Torsdagsspelet mårtensafton

003

Vinnarna denna vecka blev Åke Stein o Leif Ahlberg.  Deras procensats blev  65,9. De har varit borta och tränat i 3 veckor vilket gjorde susen. Herrarna lovade ett reportage inom kort ifrån kvällens spel.  Nästa vecka spelar vi första omgången av KM 2010-2011. Det är de 2 bästa av 3 som gäller, och det skall vara med samma partner.
/Hans

imageimage

Inga stora överraskningar denna kväll i toppen, Folke och Anders tvåa och Bosse och Allan trea. 7 av de 10 första platserna togs av de nio paren i grupp A (BF ranking)!! Största överraskningen var Lennart & Kerstin som kom in femma, de är för närvarande  rankade på 18:e plats, men på stark uppgång +1,7% senaste året!
/Rickard

Det roliga med dagens prislista jämnfört med vad vi hade tidigare dvs 5 priser scratch och 5 priser hcp är att av dessa 10 pristagare är 9 st med på vårt nya system. De som inte kom med var Rolf o Lars-Göran.

/Hans

image

Av deras fyra ensamtoppar valde Åke deras avslutningsbricka, ensamtopp på 4LF!! Vi bjöd samma och fick en back, de gjorde +2! Här kommer Åkes förklaring hur det gick till:

Hur man får topp på 4 ruter + 2 !
Sista brickan nr 6.

Ö 1 kl 
S pass
V pass
N 1 sp
Ö 2ru (lovar egentligen längre klöver men vill visa styrkan genom stigande bud)
S 2 sp
V 3 ru (0-5 poäng men ruterfärg och stöldvärden i spader)
N 3 sp
Ö 4 ru (V har renons eller singel spader, bra anpassning trots "poänglös" hand hos V)
Pass runt

Sp kung i utspel
4 spaderstölder på bordet och ett tapp på ruter dam.

Ruffing, I just love it!
/Rickard

2 kommentarer till Torsdagsspelet mårtensafton

  1. bosse dubbel skriver:

    god morgon exlrocks! ja,dessa 2 brickor 5 o 6 spelade vi mot Roos-Böklin
    på ricka 5 fick jag briljera med 1nt= 20 points.strunt samma.på bricka 6
    öppnade jag öst med 2NT 20-21 min partner bjöd 3ru övf.till hj.jag bjöd 3 hj med singel ess och då bankade min partner in 4 hj. på 6korts och 2 points.trots alla mina tappra försök med stölder i spader m.m. fick jag
    endast 1 back där skall vara 2 straff.Jag anser att min partner skall
    passa på 3hj. vi har ju max 22-23hp och det finns ingen boody hos min
    partner,så 1 straff var priset man får betala,3 hj.blir en ensam topp
    det skulle smaka ”fågel” me så kan det bli ibland.4 ru som åke snyggt
    lirade hem skall inte gå med ett kompakt försvarspel.Det var ju mina lagkamrater som lyckades och dessutom vann tävlingen så jag är tillfreds.mvh BD

    Gilla

  2. ballright skriver:

    Budgivningen gick likadant vid vårt bord fram till 2sp. Partnern passar fortfarande och då måste jag ju lägga ner rörelsen. Det händer inte sällan att mina medspelare MEDVETET inte bjuder för att förhindra att motståndarna hittar en anpassningsutgång – i detta fall 4sp.
    Det beror väl på att jag bjuder för vekt? Eller tvärtom? Hur som helst kommer jag inte ihåg när det senast var rätt att passa. På denna bricka gick 2sp bet sedan spelföraren stulet med för små spader på handen och dessutom dragit en trumfrunda med spK. RuD bara låg där och såg stor ut.

    Gilla

Kommentera

