2010-11-18 I valet och kvalet / Rolf

Vad göra? Si eller så? Och VARFÖR gjorde jag så?
image

3NT på 26hp. Spader ut från Väst till min knekt. Även utan femkortsfärger har Rickard lovat att hemgångschansen är över 55%. Så det är väl bara att sätta igång. Klöver till knekten och ruter till damen. Det var tre stick. Öst kan inte se att Väst har fyra stora spader kvar. Går ju bra så långt. Plus fyra i hjärter och klE har jag åtta. Var finns det nionde? Vi drar ner fyra hjärter så länge. Väst följer och Öst sakar två spader (och behåller en spader om ruter skulle spelas fler gånger). Alltså hade Väst 5spader + 4hjärter + klöverK + ruter7.
Jag kan ju inte spela ruter fler gånger även om Väst har ruJ. Så mitt nionde spel måste komma från klD. 
Då är frågan; hade Väst från början 2-2 i lågfärgerna eller singelruter + Kxx i klöver? Ren gissning – motståndarna har ingen anledning att längdmarkera. Vilket är roligast – fällning eller inpetning? Definitivt inpetning. Vi kör den = spader till kungen. Sedan skall det sakas på några spader och därefter måste Väst vända från klöver Kx. Men det kom en ruter! Och inte knekten ens. Två bet.

Här gjorde jag ett taktiskt fel. Frågan var inte vilket alternativ som var roligast utan vilket som var taktiskt bäst. Jag borde insett att en bet i trissingen hade varit hyfsat bra – den är ju inte självspelande.  Och därtill en 50%ig hemgångschans. Jag skulle ha tagit mina åtta stick – och se då hade klK fallit för hemgång. Vem har sagt att bridge skall vara roligt? Inte partnern i varje fall🙂

2 kommentarer till 2010-11-18 I valet och kvalet / Rolf

  1. bosse dubbel skriver:

    hej Rolf!En sak är säker och det är!Jag förbjuder på det allra grövsta
    att öppna med 1nt med dubbelton med 2hackor i hf.garanterat kinesiskt självmord och det var precis vad som hände!Rickard gjorde något han aldrig skulle kunna tänka ut,men han gjorde det sp.8 ut från 4 hackor
    skickligt just denna gång och jag kan bara gratulera honom han förtjänade denna topp.Men bridgen är ju ett förunderligt spel det är därför man fortsätter i tron att det kan ju bara bli bättre.Vill passa på och gratulera Agneta o Lars som körde racet hela vägen har man flyt då skall man inte bromsa,det fick vi erfara när vi får 2 points och vi skall ha minst 30,skit samma de förtjänade att vinna så enkelt är det.
    mvh BD

    Gilla

  2. xlrocks skriver:

    26 hp och bal/bal = 3NT om jag minns min Jannersten rätt! Men ibland är f-n med i leken, så 55 är ju ingen garanti, den heter 100! Men 55 är ju dock mer än 50…. (Det jag ”lovat” är inte hemgångschans, det är utdelning i % på brickan)
    Nock, om den rationella delen. Jag spelar bridge för att jag vill uppleva glädje (det är klart att man undrar ibland..) Min hjärna spelar mig ett spratt om jag kan se korsstöld som en alternativ spelplan, då glömmer jag allt om sannolikhet. Men efteråt undrar jag ju varför jag valde den strategin, var det för att jag hoppades på mina motståndares tomma blick när E och K for all världens väg, eller vad var egentligen tanken? 50% av hjärnan står för logik och en minst lika stor del står för annat som ibland leder till stolliga beslut, så är det! Klart man satsar på inpetning, om det finns en liten chans att det lyckas…
    Ur mitt perspektiv är det självklart! 100% eufori mot en straff för medel, för vem väger det lika?

    Gilla

Kommentera

