Fotomontage igen!

image

Bosse och Allan, grattis! Bosse var som bortsopad när resultatet publicerades så det fick bli “Montage”-tricket igen! Denna gång var det inte Hans fel, han hade kameran med!

image

Odiskutabla vinnare denna kväll med god marginal, nästan 6%, dvs nästan tre ensamtoppar mot medel mot tvåorna – Kerstin och Lars. Tjuvtittar man på deras protokoll så är där otroliga 11 gröna mot en orange! Lennart och jag var tyvärr generösa och hetsade upp dem i 5 klöver till vad vi då trodde var – en ensam botten. Nu visade det sig att Göran & Sanna blivit hetsade till 6 Kl,  som också gick hem, åtminstone ibland, så den nesan slapp vi! Kul om någon gjorde analys på en av kvällens svingarbrickor, bricka 24.

image

Hur borde man gjort och varför? På tredje plats kom en oprövad konstellation, 3 tidigare försök sen 2003 – får nog sägas vara oväntat, grattis Carin och Magnus!

Vi ser alla fram emot Bosse och Allans förklaringar på denna “massaker”! Varför inte bricka 12 där de ensamma hittade 3NT, som ingen annan såg.

image

Här kommer Bosses förklaring, som vanligt chansade de och var lite fräcka…

Jag tror buden gick så här:
Pass-pass-1 hj-D
pass-1 Nt-pass-2 Nt
pass-3 Nt-pass-pass
Om inte öst öppnat hade jag bjudit 1 Nt trots 2 st 2-korts färger.
Jag har ju en hyfsad 6:a i ruter. Lågfärg under utgång är sällan rätt om man kan spela sang i stället.
När Allan varken bjuder spader eller klöver utan 1 Nt bör vi ha anpassning i korten,
därför frågar jag efter max eller min med 2 Nt.
Svårare var det inte.

OK, tack för det! Det är UD som var grejen, alla andra klev in med 2Ru, som jag gjorde! Så det var vad jag fick kämpa med mot Lars och Kerstin som jag klarade hem precis. Jag fick hjärter ut och sedan tvingades jag stjäla två ronder med hjärter högt för att då inse att Lars lyckats få Ru9 hög, då trumfen inte satt 2-2 som jag hoppades. Hade jag gissat rätt och stulit lågt andra gången hade vi fått 46%, nu blev det 25%. Borde förstått det på att Lars funderade en hel del innan han vände i hjärter när han kom in på ruter ess. Hade han inte själv haft nian hade han ju inte funderat….

/Rickard

3 kommentarer till Fotomontage igen!

  1. bosse dubbel skriver:

    hej xlrocks! ja du skall få min kommentar.vi mötte Siv o Ulla på denna
    bricka och vi bjöd ru och de bjöd kl o sp för att sluta i 5 klöver,men
    då tyckte jag att 5ru vore bra för förmodligen dubblar de inte och bjuder säkert inte 6 klöver varför 5 ru minus 4=200 gav 14 points vilket
    får anses som anständigt.ha en skön allhelgonahelg mvh BD

    Gilla

  2. bosse dubbel skriver:

    hej igen xlrocks! vill bara nämna att denna bricka spelade inte viså de så! typiskt att chansaren Bo H. slänger in 3nt som lyckas gå hem,men så mötte man kanske inte det bästa motståndet heller.mmen fräckt o fredigt
    vågat som gav full ytdelning.Grattis till Er båda! mvh BD

    Gilla

  3. Rolf skriver:

    I Ingers lärobok Steg1 står att man dubblar ANTINGEN med en egen öppning och mottag i de tre andra färgerna ELLER men en egen färg och 17hp. Alltså fall2 precis som Bo gjorde (jaja, men det finns två tior också). Sedan beror budgivningen på systemet men man skall väl spela trissing på minst 26hp? De flesta 3NT hänger på utspelet men varför skall någon hitta klöver ut?
    Nyckeln är alltså UD, fall2. Man måste visa partnern sin ”17poängare”.

    Gilla

Kommentera

