat sig så blev det en back och 82 % till oss utan att ha åstadkommit någonting annat än en naturlig budgivning.
clip_image002[10]

På denna bricka mötte vi min trätobroder (Bosse, i all välmening!)

Budgivningen:  Syd Bosse          1 Ru               3Hj       4 Ru pass runt, slut på pilkastningen, 
                         Väst Agneta       Pass              3 Sp      Pass ingen dubbling 
                         Nord Kutte         1Hj                 Pass     4Hj 
                         Öst Lars             2 Sp(6 kort)   Pass     4Sp

Jag bjöd 4sp då jag trodde vi satt på en dålig bricka och att 4hj skulle kunna gå hem.Utspel från Bosse Kl E och klöverfortsättning till Kuttes Kl Kn. Hjärter i vända, Hj Ä från mig och liten från mig Nord Kutte som nu försökte sätta press på mig genom Kl Ku. Stöld med spaderhonnör, hjärterstöld med Sp Ä, spaderhacka från bordet och nu var det bara att hoppas på att spadertio sitter andra. Så satt det och efter Ru till ru Ä så kunde jag saka ruterförloraren på kl D och fyra spader var hemma.

Det fanns massor med andra trevliga givar men dem man kommer ihåg bäst är dem där man varit spelförare. Också Agneta utmärkte sig men dem får hon ta själv.

Mvh/Lars

2 kommentarer till KM 2010-2011, första deltävlingen 101118.

  1. xlrocks skriver:

    Tack Lars!
    ”Nog” bästa vinnarreportaget hittills, om det nu finns en sådan tävling, gör det det??? Det hoppas jag verkligen inte! Vi tävlar i bridge – det gör vi, men….
    Tittade på bricka 29 som du valt, vi satt mot Göran och Sanna och de bjöd 2Hj (ÄNTLIGEN HAR DE HAMNAT FEL, tänkte jag…) och jag som satt med 6-korts hjärter och passade av och myste. 54%, jag var övertygad om att den brickan skulle bli ensamtopp! Visst är det ett märkligt spel.

    Gilla

    • Lars-Erik Ahlberg skriver:

      Jag vill också gratulera till vinsten. Bra spelat och väl nyttjat det som dessutom bjöds på.
      Framför allt vill jag tacka dej Lars för ett trevligt och sakligt inlägg. Ingen, partner eller motståndare kan känna sig sårad.
      Fler sådana inlägg och då får vi större intresse att läsa och lära de många taktiska planer som bridgen har.
      /Lars-Erik

      Gilla

Kommentera

