Bricka 4

image

Denna bricka skulle jag vilja att du Rolf tycker om vår budgivning. Jag satt väst och öppnade med 1 klöver (förnekar högre 5-korts färg). Per-Ingemar klev in med 1 ruter varav  Kent tog ett djupt  tag i budlådan och bjöd själv 4 spader. Efter lång fundering bjöd Jörgen 5 ruter vilket jag dubblade. Med ditt resonemang om defensiva stick undrar jag vad du anser om min dubbling eller  att jag skulle stött Kent med 5 spader då jag trots allt hade spader kung.

Hans

2 kommentarer till Bricka 4

  1. bosse dubbel skriver:

    hej Hans! ja denna bricka spelade vi också mot kerstin-marianne precis
    som bricka 4 som Rickard analyserade.Ditt bud hans 1 kl.ok men att PI
    går in o bjuder 1 ruter när han 4 korts hjärter är typiskt för honom.
    de heter ju D som visar 1 högfärg och öppningshand att kent bjuder 4 spader direkt är helt OK med den långa spadern.Oavsett vad motståndarna
    bjuder 5 hj.eller 5 ruter så bjud 5 spader som offring för 5 hj.är alltid hemma det bevisade vi.våra motståndare gjorde ju misstaget att på
    1 klöver jag D bjuder kerstin O.1 spader och då hittade vi 4 hj.lätt.kerstin skall bjuda 4 spader direkt då får vi mer problem att bjuda.Att PI inte bjuder rätt utan lurar Jörgen och då missade man 5 hj.
    som är rätt kontrakt.Spela bridge så naturligt som möjligt och bjud enl.
    systemet med din partner så kommer man oftast i rätt kontrakt.Hans du
    gjorde fel!bjud 5 spader på Kents fina bud så får Ni en fin bricka.f.ö.
    kan ju även jag svara Dig om brickan även om Du bad Rolf om kommentarer.
    mvh BD

    Gilla

  2. Rolf skriver:

    Du menar att du har dina 2½ defensiva stick och kan lugnt överlåta beslutet åt Kent? Nä, du har en fin ruter som normalt ger 2 stick och dessutom två svarta kungar. Det är ganska säkert bet i 5ru. Kent måste ju ha minst två ess för att 5sp skall ha en chans – och då är det MÅNGA bet i 5ru.
    Detta är inte ett kravpass-läge eftersom Kent inte vet om ditt spaderstöd, d.v.s. har inte alternativen 5sp / D att välja mellan.
    Jag uppfattade aldrig dramatiken på denna bricka då partnern öppnade med sina svaga sang, Nord gick in med 2ru och jag inviterade med 3sp. Som Lars Göran naturligtvis passade på.

    Gilla

Kommentera

