2010-09-16 Splinter / Rolf

bricka21 Det var en spelstark hand jag som väst drog upp redan på andra brickan. Och den blev inte sämre när partnern öppnade med 1hj.
                                                   x   Exxxx   KJTxxx  x 
Jag bjöd 2ru så länge och handen blev ännu bättre när partnern återkom med 2hj. Tänk om Lars Göran sitter med tre ess – då är ju 6hj ett bra kontrakt. Jag måste genast kolla hur det står till på essfronten och ser 4NT ligga på bordet. Lite förhastat för jag tål inga svarta svar. Och naturligtvis svarar han 5kl.   

Ett eller fyra ess (inklusive hjK). Jaha, har han verkligen bara ett ess är vi redan för högt. Så han måste ha alla och då skall jag ju bjuda 7hj. Fast något skumt är det för det innebär 15 rena hp och då nöjer väl inte ens Lars Göran sig med 2hj. Men han öppnar inte på tre blanka ess för det är bara tre stick. Man måste nämligen ha lite body också. Dessutom kan han ha svarat fel – det hände förra gången jag essfrågade någon gång i våras. Så jag kompromissar med 6hj.

Tre bet🙂

Jag blev fartblind och lade in en för hög växel och hann inte bromsa i tid. Hur kan jag förmedla till partnern att jag har hjärterstöd och är slamintresserad utan att passera 4hj?

Splinter

Det är en slamkonvention (se http://www.syskon.nu) som nybörjare skall lära sig nu för tiden. Det är därför de stackarna måste gå så många kurser. Definitionen är i och för ganska enkel och entydig:

Om partnern hoppar till nivån ÖVER där han hade visat en äkta färg visar han
stöd i min senaste bjudna färg, slamintresse och högst singel i hoppfärgen.

Budet är 3sp.

Alltså 1hj – 2ru – 2hj – 3sp (2sp från mig visar ju spaderfärg). Nu har Lars Göran fått reda på utgångskrav, hjärterstöd och singelspader. Är han det minsta slamintresserad visar han sina ess nerifrån på vägen till 4hj. I detta fall bjuder han naturligtvis 4hj direkt och jag kan skrinlägga mitt slamprojekt. Splinter är ett bra verktyg för att hålla sig på den smala vägen och undvika dikeskörningar. Om man nu vill uppleva tjusningen med slammar under 33hp …

Diskutera gärna med partnern, jag ger nedan några exempel.
1ru – 3hj  / 1sp – 4kl     budet under är Hoppande borttag med äkta bra färg*
1ru – 1hj – 3sp              2sp är Revers med äkta spader, 3sp visar hjstöd och högst spS
1kl-  1sp – 3ru               visar spstöd och ruS, – 4ru visar spstöd och ruterrenons                    

*) Hoppande borttag verkar försvinna från Modern Standard. Budet används till Splinter och kallas minisplint = precis singelton medan hopp till nästa nivå visar renons och kallas renonssplint. Hur man bjuder med en stark svarshand och egen färg har ännu jag inte begripit.  

3 kommentarer till 2010-09-16 Splinter / Rolf

  1. bosse dubbel skriver:

    hej Rolf.kul med dina synpunkter o analys av bricka 21 där ni kom alldeles tokigt kontrakt.Klart man blir slamintresserad när man ser dina kort.Jag tycker
    att lars-göran skall slå av med 4 hj på ditt hj.svar så kommer man i rätt utgång 4 hj. och inte 6 eller 7 hj.som du funderade på.Om LGA vill till slam får han väl bjuda 3hj. och då har du foten på gaspedalen och så är ni där.
    betr. slamkonv. så är väl minispl.singel och splinter är renons och slamintresse så har jag spelat med Tom Norman i charmans cup.sedan har man kontrollbud på vägen till slam.delge mig gärna dina synpunkter här Rolf.mvh BD

    Gilla

  2. Christian skriver:

    Hej där! Kul med andra som bloggar om bridge.
    Själv tycker jag ju att västs 2Ru-bud lovar 10 hp. Varför inte splintra direkt, 1Hj-3Sp?
    (Psst: motalabridge.wordpress.com)

    Gilla

  3. Rolf skriver:

    Till Christian; visst men jag har ju en singelton ytterligare. På vägen mot slam vill jag gärna visa partnern att det RUTER han gärna får komplettera – inte klöver. Tycker att 1hj – 2ru – 2hj – 3sp är bättre än 1hj – 3sp direkt.

    Gilla

Kommentera

