En viktig storslam / Rolf

I en fyrmannamatch kan vissa brickor vara helt avgörande. Som väst satt jag med imageoch öppnade med en stark tvåöppning i hjärter. Partnern svarar 3 hj och visar därmed en positiv hand från slamsynpunkt (annars bjuder han 4hj med minst trekortsstöd). Jag essfrågar och får två ess. Därmed kan jag lägga klöverlankan på spE och med normal hjärtersits är 7hj lägg. I partävling hade jag bjudit 7NT eftersom jag kan räkna till 13 spel. Sitter hjärtern emellertid 4-0 blir 7NT onödigt många bet.
image
Således (2kl – 2ru) – 2hj – 3hj – 4NT – 2ess – 7hj. Klöver ut till ess och hjK+D samt spK. Därefter hjE, spE med klöversak och min hand står. 1510 noterat. Enklare kan det väl inte bli? Vid andra bordet hade motståndarna 510 in. Så visst kan budgivningen strula till sig. Skillnaden på 1000 poäng (storslamsbonus) ger 14 IMP.

4 kommentarer till En viktig storslam / Rolf

  1. Kent skriver:

    Roade mig med att översätta handen till Hans och min budgivning.
    Vi hade öppnat med 2Kl. Svaret 2Sp anger 7+ och 5 spader. Nästa bud blir 3 Hj. Då måste ev essfråga komma från öst, vilket det sannolikt gjort. Svaret 5Kl säger 3 ess av 5 och östs svar blir då 6 Hj. I fyrmanna har det inte så stor betydelse.
    På en sådan här hand är det ju avgörande att det är väst som styr och singelkungen i spader blir avgörande. Lite märkligt dock att era motståndare inte kom till åtminstone 6Hj, eller…?
    Funderar lite på din starka hjärteröppning. Hur stark får den vara?
    Antar att ni vann matchen – grattis i sådant fall.

    Kent

    Gilla

  2. Rolf skriver:

    Mitt 2hj får vara hur stark som helst men högst 14mp (här saknas 12hp). När jag öppnar med 2kl har jag stark klöver eller sang. Det är en klar fördel anser jag att visa ”grundfärgen” med en gång. Annars hamnar man som du skriver i 2kl – 2sp – 3hj – vadå-situation.
    Jag gillar inte poängsvar eftersom jag anser att låghonnörer inte har med saken att göra. Med två ess skall naturligtvis Öst svara positivt = 2sp (hyfsad femma + minst 1½ honnörsstick). På 3hj bör han svara 4hj (inte essfråga – han har redan visat lite ess och kungar). Nu kunde vi hoppa över den problematiken och fastställa trumf redan på treläget – om vi nu behövt kontrollbjuda på fyrläget.
    Alldeles oavsett tycker jag att Väst har råd med en essfråga efter 4hj. Precis som du skriver är det först när Öst visar båda essen som Väst får spK värdefull och plötsligt hade tretton stick.
    Under Seriespel redovisas lite allmänt från matchen. Det hade jag hoppats att alla serielagen ville göra …

    Gilla

    • Kent skriver:

      Jo, jag såg sedan er rejäla seger under Seriespel!
      Hur räknar du ut dina saknade 12hp?
      Det är alltså 14mp som anger gränsen för när du öppnar med ”normal” hand?
      Hur hanterar ni sang i denna budgivning? Vår 2NT öppning ingår troligtvis i din 2Kl öppning.
      Intressant – ser att vi även här kanske ska se över vår budgivning.

      Gilla

  3. Rolf skriver:

    Till Christian Motala; jag ”flyttade” din förklaring av mp till Syskon / Missing Pts för att rädda den till eftervärlden.

    Gilla

Kommentera

