Rivstart!!

Ja ibland blir det så, man sätter sig ned, knappar in midnr och plockar upp: 16hp med fördelningen 7-4-2-0 och dessutom ska börja budgivningen i rond 1!

image

Vad tänker man då? Jag tänkte rivstart! Och sen oj,oj, oj vad ska jag lägga upp på bordet, kan 4Hj vara något? Hade vi haft starka tvåöppningar hade det ju var enkelt. 2Kl är väl ändå att ta i, eller? Om jag bjuder 1hj, hur stor är sannolikheten på p-p-p – 0%, jag kör 1hj och lyssnar lite till vad folk tycker om det. Det blev pass och Lennart tyckte 1sp, så jag provade 3ru (han får ju inte passa..) och då tyckte partnern 4ru!! Anpassning tänkte jag, här kan finnas något.. Inte behövde jag veta så mycket om E egentligen ( jag ville ju veta om han hade hjD och/eller ruK –jag litar ju på att han har spE?), men om Lennart inga E har ska vi nog stanna innan slam! Så jag la upp 4NT och fick veta det jag misstänkte, han har nog spE, åtminstone var det vad jag hoppades. Så jag funderade en liten stund. Anpassning i ruter, partnern har koll på spader, vi måste ha slam!! Åtminstone bör vi bjuda det tyckte jag, så jag la upp 6hj och såg min partners undrande blick. Jag visste ju att han inte lovat nåt i hjärter..  Så här såg hela brickan ut:

image5-0, hur kul är det, men jag visste ju inte det då, så jag var ganska optimistisk om en bra första bricka i rond 1, inte vågar all bjuda så?? (Inte ens Bosse D visade det sig….)  Fick KE ut som jag naturligtvis stal. Tittade på resurserna och kunde konstatera RuK rätt eller Hjd andra och läggspel. Boken har lärt prova chanserna i turordning etc etc. Så jag satsade på dam andra i trumf först och lade ned hjE, och fick då snabbt klart för mig att så satt inte Hj. Då fick det hänga på rutermasken, men inte den ville heller?

Så till min fråga, speciellt till BosseD som fegade och fick 92%, var min budgivning galen eller sund? Vi fick 29%!

4 kommentarer till Rivstart!!

  1. bosse dubbel skriver:

    hej xlrocks!trevligt att bli omnämnd i bridgen positivt för oftast är det mig man hackar på av någon anledning.(jag är numera van vid detta)
    men för att återgå till din fråga så öppnade min partner som syd på 4hj.
    och lovade 7-8 spelstick i zon och då såg jag på mina kort som nord att
    jag kan bidraga med 2,5 stick och sa pass,med full tillförlitighet att min partner inte hade mer och inte mindre och det stämde till 100%.tipset till dig Rickard öppna med 4 hj.och låt din partner avgöra
    om slammen finns där.det är så partävling skall brukas för att få bäst
    effekt i prislistan.Men tyvärr blir många alltför giriga och slamsugna och det straffar sig i längden.funkar förmodligen 2-3 ggr. på 10 och det
    kan ju inte vara bra.Så nästa gång Du har 7-8 spelstick bjud utgång och låt din partner få chans att gasa eller bromsa.mvh BD

    Gilla

  2. xlrocks skriver:

    Jag lever i världen att man inte ska spärröppna när man har öppningshand…. Är detta fel tanke, man spärrar ju sin parnter också, i det här fallet missar man ju helt ruteranpassningen om man spärrar. Ok, denna gången råkade det bli rätt, men mer generellt?

    Gilla

  3. Rolf skriver:

    Jag tycker förstås man skall öppna med 2kl (utgång på egen hand) och hamna i 6ru! Det går inte heller hem med aktuell sits men det går oftare hem än 6hj.
    Detta var vår andra Nolla då partnern hann upplysningsdubbla på 1hj!? Varefter jag inte kunde undvika att straffdubbla 4hj. Därav mitt inlägg avseende Defensiva värden …

    Gilla

  4. bosse dubbel skriver:

    hej på Er! jag måste få komm. denna brickan.öppna med 2 kl.som Rolf tyckte anser jag vara fel,då finns det chans för en massa inkliv dessutom fattas det lite hp och honnörer i sido färgerna.Nej öppna med
    spelsticksvarianten 8 spelstick i röd zon och ge inte motst.chans att vara med i budgivningen och låt sedan partnern ta ställning om man skall
    spela slam i hj. eller ruter som Rolf tyckte.Jag anser att med sådan stark hj.hand kan man skrinlägga 6 ru och hoppas att det går,vilket det inte gjorde.så faktiskt tänkte herr dubbel rätt att passa med 2,5 stick
    till sin partner.(nu vet jag att lennart H.spelar för det mesta typ robberbridge och då har han torrt på fötterna och det litade jag på.(men
    det finns en nackdel med robbertanken man bjuder perfekt men kommer för
    klena kontrakt det har jag upplevt flera gånger och det är väl skillnaden att spela vanlig tl-bridge eller att spela robberbrdige där
    pengarna har mera betydele.tack för ordet mvh BD

    Gilla

Kommentera

