2010-10-28 Defensiva värden /Rolf

Det här handlar om vem som offrar sig – egentligen. 

Jag baserar resonemanget på de defensiva värden som partnern har utlovat; alltså det antal stick han bör kunna ta i ett fientligt kontrakt. Lars Göran är inte speciellt intresserad av detta resonemang ty han straffdubblar ändå aldrig. I andra ändan av ”straffskalan” befinner sig Björn i Lomma som slår allt som rör sig aningen för högt. Med honom som partner är de defensiva värdena fundamentala: 
                         Öppningshand och dubblingshand lovar minst TVÅ defensiva stick.
                         En starkare hand, t.x. en sangöppning, lovar TRE defensiva stick.    
                         Ett inkliv lovar minst ETT defensivt stick – i inklivsfärgen naturligtvis

Med ”minst” menar jag att det initialt skall finnas potential för ytterligare ett stick. Tänk på detta t.ex. vid UD; kanske bättre med ett inkliv än en fördelningsvisande upplysningsdubbling. Eller ett pass för att senare komma igen.

Efter budgivningens gång kommer handens tillgångar, offensivt som defensivt, att förändras. EKDxx är inte längre 2½ defensivstick när partnern stöttat färgen medan EJx kan växa till 1½ om MTH bjuder färgen. Vid konkurrensbudgivning kan detta förhållande tillämpas tillsammans med kravpass – och beroende på zonförhållande.

Jag öppnar med 1ru – Lennart går in med 1hj -partnern bjuder 1sp och BosseD hoppar till 3hj. Nu har jag fyrkortsspader och skall stötta den. Hade jag haft upp mot 20p hade jag hoppat till 4sp (och lovat FYRA stick i ett hjärterkontrakt), hade jag haft runt 16p hade jag bjudit 3½ sp och lovat TRE stick. Vadå 3½ sp? Jo, om jag dubblar en färg på treläget som båda fi bjudit visar jag vanligen stöd i partnerns färg och inviterar till utgång i vår färg.

Men nu hade jag som vanligt bara en utspelsvisande öppning och bjöd 3sp. Nästa varv förlöpte helt väntat; Lennart 4hj – Lars Göran 4sp – Bosse och jag passade.  Men nu bjöd Lennart 5hj i zon mot ozon! Dags att titta på brickan.

image 
Lars Göran kravpassade! Han ansåg sig inte ha TVÅ defensiva stick (och straffdubbla) därför att BosseD kunde ju ha trumfässet??? Utan defensivstick bjuder Lars Göran 5sp direkt.

Jag har bara mina utlovade två+ defensivstick och väljer alltså 5sp. Gör vi 4sp är det ju meningslöst att ta EN dubblad bet i 5hj. En topp vi bjöds på omvandlas till en botten vi bjuder på. Och kvällens vinst blev onödigt knapp🙂

3 kommentarer till 2010-10-28 Defensiva värden /Rolf

  1. bosse dubbel skriver:

    hej Rolf! ja jag håller helt med dig.din partner måste ju agera med förslag till straffdubbling och låta dig se över dina kort om det finns
    läge att bjuda eller att stå med.dessutom var ju vi i röd zon och det blir en ren topp till er i.stf. botten.förslagsvis klistra en röd lapp
    på LG:s skjorta så glömmer han inte att agera.Trots denna malör så slog
    ni oss med 3 pinnar grattis till vinsten även om det känns surt med en
    sådan liten marginal.mvh BD

    Gilla

  2. Kent skriver:

    Hallo – Rolf!
    Vaddå öppna med 1 Ru??
    Förklara gärna för mig hur du/ni resonerar när du öppnar på denna hand.

    Kent

    Gilla

  3. Rolf skriver:

    Jaja, öppnar inte alla med en ruter?? Modern Standard har ärvt de bästa delarna från Culbertson och Acol. Från det senare kommer ”att bjuda ut handen”, typ limitbud. MS tillåter svagare öppningar än gamla Culbertson (t.ex. 1NT har gått från 16-19 till 15-17) men har inte ”löpt linan ut”. Acol är ett aggressivt system (t.ex svag sang) som tillåter öppningar ner på 10hp OM det finns stöldvärden och OM honnörerna sitter rätt (klJ borde varit spJ – men det finns inte bud för alla händer) och OM det finns 2½ defensivstick.
    Öppningen är en typisk ”utspelsvisande öppning”. Men Lars Göran gör vad han kan för att hitta någon annan färg i utspel. Jag kränker troligen hans personliga integritet med mitt styrningsförsök …

    Gilla

Kommentera

