Visst är Multi 2 ruter bra!!!

Skärmklipp

På denna bricka öppnade jag med multi 2 ruter som väst. Första frågan man kan ställa sig är ifall handen är för bra för att öppna med multi. Marianne satt tyst och inväntade katastrofen. Kent bjöd som vi gör 2 hj och jag bjuder 2 spader. Man kan undra om det bara var Fagerströms som ej gick in i budgivningen. Det var inte så roligt att sitta med 5 bra spader emot och 24 hp.

Hans 

6 kommentarer till Visst är Multi 2 ruter bra!!!

  1. xlrocks skriver:

    29% och bra? Ni var ju helt ensamna om det budet! Jag utgår från att du vill provocera… Vad har du för synsätt i bridge, bra för motståndarna?
    Själv var jag också V, tror jag passade (har ju två starka färger). N öppnande 1Sp,p,2Kl och jag klev in med 2Ru, sen blev det fight och motståndarna slutade i 5kl, där vi tursamt lyckades få en straff! En av många svåra brickor denna kväll, en av de få där fru Fortuna satt på vår sida.

    Gilla

  2. Anonym skriver:

    Jag tog för givet att Ni förstod att det var ironi bakom rubriken. Då vi spelar med det blir det så här tokigt ibland. Fortfarande är jag inte överrens med mig själv om jag hade en ”multi-öppning”
    Hans

    Gilla

  3. bosse dubbel skriver:

    hej Hans! nej du skall inte multi.bjud 1 sp.eftersom du har god ruter hand att fly till.alt. är passa i första sväng och bjud upp till dans så
    får du säkert ett bra resultat,men det gäller att passa i tid så fi inte
    hinner hitta 5 klöver.Ni var dessutom i zon och då brukar fi i ozon bjuda allt vad tygen håller med bra resultat för det mesta.Multi öppn.
    skall man 6 kort med 2 honnörer och någon singel eller 2 dubbelton och
    gärna en topphonnör 2:a i röd zon.max.10 hp. i vit zon ner till 6-8hp
    och då 2honnörer i hf.Prova på detta konceptet så får du din belöning
    i protokollet. mvh BD

    Gilla

  4. Rolf skriver:

    Håller med Bosse om att handen skall vara mer ensidigt högfärg. Den är spelstark även i ruter och hade det bara funnits TVÅ DEFENSIVSTICK hade jag öppnat med 1sp. Nu hade jag passat och inväntat chansen att visa 5-5 senare.

    Gilla

  5. Rolf skriver:

    Bara en tanke att skicka till Kent angående svar på 2ru. Hans skulle kunna haft KJsjätte i hjärter i stället. Inte särskilt troligt men möjligt. Svarsbudet på 2ru bör vara 2sp = ”partner jag vill spela 4hj om du har hjärter annars skall du passa.” Tvärtom är enklare ty då svarar ju Hans 2sp på dina 2hj (som nu) och sedan är ju 3sp motsvarande utgångsinvit. Det positiva svaret 2NT visar att svarshanden tror på utgång oavsett vilken högfärg öppnaren har. Om svarshanden har bra i båda högfärgerna (och t.ex. vill spärra) kan han direkt hoppa till 4hj som öh tar bort om det var spader. Lite surt om 2ru var en stark hand ty då har man förstört sin egen budgivning …

    Gilla

    • Kent skriver:

      Tack för den tanken Rolf. Ja, här har Hans och jag alltid varit stelbenta och svarat antingen 2Hj eller 2NT. Men med ditt tips öppnas nya möjligheter. Tack för det. Ska diskutera igenom med Hans.
      Vi var nog ganska överens vid vår genomgång av våra misstag dagen efter spelet, att handen inte motsvarade en multiöppning, så pass hade i detta fallet varit rätt.

      Kent

      Gilla

Kommentera

