3NT – noll håll ingen koll…

Denna magiska kväll, efter dippen i rond 9-11 kom rond 12 med glädjespridarna Hanssons från Hjärup, inga drömmotståndare för oss, 50/50 grupp C som vi, kan ofta bli bakslag.

Bricka 1 sa BM. Satt och tittade på min 7-korts ruter och drömde, när Lennart lade upp 1 ruter!! Kan inte minnas senast jag satt med 7-korts trumfstöd, så hjärnan gick i spinn. Helt plötsligt kunde mina 9 hp vara värda vad som helst. Nu innehöll min hand 7 säkra stick. (dvs 7×3=21 poäng!!) Pass från Bertil och det blev min tur. Efter en dryg minut sade Gunnel, vakna! I min hjärna spann 5Ru måste vara hemma, ok 9hp, glöm hp med denna fördelning – räkna stick! Säger jag 3Ru (vilket nog är det rätta budet enligt vårt system) riskerar jag pass från partnern… OK OK jag vet det är min tur, så det fick bli 2NT – Stenberg?!? Bra val, bra val, har partnern tillägg gäller slam… Lennart med balanserad hand och inga tillägg, tyckte 3NT var OK. Pass och min tur igen – vad ska jag säga nu då?? Inte som jag drömde precis. Vad vet Fi om våra håll?? Nada! Lennart har säkert håll i två av färgerna, hittar de vår svaghet? Vi har tappat nu i tre ronder, vi får chansa lite – PASS!?!??

image 

Så där satt jag nu som SPF och väntade på Gunnels utspel, hon tänkte och tänkte, till slut kom SD och Lennart lade upp sina kort. Aj aj aj, dom har 10-korts spader – inte bra inte, har vi tur sitter det 5-5, dvs en straff!! Vilket annat utspel som helst och 10 stick! “Shit happends”, åtminstone på BBK på torsdagar, jag skulle bjudit 5 ruter som alla andra!! Inte lägg men bra chans om Kl K sitter rätt… Bad om 8:an och där satt helt plötsligt Bertil och funderade och funderade, finns det hopp tänkte jag. Till slut lade han 9:an, han ville inte ju inte ge mig övertrick med knekt 3:e, dom måste ju ha håll för att  bjuda 3NT tänkte han… Vilket tydligtvis inte alltid gäller! Gunnel vände med en spaderhacka och Bertil skakade på huvudet och tog för E och K. Sen kom en hjärterhacka och en blind anka tar hem tio stick! Mycket psykologi, men kanske mest av allt – bonnatur! Kjell och Kurt fick bita i gräset, vi andra som chansade klarade oss bra. Vissa kvällar är sådana, många besök av Fru Fortuna och man tillhör toppgänget! Kul att vara där ibland.
Tycker
Rickard

2 kommentarer till 3NT – noll håll ingen koll…

  1. Rolf skriver:

    Visst Rickard, men för att vinna måste man ha bonnatur OFTA. Vilket inte vi hade annat än just på denna bricka. Lars Göran öppnade med sina svaga sang och jag hade inga problem att lägga på till 3NT. SpK kom ut och sedan spE och sedan en klöver??? Öst med sina sju spader hade fått tag på fel hacka första gången och råkat lågmarkera! Lars Göran tog därför 2kl+7ru+2hj = resten av spelen. Men han skrev tydligen bara in 3NT+1, antagligen mycket nöjd med det. Han tappade nog nerven och mantrade ”5ru” resten av ronden.

    Gilla

  2. bosse dubbel skriver:

    hej xlrocks! ja bonnatur skall man ha och det var ju fler som chansade
    med 3nt och fick spela hem det med 1 övertrick.Rätt kontrakt är 5 ru
    som ulla-britt o anna-britta bjöd mot oss.1ru av UB,2ru av AB,bosse D
    bjöd D,UB friska tag bjöd 5 ru(BRA)men Hammarholm bjöd 5 sp.pass-pass-pass.Där är alltid 2 D straff men våra kära motst.dubblade inte och AB
    spelade lite tokigt tog kl.ess,hj-ess-hj kung-sedan ruter och så var spelet över 1 straff = 83%.jag måste nog påpeka att de som bjuder 3nt
    förtjänar en massa straff för rätt kontrakt är 5 ru med hemgång,allt annat är oförtjänt.Man kan ju chansa men möter man ett bra par så står man där i skamvrån med 3 back i.stf.bjuda 5 ru.offring i5 spader är helt
    naturligt om man på min hand vågar o dubbla svaret 2ru.Så bonnatur lyckades denna gång för 3NT personerna så ok. mvh BD

    Gilla

Kommentera

