Hur komma till slam

Bricka:

clip_image001:E92

Giv:  Syd

clip_image002: D632

Zon: N/S

clip_image003:KKN6

clip_image004:942

clip_image005

:

clip_image004[1]:EK

  

clip_image001[2]:K

clip_image002[1]:EKKN4

clip_image003[2]:ED1087543

clip_image004[2]:

 

Kan inte förstå hur man skall bjuda för att komma till slam. Är där någon som har ett bra förslag   skriv

Hans

:

4 kommentarer till Hur komma till slam

  1. Rolf skriver:

    Den spelstarka handen tycker jag är värd 2kl – 2NT – 3ru varpå svarshanden hoppar till 4sp med ruter som trumf och visar kontroll i spader. Och än viktigare förnekar kontroll i klöver!!!!
    4NT visar två ess (spE+ruK) varpå öppnaren bjuder 5NT (visar alla förstakontroller) som STORSLAMSINVIT.
    Fast jag hade bjudit 7ru på egen hand i partävling. Partnern kan ha en högfärgsdam eller dubbel hjärter. I värsta fall får jag slå en simpel hjärtermask …

    Gilla

  2. Rolf skriver:

    Jag menar faktiskt allvar. Utan verktyg för slambudgivning blir det svårt och slumpartat ta sig till slam. Ett sådant verktyg (tillsammans med Splinter och 4NT5E) är KONTROLLBUD. Inledningen 2kl – 2NT (positiv hand) – 3ru kan vi väl vara överens om.
    Med ett sidoess och KJx som stöd mittemot en utgångshand måste det finnas mycket stora chanser till slam. Om händerna i övrigt passar ihop. Att vi skulle ha åtta hjärter ihop är så liten chans att vi skippar tanken på det. Det som återstår för svarshanden är att upplysa om spaderesset och samtidigt förneka både klöver- och hjärteresset. 4sp kan ju inte vara äkta utan måste visa RUTERSTÖD plus ESS (vissa tillåter även K). Detta är kontrollbudgivning i sin enklaste variant.
    Skulle öh ha sin renons i spader, och klK singel, släpper alla storslamstankar. Han bjuder ändå 4NT och ”tvingas” lyfta till 6ru när svarshanden visar ”även ruK” med 5hj. Annars spelar man 5ru ju.

    Gilla

  3. bosse dubbel skriver:

    Hej på ER! jag blev nyfiken på denna bricka.har även pratat med Hans.
    jag tycker nog som Rolf att öppna med 2kl.starkt.själv spelar jag med
    stark klöver 17+ och öppnar då med 1 kl.partner svara 1NT=8-10 hp.jag
    bjuder 3 ru slaminvit,P bjuder 3hj,jag bjuder splinter 4 kl.=renons och
    minst slam om inte storslam!P bjuder kontroll 4 sp.essfråga,P 1 ess
    nu storslaminviterar jag med 6 hj.och då skall vi spela 7ru hellre än
    7 hj.som också går hem om de inte sitter 0-5 emot.safty bud som jag ser det är väl ändå 7 ru och kanske en ensam TOPP!mvh BD

    Gilla

  4. Christian skriver:

    Hmm… Er blogg är så trevlig så jag tjuvläser lite så här på avstånd från Skåne.
    Hur som helst hade jag nog öppnat med 1Ru istället. Öppningen 2Kl kräver ju till utgång och partnern kan ju mycket väl sitta med t.ex. har knxxx – xxx – x – Kxxxx och det är långt ifrån säkert att vi kan spela hem utgång då. Dessutom har man ju inte så väldans många hp, så man riskerar att lura partnern. För det tredje så är det låg sannolikhet att det blir tre pass på öppningsbudet när man har en renons och en åttakortsfärg. För det fjärde så riskerar hjärterfärgen att komma bort när man inte ens har börjat visa sin hand förrän med återbudet 3Ru om man öppnar med 2Kl. Än värre blir det om en inspirerad väst spärrbjuder t.ex. 3Sp eller 5Kl direkt efter 2Kl – spärrar kan vara effektivt mot öppningar som egentligen bara säger ‘jag har en riktigt fin hand, men jag tänker inte avslöja mer om den förrän nästa rond.’
    Därför föreslår jag budgivningen:
    1Ru – p – 1Hj – p
    5Kl – p – 5Ru – p
    5Sp – p – 6Ru – p
    7Hj – p – p – p
    5Kl = Voidwood (1430 t.ex.)
    5Ru = Ett nyckelkort utanför klöverfärgen
    5Sp = Trumfdamfråga
    6Ru = Ja, trumfdam och Ru-kung, men inte Kl-kung
    I partävling bör man nog bjuda 7Hj sedan, men i lagtävling är det väl säkrare med 7Ru?
    / Christian i Motala

    Gilla

Kommentera

