Utspel bricka 5

Skärmklipp

Budgivningen gick  Öst öppnade med 1 NT  13-15. Jag passade och Väst bjöd 3 NT. Vad spelar jag ut mot denna budgivning och en 6 kortsfärg med ess i topp och ett ingångsess i klöver? Vårt normala utspel är 11 regeln dvs hj 8. Min teori med att spela offensivt dvs ta hj ess och hoppas att Kent har någon av honnörerna, isåfall är inte 3 NT hemma på långa håll. Gjorde jag en felbedömning eller kan offensivt utspel löna sig?

Hans 

3 kommentarer till Utspel bricka 5

  1. Rolf skriver:

    Om jag skulle kommentera ”först” så gäller avseende ”offensiva utspel i egen färg mot sang” att du bör ha ett fett kort ytterligare, helst en honnör men minst hj10. Har då partnern en honnör, eller det ligger en honnör singel på bordet, har du rest färgen.
    Observera att om du spelar ut esset i egen (förmodad) långfärg skall partnern lägga sitt högsta kort så att inte färgen blockeras. Här hade jag alltså dragit i hjärter.
    För att beta trissingen räcker att spelföraren har KDx eller att du och Kent byter era svarta ess.
    Mot oss gick Anders in med 2hj – 3kl (positivt) – 3hj! Vilket var bra bjudit av Folke ty jag befarade att mitt goda hjärterhåll skulle rullas upp. Jag passade och hoppades på två bet i zonen.

    Gilla

  2. bosse dubbel skriver:

    hej Hans! jag skall hjälpa dig här med utspelet.spela alltid ut från honnör hacka oftast är det din partners längsta färg.spela ut hj ess är
    dumdristigt för endast göras om du har honnör bakom ess till din långa färg och då dör motståndarna du har ju ingång vid sidan med kl.ess att
    sedan motst. chansar och bjuder 3nt med taskiga 23 hp får skylla sig själv det skall straffa sig.jag spelade ut ru 4 från min 6 korts färg
    eftersom motst. var i rätt kontrakt 2nt men fick ändå 1 back med ett fint försvarspel av oss.men det var ju leif N. som tog en chans och med ditt utspel hj ess kan han faktiskt gå hem,det gäller ju att inte ge någon favör till motst.Jag har som regel med mina partners dra för en färg där du alltid garanterar att kunnna ta emot ditt utspel det är vägvinnande vill jag påstå.spela aldrig ut från 5 hackor i LF om motst.
    inte har visat någon HF i kontraktet 3nt,det är rent självmord eftersom
    de ej har talat om HF och då springer 3nt lätt hem.hoppas jag gav dig rätt feeling i denna bricka.mvh BD

    Gilla

  3. Rolf skriver:

    Ibland Hans, kan det va bra att vänta med svar. BosseD har helt rätt att trissing aldrig kan gå hem. Men då måste Syd hålla upp klE för att få en högmarkering i ruter från Nord – alltså inte vända i högfärg. Då ger ruK, två svarta ess samt hjEJ en bet.

    Gilla

Kommentera

