2010-10-04 Den inre monologen /Rolf

Ofta är mötena med Bo och Allan händelserika – så också denna vecka. Vi gratulerar och redovisar vårt bidrag.
image

Bo öppnar med 1hj – partnern bjuder 1NT – Allan 2sp. Det var värst vad det bjuds men vi har ju merparten av poängen så jag klämmer till med 3kl. Bo svarar Allan med 3sp – partnern bjuder 3NT och Allan 4sp. Det blir bara värre det här. Bäst att passa.

Bo passar – partnern dubblar och Allan passar. Jaha javisst vi har 23hp tillsammans och motståndarna således 17hp. De offrar sig alltså mot vår trissing med 4sp! Mitt klöverbud gjorde susen. Tur att partnern är vaken och dubblar å mina vägnar.

Vad skall jag spela ut tro? Partnern har sangat och visat minst ett håll i spader. Bo&Allan har helt klart ingen gedigen spaderfärg så de har väl laddat för att korsstjäla så mycket det går. Och vad spelar man ut mot korsstöld? Jo, trumf.

Spelar jag trean kan partnern ta för esset och vända och då maskar Allan så jag får för damen. Men tänk om Bo har spK? Då blir inte partnern glad med E+J. Kanske bäst att lyfta på ruE?

Men Allan kan ju ha ruD och då har jag sålt ett ruterspel. Rutern vet jag egentligen inte ett skvatt om. Däremot har partnern sangat på hjärter och borde ha en gaffel där. Och med dubblingen har han begärt träkarlens först bjudna färg i utspel. Fast det var ju egentligen jag som skulle ha dubblat …

image

Spader ut – trumf mot korsstöld – ger två dubblade bet (500 in) och en ren topp. Andra utspelsalternativ medför dubblad hemgång och en delad botten. Usch ja, varför är allt så självklart efteråt? Jag får i varje fall en gås med hem. Godnatt.

6 kommentarer till 2010-10-04 Den inre monologen /Rolf

  1. Rolf skriver:

    Fast ruE + 2xSp + hjK ger en dubblad bet. Men Syd vänder nog i klöver …

    Gilla

  2. bosse dubbel skriver:

    hej Rolf! ja jag hörde din ljuva ”elaka” stämma över Lars-Görans budgivning där du dubblade 4 spader vilket förmodligen alltid går hem
    trots saknaden av honnörspoäng men där en bra längd i trumf och singlar på
    båda händer,vilket man tyvärr ej kan se så din straffdubbling var väl ok
    dock inte denna gång.Jag nöjde mig med 2nt +1 =150 och näst-topp men det
    var ju mot det ödmjuka paret bertil-gunnel.Bertil bjöd rätt med 2 spader men sedan drog de in budgivningen och då var BD på hugget.f.ö.var
    vårt spel inte av bästa kaliber och då blir man placerad rätt därefter.
    ha nu en skön allhelgonahelg och ut på hallowen med Lars-Göran så han får upp ögonen som Du vill.mvh BD

    Gilla

  3. xlrocks skriver:

    Tufft att vara nästan 20-taggare, tur att man inre är där. Från 4:e till 21:a på hcp, så jag kan förstå att 4:e plats inte är OK, ni misslyckades som vi, som efter hcp låg på 48% ungefär som ni, dvs vi låg båda en topp från våra förväntade resultat – marginalerna är marginella!!
    Jag gillar din inre monologen analys, det är där någonstans som de ödesdigra besluten fattas.. Trots att du var på rätt spår med trumfutspel så tvekade du, är det så ofta fel?? Känns ju defensivt, men ska man inte spela ut defensivt mot motståndare som uppenbarligen chansat?

    Gilla

  4. bosse dubbel skriver:

    hej xlrocks!jag kände mig tvungen att gå in med en komementar om utspel
    offensivt eller defensivt. i slam alltid defensivt i övriga fall offensivt med drag där man kan ta emot återspel alt.bra sekvenser,
    utspel från honnör hacka mot 3 sang i hf om motst.ej har bjudit detta.
    din kortaste färg är för det mesta partners längsta och då vinner man
    tempo som kan sluta olyckligt för motståndarna och det är ju meningen
    eller hur?spelare som drar för 5 hackor i lf oavsett kontrakt är för mig
    pest och kolera! vill man vinna brickan skall man följa sitt inre jag,då
    blir man lugn och förnöjd med partnern och bridgen överlag,detta synsätt
    präglar i hög grad mitt sätt att spela bridge och jag tror flera rutinerade spelare tänker i samma banor.tack för ordet och en trevlig
    helg på Dih. mvh BD

    Gilla

  5. xlrocks skriver:

    Även om Rolf var filosofisk i sina tankar denna vecka landar vi ändå i verkligheten! Han filosoferade kring utspel – den svåraste utmaningen i bridge. Hur detta enda kort man ska välja många gånger innebär skillnaden mellan botten och topp!
    Bosse jag vet att du förspråkar offensiva utspel, för mig är det ingen självklarhet dock. Att vinna i partävlingar innebär inte att alltid sikta på toppar, det gäller minst lika mycket att undvika onödiga bottnar. Om motsåndarna bjudit 3NT och bara har 8 stick är det ju ingen panik att skaffa egna stick, det är ju bara att sitta lugnt och vänta på straffen. Om man då är offensiv och ger bort ett stick med fel tempo så innebär det ju hemgång, när det fanns en given straff. Det kan ju inte vara vinstgivande… Att gissa rätt vid dessa tillfällen är åtminstone viktigt för mig!
    Ditt resonemang om partnerns bästa färg köper jag om inte jag sitter med alla ingångar, då är det ju rätt värdelöst om partnern har tre godspelade hackor..

    Gilla

  6. bosse dubbel skriver:

    god morgon xlrocks! tack för dina kommentarer.Jag vill bara förtydliga
    följandde.Utspel är oftast ett gissel,men i Rolfs fall vore det rätt att
    spela ut hj. som partner har sangat eller dubblat.Att lyfta på ru ess kan ju vara ödesdigert som Rolf också tvekade om.som korten satt var det ju bingo med hemgång om man inte startar med trumf ut.Nog om detta!
    Men jag vill komm.min filosofi om offensiva utspel!varför då? JO! man
    vinner speltempo får se bordets styrka alt.svagheter och oftast är då
    brickan vunnen för egen del.Defensiva utspel använder man mot slammar om
    man inte har en bra sekvens eller möjligen ett ess singel.Denna spelmetod har jag använt de sista 15-20 åren och oftast med lyckat resultat.OBS! jag har ju dock spelat bridge merrän i Bjärred under åren
    och är man ute i landet och spelar med tuffa motståndare får man känna
    på stålet och då blir man härdad.(jag tror jag är den ende bridgespelare
    i Bjärred o Lomma som är ute i hetluften med motgång o framgång men man
    får ett bra perspektiv på hur bridgen kan vara allt från himmel till
    h-e.Ta detta som en liten notis bara,jag vill inte framhärda mig som en
    superstar men f-n vad mycket man lär fortfarande som man trodde man kunde det är mycket lärorikt.Jag ber att få tacka för ordet och önskar Dig en bra söndag där Malmö FF skall ta guld så de skiter i bridgen.
    mvh BD

    Gilla

Kommentera

