2010-10-07 Fyra spader / Rolf

  image Vi hade vekligen tur med "fyra spader" i går kväll. På brickorna 14 och 15 skulle vi inte alls kommit så högt.

Öst öppnar med 1kl ty så säger boken om 4-4-4-1-händer. Jag spärrar med 2sp och partnern med 17hp kan inte bärga sig = 4sp. Väst hittar naturligtvis inte det dödande hjärterutspelet utan det blir klöver ut. HjK blev därmed värdefull som stopp och Öst fick bara två spaderspel och hjärteress. Jag måste spela hög spader från KJTxxx vilket kändes lite konstigt. Därmed får jag fyra spel i båda de svarta färgerna plus två ruterspel. Nästtopp eftersom kontraktet dubblats av Öst (vilket underlättade trumfbehandlingen).

 

 

image

 

 

 

När Nord öppnar med 1sp kan jag inte hålla mig utan sätter partnern i 4sp. Jag borde tagit hänsyn till att han öppnat i tredje hand och bara ville konkurrera lite. Nu spelade Lars Göran helt rätt och undvek att stjäla hjärter på handen. Genom att resa klJ är kontraktet hemma = 2hj + 2rustölder med småtrumf på bordet + 1kl + 5sp. Inte ens trumf ut betar eftersom Väst inte kan vända i trumf efter klK. Ensamtopp då ingen annan tokbjudit.

 

 

Problemet med ovanstående är att brickorna blivit nästan lika bra utan att vi bjudit utgång (fast det är inte givet att vi lyckats med fyra trick om vi inte varit tvungna till det). Men dels är det roligare med utgångar och dels ville vi träna inför fyrmannan på måndag i Lomma mot BosseD-Kurt Green, Leif Ahlberg – Åke Stein.  Så var det utannonserat🙂

3 kommentarer till 2010-10-07 Fyra spader / Rolf

  1. Rolf skriver:

    Man får väl kommentera sig själv? På bricka 14 satte således Öst i klD på utspelet. Gör han inte det – utan duckar – kan jag inte spela hem 4sp. Jag fattas nämligen då en ingång till bordet.

    Gilla

  2. Anonym skriver:

    Bricka 15
    Med spader ut går inte 4 sp hem
    Efter att Öst kommit in på kl ess. Ny spader
    När sedan väst kommer in på kl kung returnerar denne ruter till öst ess
    Ny spader från öst. Syd får då bara en stöld.
    Hälsningar Lars Ekelund

    Gilla

  3. Rolf skriver:

    Helt rätt Lars, jag missade rutervändan. LG fick spader ut så försvaret måste ha skippat en trumfvända. Lätt hänt att Öst misstänker hjärtersak på den resta klövern om nu spelföraren har klK istället för hjK. Som träkarl vänder man bara kort…

    Gilla

Kommentera

