Vår sämsta bricka denna gång

Ingen tävling under 50% denna höst och 12:e plats för oss, vi är nöjda hittills med vår säsong. Ett av våra svåraste par är Ahlbergs – vi snittar 33% mot dem sista året på 18 brickor, så när de dyker upp är vi inte starka… I kväll dök de upp igen, inte våra favoriter att möta, det kostar alltid.

Så det blev som det brukar, vår sämsta bricka – mot dem. Förklara detta faktum, talar väggarna, talar brickorna eller är det egna hjärnspöken, ärligt talat så märkvärdiga är de väl inte! Eller??

image

Om jag minns rätt gick budgivningen, p – p –p – 2NT – p – 3NT ( Lars-Erik visste det var vi så han chansade – nä 3 NT är sunt även med 4 hp enligt de flesta ).  Jag drog för min klöver med fyran (inte ensam om det heller.. ) och via hacka gick det till Gunnels Äss. Hon funderade lite och släntrade ut en tidig ruterhacka (rätt smart där och då, eller??), jag sov(?) och lade en hacka utan tanke! DÄR SATT DEN, en tiondel utan fokus, lågt i andra hand sade förlängda märgen.. – skillnaden mellan botten och topp! Lägger jag damen är det en bet och 83%, nu blev det 8%! Så jag hävdar med min envishet, prio ett och två och tre är skärpa i alla lägen, det är nyckeln till framgång! Klart som f-n att jag ska ta för min dam det kan ju aldrig, aldrig vara fel, eller?? (Jo kanske(??), om partnern har kung singel är det ju inte bra…) Som tur är har jag en förlåtande partner, det var ju inte vad han hade!!! Bridge är grymt.

Rickard

8 kommentarer till Vår sämsta bricka denna gång

  1. 8009hans skriver:

    Hej min vän
    Om det kan glädja dig var jag som spelförare inte mycket bättre. Jag trodde ej att A-K Strand drog för Kung men det gjorde hon och med bättre korträkning skulle Einar fått behålla sticket med klöver dam.
    Einar spelade sedan liten hj som jag tog med damen. Jag tog ut ruter ess och ruter kung. A-K kom in på ru dam. Spelar sedan så att jag får på kl 10. Sedan var det 1 mask till som inte gick bra. Sp K satt fel så var dagen förstörd för mig och 1- på brickan.
    Hans

    Gilla

  2. xlrocks skriver:

    Du var ju inte ensam, så ni fick dela bekymmren med många…. Det är ju alltid lättare. Lars-Erik påstår att 3nt går hem utan mitt misstag, rent teoretiskt kan jag se det, men i riktigt spel… Inget självspelande piano 3NT!

    Gilla

  3. Rolf skriver:

    Nä, inte ens Lars Göran fick ihop nio spel. Fast han erkände(!) redan under spelat att han gjort fel. Å andra sidan SKALL han spela på att 3NT INTE går hem eftersom jag passat på 2NT. Aldrig att jag lägger på med en dam och två knektar. Partnern får hela tiden spela från den starka handen.

    Gilla

    • Rickard skriver:

      Tack, Rolf!
      Jag gjorde rätt, men ändå blev det fel. Jag har drabbats av samma sits någon gång tidigare på BBK. Nån smart kvinna kastar ut en tidig hacka mot en knekt och får ett gratis stick på det (jag hade dam tredje då också).. Det är ju ett rätt simpelt trick, mot all sannolikhet kanske, men såna är dom… Ska man ge dom det!! När man borde inse att damen kan aldrig vara fel här och nu, det är ju bara K singel hos partnern som är bekymmer, eller?
      Sen påstår Lars-Erik att 3 NT går att spela hem i vilket fall. Det kan jag också se, men hur lätt är det att hitta utan min hjälp? Det tycks inte vara många som gjort det i praktiskt spel i alla fall…

      Gilla

      • Lars-Erik Ahlberg skriver:

        Min partner Gunnel visar 20-21 hp och har jag D92, 103, kn842, kn1073 så tycker väl jag att detta inte är så märkvärdigt att bjuda 3NT. Mina 4hp och 2 tior är bättre än ett Ä och hackor. Att spela hem kontraktet är väl inte heller något märkligt (möjligt att jag är färgad av att se alla korten). Man får ju tempo att spela mot spader dam och masken i hjärter går. Skall man ta för Ru D? Partner kan ju ha K andra. Hur som helst så tror jag att Gunnel hade spelat hem kontraktet som korten sitter.

        Gilla

  4. xlrocks skriver:

    Jag tycker 3NT (24-25hp) är precis på gränsen vilket också syns på slutkontrakten. Sedan tillkommer komplexiteten med dålig kommunikation med så ojämn honnörsstyrka på händerna. Som jag sade i mitt inlägg, att spela ut hacka mot Knekt fjärde med EK på hand i ett tidigt skede är mycket smart, jag tappar ju mitt säkra stick med Dxx om jag inte lägger i damen. Det var bara någon vecka sedan som jag drabbades av exakt samma läge. Så sammantaget lågt i andra hand är en bra grundregel, men se upp om någon spelar ut mot knekt fjärde i ett tidigt läge! Jag vet att Gunnel är skicklig, vilket vi får erfara vecka efter vecka så min avsikt var inte på något sätt att förringa hennes insats. /Rickard

    Gilla

  5. Rolf skriver:

    Jag vill egentligen inte bråka med er. Men felet uppstod redan i utspelet. Man DRAR INTE mot en stark spelförare – speciellt inte när partnern är svag. I detta fall hade jag spelat ut en liten hjärter. Den drar kung och ess.

    Partnern har nu redan visat hälften av sina 6-7hp. Spelföraren måste som sagt spela från handen och en liten ruter bör skapa ingång på bordet. Det är inte troligt att partnern hade precis två röda kungar så tag för ruD och vänd med hjJ. Den får du behålla så slå ut dig med din sista hjärter till hjE.

    Spelföraren måste sätta spK hos dig (annars hjärtertapp) och för att inte tappa spaderkontrollen blir det liten mot damen. Du tar för kungen och slår ut dig i spader. Spelföraren har ytterligare ett spader- och tre ruterspel att ta samt klE. Det blir 8 spel. Alltså således måste spelföraren ta TVÅ klöverspel.

    Och det går ju bra som det sitter. Antagligen går man in på den sista rutern och spelar klJ (för att hålla Syd ute) + D + E samt en lite klöver upp mot tian. Så Lars-Erik har helt rätt i det avseendet – trissingen står mot varje försvar.

    Gilla

  6. xlrocks skriver:

    Tack alla som bidragit hittills. Ett försök till sammanfattning, det är svårt att diskutera bridge så här, då ens kommentarer kan tolkas så olika. Tre sang är rätt kontrakt och rätt spelat går det inte att straffa, felet var alltså inte mitt i andra stick, tack för det, det värmde. Alla har spelat ut fel – en klöverhacka, 7 par fick hem 8 stick, medan 2 fick hem nio, när det kom klöverhacka ut. Jag tror att nio stick underlättas om man får fyra stick i ruter ändå trots allt, så lite fel gjorde jag nog… Kontraktet är solitt, men minsta lilla miss som spelförare och man får bara hem 8 stick. NT-kontrakt som de brukar vara, uppvisning för de riktigt duktiga!
    Faktum kvarstår också, vi har dålig utdelning mot Lars-Erik och Gunnel!

    Gilla

Kommentera

