Seriespel / Rolf

Nu har seriematcherna börjat droppa in. Magnus och BosseD har kommenterat sina matcher varför jag lite uppdaterat mina fyrmannatips. Tanken är att vi kan utveckla den sidan tillsammans så att alla kanske kan bidra med några IMP ytterligare till laget. Magnus offrade sig mot ingenting (vilket händer oss alla) men jag tror att det finns en tumregel baserad på antal trumf (återkommer). Bosse ville att jag skriver något om “säkerhetsbehandling av färg” eftersom vi hade ett sådant exempel i vår match.

Om du har EDxxxx till xxx är den betingade reflexen i partävling att maska med damen. Färgen skall ju sitta TVÅTVÅ och kungen kan sitta i fläkten. Men i fyrmanna skall du INTE spela så om du har råd att tappa ett stick i färgen. Utan lägg först ner esset, byt hand och spela sedan upp mot damen. Då klarar du nämligen ÄVEN om det sitter JT9 – K, d.v.s. kungen singel efter ED.

Det var ett år sedan (i Svalöv) en lillslam spelades ner med slentrianmask och nu alltså i Lomma i måndags. Damen drog Ksingel och sedan tappade spelföraren även ett spel till Knekttia. Hemskt att skåda – speciellt om man sitter träkarl🙂

3 kommentarer till Seriespel / Rolf

  1. Magnus skriver:

    Tack för tipset Rolf. Som jag ser det ,har man 20% chans att ta alla stick men mask (K 2:ra hos MTV), men 12,5% risk att tappa 2 st i ditt nämda fall. Är det skälet till att maska i partävling?
    Om Du själv har 9xx. Låter Du då 9:an gå runt om MTV duckar?
    Magnus

    Gilla

  2. Rolf skriver:

    Jag vet inte Magnus vad du menar med 9xx. Har jag EDTxxx på andra handen? Det spelar ingen roll – situationen avgör i partävling. Om kontraktet var enkelt att hitta, ”alla” är där, gör jag som ”alla” gör, spelar mot EDxxxx och maskar. Bedömer jag att vi är få som hittat kontraktet , och jag har råd att förlora ett stick, spelar jag på större säkerhet = lyfter på esset först.

    Gilla

  3. bosse dubbel skriver:

    Hej Rolf! bra kommentar om vår match.träkarlen blev i detta kontrakt
    med sin partner c:a 25 år äldre i ren förskräckelse.(så nu har jag bokat
    plats på havsblick i Lomma!Ha!)kul att 4 manna bloggen vaknar till liv
    och det är bra att Du får den till att leva och bidraga med hjälp och
    synpunkter hur man kunde-eller borde-eller inte borde!kör på jag skall
    hålla dig varm så gott det går.mvh BD

    Gilla

Kommentera

